Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Tesla aktualizuje Autopilot, navzdory smrtelné nehodě kráčí dál stejným směrem
3.7.2016 | Petr Miler | Přidat příspěvek
Pokud jste čekali, že tragická nehoda, způsobená hlavně falešným pocitem bezpečí vyvolávaným tzv. Autopilotem, přiměje Teslu něco změnit, byl to omyl.
Koncem tohoto týdne obletěla nejen automobilový svět zpráva, že došlo k první smrtelné nehodě, při níž vůz Tesly pomáhal řídit tzv. Autopilot. Informace o této nešťastné události byly v době publikace našeho prvního článku vcelku kusé, třebaže sama nehoda se stala již minulý měsíc. Teď už je vše jasnější.
Máme-li tuto událost zrekapitulovat za aktuálně známých informací, měl řidič Model S, 40letý Joshua Brown, jet po čtyřproudé silnici s použitím poloautonomního řízení Tesly s nešťastným obchodním označením Autopilot. Navzdory spekulacím nemohl jet o mnoho rychleji než kolik činil místní rychlostní limit, neboť na podobných silnicích systém vozu neumožní rychlejší jízdu než 5 mph (8 km/h) nad stanovené omezení. Co přesně pan Brown za volantem dělal, je otázkou, s ohledem na pozdější dění i jeho dřívější videa je ale pravděpodobné, že „plně se věnoval řízení” nebude správnou odpovědí.
V tu chvíli jeho směr zkřížil tahač s návěsem řízený Frankem Baressim. Pokud se ptáte, jak je to vůbec možné, vězte, že i když se vše odehrálo na cestě, o které Američané hovoří jako o dálnici, nešlo o dálnici našeho typu, která zná pouze mimoúrovňová křížení. Jak vám napoví i jeden z přiložených obrázků, tuto čtyřproudou silnici bylo možné křížit, bylo na ní tedy možné najíždět a také z ní sjíždět křížíc druhý ze směrů. Přesně to Baressi se svým tahačem dělal - sjížděl na vedlejší silnici - a zjevně to neprovedl tak, aby se nepřipletl do cesty jinému vozu.
Tím vozem byla právě Brownem řízená (či možná přesněji „sedlaná”) Tesla. Návěs Barresiho kamionu byl bílý, Model S jej proti jasné obloze neidentifikoval kamerou a radar jej zřejmě považoval za jednu z návěstí, které má ve zvyku ignorovat (to naznačil sám Musk). Brown buď sledoval Harryho Pottera (jak naznačuje sám řidič kamionu) nebo dělal něco jiného, co neznamená dokonalé věnování se řízení a na situaci nezareagoval stejně jako jeho vůz. Jeho střecha se o návěs doslova rozpárala a je možné, že Brown byl mrtvý hned poté. A pokud ne, zemřel při následných karambolech ještě dlouho jedoucího vozu (nevíme, zde jej dále hnal pseudoautopilot nebo jen setrvačnost), který nakonec skončil daleko za místem nehody mimo silnici.
To jsou fakta. Jak situaci vnímat, bude jistě odvislé i od toho, jak kdo vnímá aktivity automobilky Tesla. Příznivci řeknou totéž, co firma sama - stalo se to poprvé po spoustě ujetých kilometrů a i když to není prima, je to pořád lepší než kdyby řídil člověk. Realisté, mezi které se řadíme, řeknou, že firma nese za nehodu přinejmenším morální odpovědnost, neboť ve svých zákaznících vyvolala falešný pocit bezpečí vůbec možností svěřit autu řízení na další čas. I do obyčejné Škody Octavia si dnes koupíte systém, který dokáže sledovat čáry na silnici a udržovat danou rychlost či odstup od jiných aut. Není to tak sofistikovaný systém jako Tesly, ale když máte i automatickou převodovku a použijete jej na dálnici, ujede sám třeba i stovky kilometrů včetně občasných kolon.
VW Passat má podobný systém ještě lepší, Mercedes E ještě lepší, tam je třeba možné i měnit jízdní pruh bez sáhnutí na volant. Všechny do jednoho ale vyžadují prokazatelnou aktivitu řidiče třeba držením volantu. Pokud tuto aktivitu řidič nejeví, systém se vypne během chvíle, obvykle do pár desítek sekund. Tesla ke svému řešení takto odpovědně nepřistoupila, nazvala jej Autopilot, nedbale informovala o jeho limitech a přes pozdější modifikace mu dovolila příliš dlouho řídit bez jistoty bdělosti řidiče. Čekala tak na neštěstí, které se stalo a i když investoři ji to rychle odpustili a po krátkém výkyvu ženou cenu akcií opět vzhůru, podle nás se tohle stát nemuselo a nemělo.
