Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Tady jsou všechny problémy Tesly Model 3 z dlouhodobého testu. Prý se rozpadá
24.5.2018 | Mirek Mazal | Přidat příspěvek
Nejde tu jen o brzdy, nešikovný infotainment či závady, které odstraní další aktualizace softwaru. Je to spousta nepříjemných nedostatků.
Už při nedávné kritice Tesly Model 3 ze strany vlivné organizace Consumer Reports jsme zmiňovali, že zjištěné nedostatky potvrdil také americký magazín Edmunds, který elektromobil podrobuje dlouhodobému testování. Původně byla řeč jen o brzdách a infotainmentu, ale problémů je daleko víc.
Negativní hodnocení citovaná mnoha světovými médií pochopitelně pro Teslu neznamenají nic dobrého. Upozornění na chyby od respektovaných odborníků přichází v době, kdy Tesla není v ideální kondici a další potíže nestabilní situaci jen prohlubují. „Celkově záporné hodnocení Modelu 3 může způsobit, že pro automobilku bude obtížnější prosadit se s ním na masovém trhu,“ dodává Rebecca Lindlandová, analytička firmy Kelley Blue Book. Právě hromadné rozšíření středně velkého sedanu by mohly vylepšit ekonomickou situaci společnosti, což Elon Musk potřebuje nejvíc.
Redaktoři Edmunds mají možnost dlouhodobě používat Model 3. Protože se objevilo nečekaně velké množství závad, rozhodli se chyby pečlivě zapisovat do sdíleného dokumentu na Google Docs. Test zatím probíhá šestnáct týdnů na všech typech komunikací a jeho dosavadní průběh shrnuje Dan Edmunds, muž na hlavním snímku.
Jeho zpráva o výsledcích zkoumání jen za minulý měsíc nepřináší nic dobrého. Doslova říká: „Zapomeňte na to, že jde o přelomový elektromobil, který se stane kultem. Je irelevantní, pokud Tesla nechce být v automobilové historii víc než jen poznámkou pod čarou. Náš Model 3 stál 56 tisíc dolarů a už touto optikou je dosavadní zkušenost s jeho vlastnictvím nepřijatelná. Navíc to není běžné auto za 56 tisíc dolarů. Složili jsme zálohu ve výši tisíce dolarů, abychom se dostali na dvouletou čekací listinu na toto auto a ono se teď rozpadá.“
Celkem na ukazateli Tesly za asi 1 200 000 korun svítí ujetá vzdálenost 8 460 kilometrů, tedy nic dramatického. Průměrná dlouhodobá spotřeba během testu odpovídá 31,7 kWh/100 mil (161 km), což při zohlednění rozdílné efektivity spalovacího a elektrického motoru vychází na necelých 7,7 litru benzinu na sto kilometrů. Již druhý měsíc se lehce zvýšily nároky na energii, ale stále se daří průměrné hodnoty držet poblíž odhadů americké Agentury pro ochranu životního prostředí. Tesla navíc zdražila cenu elektřiny z 20 na 26 centů za 1 kWh - není to smrtící, ale člověk si všimne.
Na základě množících se závad se novináři rozhodli navštívit autorizovaný servis. Plánovaná oprava se měla týkat několika věcí. Nejvíce obtěžovalo opakované nekontrolovatelné zvyšování hlasitosti palubního systému někdy se dokonce sama zvýšila na maximum klidně bez přítomnosti posádky uvnitř. Vtipně stav popisuje jeden z dotčených: „Slyšel jsem z dálky prázdné auto hrát nahlas, říkal jsem si, kdo je ten vtipálek, který pouští hudbu v autě tak, že ji slyším až tady? Jo aha, to je Elon.“ Bohužel se náhlá změna hlasitosti může podepsat na zdraví, stačí citlivý sluch nebo jen leknutí volantem a nebezpečí je na světě.
Další reklamace se týkaly nastavení elektroniky. Pokud infotainment naskočil, což nebylo vždy, stávalo se, že couvací kamera nefungovala po zařazení zpátečky, obrazovka navigace zmateně reagovala na doteky, ikony mapy problikávaly, ovládání hudby na displeji se samovolně objevovalo a mizelo bez jakéhokoliv příkazu a výše zmíněný problém s hlasitostí tomu dal hořkou tečku na konec. Možná následkem rezonancí hlasitého audiosystému upadlo vnitřní kosmetické zrcátko pro spolujezdce, které drželo jen na oboustranné lepicí pásce (!).
