Tento muž najel s Teslou Model S 400 tisíc km za tři roky. Co všechno se pokazilo?

Na elektrické auto je bezprecedentní nájezd. A tak je na místě se ptát, jak je na tom tento vůz se spolehlivostí. A co akumulátory?
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Tento muž najel s Teslou Model S 400 tisíc km za tři roky. Co všechno se pokazilo?

29.8.2017 | Marek Bednář | Přidat příspěvek

Tento muž najel s Teslou Model S 400 tisíc km za tři roky. Co všechno se pokazilo?

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Na elektrické auto je bezprecedentní nájezd. A tak je na místě se ptát, jak je na tom tento vůz se spolehlivostí. A co akumulátory?

Drtivá většina taxíků v Evropě má dieselové motory. Ve městech emitují hromady oxidů dusíku, za což jim příliš vděčni být nemůžeme, ale pro provozovatele je to s porcemi kilometrů, které taxíky ročně najíždějí, jediná rozumná volba. Elektromobily by asi byly na palivo levnější, tedy alespoň dokud nebude elektřina stejnou měrou zdaněna, ale na jedno nabití ujedou příliš málo a nabíjení trvá dlouho. A také jsou drahé na pořízení.

Přesto dnes před sebou máme elektrický taxík. Není to VW e-Golf, pochopitelně, protože ten byste museli nabíjet po každé cestě na letiště a zpátky. Je to Tesla Model S a jezdí ve Finsku s Arim Nyyssönenem za volantem. Za tři roky ujela přes 400 tisíc kilometrů - a už jen to je pozoruhodné, i kdyby nedělala drožku.

Přesný proběh je podle fotek 403 494 km. V minulosti jsme tu měli zprávy o tom, že Modely S zejména ze startu výroby, tedy z let 2012 a 2013, mívají problémy se spolehlivostí a ni tomuto kousku z roku 2014 se potíže nevyhnuly. Jednou musel být vyměněn motor, jednou se porouchal posilovač řízení a jednou byla závada na managementu baterie - vůz ukazoval při zcela vybité baterii ještě 60 km dojezdu.

To všechno musel opravit servis, na takový nájezd to ale není zrovna dlouhý výčet závad. Pochopitelně nečítá běžnou údržbu, ta ale u Tesly není příliš náročná - motor je prakticky bezúdržbový, stejně jako převodovka. Brzdy se mění jako u běžných aut, podobně jako provozní kapaliny. Zajímavější je situace okolo akumulátorů.

Baterie tohoto konkrétního vozu mají kapacitu 85 kWh a podle dostupných informací byl Nyyssönen schopný ujet 400 km na jedno nabití, když byl vůz nový. Nyní prý běžně najíždí okolo 370 km. Sice to je pokles, konkrétně o 7,5 %, ale za 400 tisíc kilometrů to není nic, z čeho by se měl zbořit svět. Je ale třeba dodat, že Nyyssönen jezdí v Helsinkách, kde není žádný Supercharger (ve Finsku je zatím pět Superchargerů, ale Helsinkám nejbližší je od nich vzdálen 140 km a dle Tesly není ve finském hlavním městě vidět ani žádný rozestavěný) a vůz nabíjí většinou pomalu doma přes noc. A to je nepochybně stav, který výdrži akumulátorů nahrává.

Pochopitelně, jde o jeden exemplář z desetitisíců vyrobených, takže z jeho spolehlivosti či výdrže akumulátorů nelze činit obecné závěry. I tak je pozoruhodné vidět, že používat Model S jako taxi lze, i když musí jezdit přes 130 tisíci km každý rok...


Tento muž najel s Teslou Model S 400 tisíc km za tři roky. Co všechno se pokazilo? - 1 - tesla model s 400kkm taxi fin 01Tento muž najel s Teslou Model S 400 tisíc km za tři roky. Co všechno se pokazilo? - 2 - tesla model s 400kkm taxi fin 02Tento muž najel s Teslou Model S 400 tisíc km za tři roky. Co všechno se pokazilo? - 3 - tesla model s 400kkm taxi fin 03Tento muž najel s Teslou Model S 400 tisíc km za tři roky. Co všechno se pokazilo? - 4 - Tesla Model S 400 tkm taxi Fin dalsi 01Tento muž najel s Teslou Model S 400 tisíc km za tři roky. Co všechno se pokazilo? - 5 - Tesla Model S 400 tkm taxi Fin dalsi 02
Tahle bílá Tesla s Arim Nyyssönenem za volantem najezdila přes 400 tisíc km jako taxík, během tří let. A nedá se říci, že by se při tom rozpadala...

Tento muž najel s Teslou Model S 400 tisíc km za tři roky. Co všechno se pokazilo? - 6 - tesla model s 400kkm taxi fin 04
V Helsinkách se dle webu Tesly žádný Supercharger ani nestaví

Zdroje: Helsingin Sanomat, mtv.fi

Marek Bednář

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.