I proto bychom v obavě před dalšími podobnými událostmi očekávali, že „Autopilot” bude rychle modifikován, aby se takové neštěstí neopakovalo. A očekávali bychom to velmi brzy, neboť firma o problému ví už měsíc. Když jsme tedy krátce po nehodě četli zatím neveřejnou informaci Electreku o chystaných změnách celého operačního systému vozu zaměřených hlavně na Autopilot, čekali jsme hlavně to. Ale ouha, nic takového není v plánu.
Bizarní je, že v plánu je dokonce pravý opak. V rámci TeslaOS verze 8.0 totiž dostane „Autopilot” ještě větší moc nad vozem. Nově umožní nejen přejíždět mezi pruhy na dálnici, ale i z ní samostatně sjet. Pokud tedy u „exitu” řidič vyhodí blinkr patřičným směrem (a budou splněny i další očekávatelné podmínky, pochopitelně) vůz sám sjede z dálnice a bude pokračovat po cestě mimo ni. Aktualizace má dále zvýšit jemnost automatického řízení Autosteer, upravit reakce systému na některé dopravní situace a také zlepšit rozhraní promítané směrem k řidiči, které bude více reflektovat skutečné (tedy spíše systémem identifikované) dění okolo vozu.
Nebude to ovšem jediná novinka, která se do aut v rámci aktualizace dostane. Má se také zlepšit rozpoznávání hlasu při ovládání vozu touto cestou, navigační systém má být graficky příjemnější a dostat nové funkce, zlepší se také práce s médii. To vše dorazí do všech aut automobilky po dokončení testování i s pomocí vybraných zákazníků, od nichž tyto informace pocházejí.
Máme-li zůstat u „Autopilotu”, není to podle nás krok správným směrem. Pochopitelně, do plného uvolnění „updatu” se může leccos změnit, aktuálně to ale vypadá, že si Tesla opravdu vůbec nepřipouští (byť jen částečnou) morální odpovědnost za onu smrtelnou nehodu a funkce Autopilotu nejenže nekrotí, ale dokonce přidává další. Ani to nemusí být špatné, ale jen za situace, kdy i velmi nadšeným zákazníkům, jakým byl pan Brown, bude jasné, že Autopilot za ně vůz neuřídí. A pokud jim to jasné nebude, automobilka jim nedovolí tomuto falešnému pocitu podléhat. Jinak je znovu jen otázkou času, než některý z klientů firmy takto nezabije „jen” sám sebe, ale i někoho dalšího. Někoho, kdo se odpovědně věnuje řízení a od aut okolo sebe očekává vyzpytatelný pohyb daný řízením rozumného člověka...
Nehoda pana Browna byla skutečně velmi ošklivá
Pro lepší pochopení letecký pohled na místo nehody
Joshua Brown ještě za svého života
Takto vypadá „Autopilot” Tesly dnes, i jeho grafické rozhraní se ale brzy změní- A fungování též
Zdroj: Electrek
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Rusové nasadili svůj podomácku vyrobený motor V16 do staré Lady, jako Bugatti tak úplně nejede
před 3 hodinami - Český designér vrátil život legendární Škodě 110 R, v moderním provedení vypadá stejně úchvatně jako originál
před 8 hodinami - Franco Colapinto, nové „zázračné dítě” Formule 1, si utahuje z ekologických aktivistů, něco takového se dnes neodpouští
včera
Nejnovější články
- Za cenu tuctové Octavie TDI můžete mít výjimečný sporťák s obřím motorem V6, 400 koňmi a manuálem. Ani pořádně nejel
před hodinou - Rusové nasadili svůj podomácku vyrobený motor V16 do staré Lady, jako Bugatti tak úplně nejede
před 3 hodinami - Studie podporující elektromobily se obrátila pro jejím autorům. Většina lidí už není ani ochotna si takové auto někdy koupit
před 4 hodinami - Kia brání bizarní vzhled své poslední novinky. „Tasmánský čert” prý jako náklaďáky z SSSR vypadá schválně
před 5 hodinami - Nadšenec si levně koupil historicky největší propadák Mercedesu-AMG. Za 5 let skromného ježdění dal za servis 988 tisíc
před 7 hodinami
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva