Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Tesla chce uvolnit své patenty i Superchargery, velkorysost za tím nehledejte
12.6.2014 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Tesla si je asi vědoma toho, že nic světoborného nevymyslela, stejně jako toho, že „soukromničení” s vlastním nabíjením by ji leda dostalo do izolace.
Americká automobilka Tesla nedávno pořádala každoroční setkání investorů, jak jsme zmiňovali již před pár dny. Elon Musk, generální ředitel, tam mimo jiné hovořil o plánovaném Modelu X a také o softwarovém vylepšení Roadsteru, který již tři roky není ve výrobě. Kromě toho se ale svět dozvěděl i něco o sdílení technologií.
Sám Musk na zmíněné akci řekl, že si firma „pohrává s myšlenkou udělat něco na poli zrychlení rozvoje elektromobilů, co bude poněkud kontroverzní s ohledem na patenty Tesly”. Na otázku BBC, zda tím míní sdílení technologií s dalšími hráči na trhu, Musk řekl jen: „Jste na správné cestě.” Je to pochopitelně nekonkrétní a je otázkou, co všechno bude Tesla ochotna dát takto k dispozici, nakonec si ale říkáme, jestli to není jedno. Ačkoli firma stvořila funkční automobil, nevšimli jsme si, že by do světa elektrických vozů vrhla něco převratného, pomineme-li specifický ekonomický model, který žije více z přerozdělování než peněz od kupujících. Model S nedisponuje ani převratným pohonem, ani převratnými akumulátory, ani ničím jiným, co by ji zbavilo prokletí elektrických vozů - drahých „baterek” s omezenou životností, omezeného dojezdu a dlouhé doby nabíjení.
Nechceme říci, že Tesla nevymyslela vůbec nic, pár dílčích novátorských řešení, kterak z dobře známé techniky vykřesat o něco málo více, se jistě najde. Svět aut ale něco takového nemění a nezmění jej ani tehdy, když firma dá k dispozici úplně vše, co si nechala patentovat. Společnost to maximálně vrhne do lepšího světla, a to je zřejmě to jediné, o co v případě podobných prohlášení jde.
Konkrétních vodítek k tomu, co by společnost chtěla dát k dispozici, je málo, jedním z těch hmatatelných je ale síť nabíjecích stanic Supercharger. Na Teslu se dříve snesla kritika ze strany evropských gigantů Daimleru a Bosche, protože je v Evropě chtěla stavět jen pro svá auta - cizí vozy by tam nebylo možno dobíjet. Teď s tímto omezením otáčí, Muskem proklamovanou snahu o rozvoj elektromobilů jako konceptu definovanou slovy: „Snažíme se vymyslet, jak zrychlit boom elektrických aut a pokud budeme vytvářet bariéry, nestane se to. Nechceme prosekat cestu džunglí a potom za sebou položit miny,” za tím ale nehledejte a velkorysost už vůbec. Jde o pouhý smysl pro realitu.
Tesle patrně jen došlo, že kdyby - coby tak malá automobilka - hrála na tomto poli vlastní hru s pár tisíci prodanými auty za rok, rychle by se to mohlo otočit proti ní. Pro obří koncerny jako je Daimler není problémem postavit si parametry srovnatelnou vlastní síť s nesrovnatelně větší hustotou a naopak do ní nepustit auta Tesly - to by teprve pro Američany byl problém, ne pokud by auta Daimleru „tankovala” u ní. Firma tedy raději otevírá své brány, nabídne své nabíjení všem a bude věřit, že ostatní jednou umožní totéž i jí. Pokud tedy půjdou stejnou cestou a budou si stavět vlastní dobíjecí stanice.
Aby se tohle mohlo stát, budou muset takto spolupracující společnosti splnit několik podmínek. V ceně vozu Tesla při nákupu je zahrnuto bezplatné doživotní nabíjení na těchto přípojkách - není to tedy až tak zdarma, jak se automobilka snaží tvrdit. Stojany ale neposkytují možnost platit za elektřinu přímo, ostatní výrobci by tedy museli přijmout stejný princip „platby předem” (či jinak mimo placení přímo na stanicích) i pro své elektromobily, nebo by naopak Tesla musela umožnit placení jako u dnešních benzinek.
Oba kroky, jak přístup k Superchargerům i pro ostatní značky, tak případné sdílení technologie, může znamenat zvětšení poptávky po elektromobilech. Z toho by jistě profitovala i Tesla. V tuto chvíli ale za tím hledejme hlavně marketing (Tesla se ráda tváří jako inovátor, to pomáhá zájmu o její akcie) resp. smysl pro realitu vlastní pozice na trhu.
Jaký budou mít jiné automobilky o vlastní dobíjení či dobíjení „u Tesly” zájem, není zatím snadné říci; podle Renaultu je nedostatek veřejných dobíjecích stanic problém, podle BMW naopak nikoliv a to je v prodejích elektroaut úspěšnější. V Evropě každopádně Superchargery síť stanic příliš nezhustí, protože jich tu moc není, ve Spojených státech a zejména v Kalifornii by to však mohlo být jinak.

Nabíječky Tesla Supercharger budou k dispozici i vozům ostatních značek, avšak za přísných podmínek
Tesla Model S je v současnosti jediným produktem značky, SUV Model X má přibýt příští rok
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Porsche se chlubí časem vrcholného elektromobilu, který je o 5 s pomalejší než jeho 6 let stará spalovací obdoba. Tomu se říká pokrok
včeraPrvní kradené znaky čínského Porsche za cenu Octavie se začaly objevovat v prodeji, automobilka si za jejich „popularitu” může sama
včeraNejoblíbenější produkt VW nestrádá. Jeho loňské prodeje se dokonce vyšplhaly na rekordní úroveň, za vším hledejte cenu
13.3.2025
Nejnovější články
Ostré Audi zabavené zločinci ukazuje, jak nenápadné superauto to může být, „anonymní” specifikace je v dražbě
před 10 hodinamiRuský trh s novými auty se po výrazném růstu propadá. Hlavní důvod říká hodně o dnešní geopolitické situaci
včeraToyota odhalila svérázný luxusní kombík. S líbivou cenou míří přímo proti nejprodávanějšímu kombi světa
včeraPorsche se chlubí časem vrcholného elektromobilu, který je o 5 s pomalejší než jeho 6 let stará spalovací obdoba. Tomu se říká pokrok
včeraVW propustí víc lidí, než se zdá. Ze softwarové divize jich vyhodí dalších 1 600, funguje ale jako samostatná firma
včera
Živá témata na fóru
- Politický koutek 03.14. 17:16 - Zajda
- Výběr autopojištění 03.14. 12:39 - jerry
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 03.14. 10:22 - pavproch
- Letní i zimní 225(př) + 255(z) 17 až 19" - které? 03.14. 10:16 - Brus
- vyber motorky 03.13. 16:35 - řidičBOB
- Policejní kontroly a měření 03.13. 14:26 - jerry
- Rodinné a pohodlné auto pro malé 3 děti 03.13. 09:47 - koffee
- Lampárna (stěžovatelna) 03.12. 20:12 - M.Z.