Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Tesla bez „emisních povolenek” nepřežije, říká bývalý šéf Fiskeru
24.10.2014 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Tony Posawatz se rozhovořil o tom, že Tesla Motors nemá automobil, který by ji byl schopen uživit svými prodeji. Místo toho spoléhá na ZEV-kredity.
Kalifornská automobilka Tesla prý příliš spoléhá na kredity ZEV, které prodává ostatním automobilkám, místo aby se snažila postavit ekonomicky životaschopné auto. V telefonickém rozhovoru pro show Benzinga tento svůj názor představil Tony Posawatz, někdejší generální ředitel automobilky Fisker a také bývalý člen vedení týmu Chevroletu Volt - tento vůz je na rozdíl od Fiskeru Karma vcelku úspěšný a dostane i druhou generaci.
Namísto další a dražší verze Modelu S s pohonem všech kol, který Tesla nedávno představila za obdivu svých příznivců, měla podle Posawatze soustředit své finance a úsilí na vývoj dostupnějšího elektromobilu. A bývalý manažer GM není jediný, kdo si to myslí - po představení verzí D a jejich uvedení na trh akcie firmy výrazně oslabily, investoři evidentně čekali něco lepšího. Dostupnější model je tedy pravděpodobně ve vývoji, i tak ale bude podle některých zdrojů citelně dražší, než předpovídá automobilka, a tudíž nikoliv dostupný širokým masám. Rovněž uvážíme-li, jak dlouho Tesle trvá dostat na trh Model X, neočekávejme onen menší sedan zas tak rychle.
Posawatz tak zopakoval to, co nezaslepení lidé dávno vědí. Že Tesla příliš spoléhá na ekologické kredity, které jí v současnosti zajišťují docela slušný přísun peněz - i o jediné ziskové období v její historii se postaraly tyto „emisní povolenky”. Kalifornské ZEV-kredity (Zero Emissions Vehicle) fungují tak, že automobilka buď prodá dostatek svých elektromobilů - proto se také Fiat 500e dlouhou dobu prodával jen tam - anebo si koupí tyto kredity od někoho, jako je Tesla, kdo staví jen elektromobily a tedy jich prodá více, resp. nad určitou hranici. Analogie s evropskými „emisními povolenkami” není náhodná.
Otázka zní, jestli bude Tesla moci profitovat z tohoto systému i do budoucna, nebo jestli si automobilky vyvinou vlastní elektromobily, aby nemusely dotovat Muskův byznys. A nebo se nezmění politická garnitura a podobnému socialismu neučiní přítrž. Posawatz se řečnicky ptá, jestli by i bez nich byla Tesla dlouhodobě životaschopná, protože v současnosti nemá k dispozici jediné auto, které by ji jako firmu ekonomicky uživilo - veškerá její aktivita je nadále ztrátová a díry záplatuje (a ještě ne zcela) právě jen prodej „povolenek” a další přímé či nepřímé dotace. Na trhu by za standardní ceny nebyla konkurenceschopná.
Dalším cílem Posawatzovy kritiky byla plánovaná gigatovárna Tesly na lithium-ionové baterie. Tesla plánuje tuto gigatovárnu postavit u nevadského města Reno celkem za 4 až 5 miliard dolarů, tedy 84,6 - 105,8 miliardy korun. Výběr Nevady pro stavbu nebyl samozřejmě náhodný, suma pobídek a daňových zvýhodnění, které Tesla k této příležitosti dostala, je jedna a čtvrt miliardy dolarů - tedy 26,4 miliardy korun. Zahrnuje kromě dotací samotných také slevy na elektřinu a dlouholeté oproštění od daní.
Co s touto továrnou Elon Musk možná sleduje, je, že možná nebude vyrábět baterie jen pro použití v automobilech, ale i v jiných sférách průmyslu. Musk je totiž spojen ještě s dalšími firmami, podnikajícími s elektřinou, konkrétně například z její výrobou solárními panely. A protože nelze dostatečně spolehlivě předvídat, kdy bude svítit slunce (či foukat vítr v případě větrných elektráren), možná předpokládá, že baterie principielně podobné těm v elektromobilech budou důležité v energetickém systému budoucnosti celkově. Asi ale nemůžeme očekávat, že gigatovárna bude produkovat obyčejné tužkové baterie.
Slova Tonyho Posawatze jsou další kritikou plánů a postupu kalifornské Tesly, které se nejen u nás množí. Celý rozhovor si můžete poslechnout na přiloženém videu, Posawatz o Tesle začíná mluvit v čase zhruba 4:30.






Tesla Model S
Zdroj: Autoblog Green
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Porsche se chlubí časem vrcholného elektromobilu, který je o 5 s pomalejší než jeho 6 let stará spalovací obdoba. Tomu se říká pokrok
před 7 hodinami- První kradené znaky čínského Porsche za cenu Octavie se začaly objevovat v prodeji, automobilka si za jejich „popularitu” může sama
dnes Nejoblíbenější produkt VW nestrádá. Jeho loňské prodeje se dokonce vyšplhaly na rekordní úroveň, za vším hledejte cenu
včera
Nejčtenější články
Nové Bugatti s motorem V16 naplno předvedlo svůj zvuk, při túrování štěká jako nasupený buldok
12.2.2025Ještě donedávna jen elektrický Dodge nakonec může dostat zpátky motor V8, dokonce i úplně nový
12.2.2025Francouzská komedie: Alpine zkouší za 6,7 milionu prodat speciál pomalejší než o 2,5 milionu levnější Porsche, jeho dynamiku si vymyslel
12.2.2025Tesla ve vlastních zveřejněných materiálech možná nechtěně propálila své nové modely. A možná jen hraje hry
12.2.2025Zpackané nové BMW M5 si zkouší napravit reputaci tímto speciálem. Nemá šanci, to spíš vynikne jeho otylost
12.2.2025
Živá témata na fóru
- Politický koutek 03.14. 17:16 - Zajda
- Výběr autopojištění 03.14. 12:39 - jerry
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 03.14. 10:22 - pavproch
- Letní i zimní 225(př) + 255(z) 17 až 19" - které? 03.14. 10:16 - Brus
- vyber motorky 03.13. 16:35 - řidičBOB
- Policejní kontroly a měření 03.13. 14:26 - jerry
- Rodinné a pohodlné auto pro malé 3 děti 03.13. 09:47 - koffee
- Lampárna (stěžovatelna) 03.12. 20:12 - M.Z.