Servis vyměnil středovou obrazovku, přehrál firmware, přes počítač vyřešil další problémy s autopilotem a tím oprava skončila. Návštěva trvala tři hodiny, celý proces byl zdarma. Zdálo se být po problémech, ale v následujících týdnech se objevilo několik varování. Po nastartování řidiče uvítalo něco jako: Zapínají se palubní systémy, zařaďte rychlost vpřed nebo vzad až tato zpráva zmizí. Ze zadní části Modelu 3 se ozvalo něco jako by hnací hřídel zapadla a poté hláška zmizela. Další varování se týkalo napájení ve smyslu: Nelze udržovat nabíjení vozidla. Auto může zastavit nebo se vypnout. Při dojezdu 274 kilometrů bliklo upozornění, že rekuperace brzdné energie je omezena, tento jev zatím vyřešil restart.
Všechno to jsou problémy jen za poslední čtyři týdny. Na červen je auto potřetí objednané do servisu a Edmunds přiznává, že tedy končí legrace. Pravda, celkové dny mimo provoz zatím nejsou žádné, ale zkušební řidiči ztrácí s Teslou trpělivost. Z původního naříkání na brzdy a software se vyklubala pěkná sbírka nedostatků.
Co se týče praktické stránky, moderní technologie Modelu 3 neusnadňují život ani ve funkčním stavu. Výtky směřují k neintuitivnímu ovládání obyčejného rádia na centrálním dotykovém displeji. Edmunds konstatuje, že ergonomie a ovládání prvků interiéru je příklad špatně navrženého postupu, kromě elektroniky dělá problém otevírání, respektive zavírání dveří, protože vnitřní i vnější kliky jsou módní, ale nepraktické. Pokud se někdo dostane na zadní lavici, nebude mít vyhráno, pasažéři na zadních sedadlech vyhodnotili jízdu jako mimořádně nepohodlnou.
Jediná pochvala směřovala na jízdní vlastnosti a kufr. Josh Sadlier popsal jízdu s Modelem 3 jako vyváženou a zábavnou. Líbilo se mu sladění jistého podvozku s výkonným motorem. Sám si cestu užil a do notýsku si nezapsal ani nic proti slabým brzdám. Kdyby si vybíral mezi BMW řady 3 a Teslou jen na základě tohoto, vyhrál by elektromobil.
Jeho kolegyně vyzdvihla úložný prostor Modelu 3. Variabilitu a dostupný objem otestovala během stěhování sbírky hudebních nosičů. Několik krabic CD s přepravními kontejnery se vešlo do kufru a na sklopená sedadla. Jediným mínus byla indikace nezapnutých pásů, která detekovala obsazení míst, ale nedokázalo rozpoznat sklopené opěrky, to by se mohlo vylepšit, myslí si.
Jsou to ale spíše drobné ostrůvky pozitivních ohlasů v záplavě nepříjemností, které život s Model 3 provází. Tohle Tesle k přežití stačit nebude, stejně jako odkládání příchodu dostupné verze vozu, o nějž zřejmě stojí většina zájemců, kteří kdysi složily onu tisícidolarovou zálohu. Jak moc vážná situace je, shrnuje nejlépe sám Elon Musk: „Okamžité započetí dodávek základního Modelu 3 by způsobilo, že Tesla bude ztrácet další peníze a zemře,” řekl doslova na Twitteru. Pokud ovšem nevylepší kvalitu dražších provedení, stát se může totéž. Nadějí budiž, že Musk po kritice nezvykle slibuje zlepšení - běžněji radši na novináře hází špínu...
Tesla Model 3 není tak dokonalý stroj, jak se prezentuje. Redakce Edmunds vyjmenovala obrovské množství problémů, které otravují život s tímto autem. Prý se rozpadá, a to není zdaleka jediná chyba
Zdroj: Edmunds
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Rusové nasadili svůj podomácku vyrobený motor V16 do staré Lady, jako Bugatti tak úplně nejede
před 3 hodinami - Český designér vrátil život legendární Škodě 110 R, v moderním provedení vypadá stejně úchvatně jako originál
před 8 hodinami - Franco Colapinto, nové „zázračné dítě” Formule 1, si utahuje z ekologických aktivistů, něco takového se dnes neodpouští
včera
Nejčtenější články
- Vysoká cla Číňany nezastaví, říká prodejní šéf Škody, od EU chce ale místo regulací jen peníze
6.10.2024 - Lada představila svůj nový elektromobil, snad jako jediná u něj použila hned dvojici baterií
6.10.2024 - Poslední nové auto s továrním CD přehrávačem zmizelo z nabídky, pro kdysi převratný nosič je to konec jeho éry
6.10.2024 - Maserati ukázalo unikátní supersport určený pro potomky jeho zakladatelů. To je ten marketing, který zachrání prodeje?
6.10.2024 - Zlatan Ibrahimovič říká, že Volvo je čínská, ne švédská automobilka, i když si ho dekádu platila jako ambasadora
7.10.2024
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva