Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Technik názorně ukázal, proč automobilky dál investují miliardy do spalovacích motorů
10.2.2020 | Mirek Mazal
Elektromobily jsou nám dnes a denně prezentovány jako jediná možná budoucnost, prim v investicích výrobců aut ale dál hrají modely se spalovacími motory. Proč? Má to jasné důvody.
Z některých zpráv by se mohlo zdát, že spalovací motory míří do záhuby. Mluví se o jejich emisích, neefektivitě, složité konstrukci, omezené životnosti a ve výsledku i o záměrech je jednoho dne zcela zakázat. Leckdo může za takové situace snadno dojít k závěru, že vývoj zkrátka míří tímto směrem a je otázkou relativně krátké doby, než k tomu skutečně dojde. Fakticky se ale v tomto směru odehrává máloco.
Elektrická auta jsou přes ohromné dotace a jiná zvýhodnění na všech úrovních velmi okrajovým zbožím a pokud na chvíli přece jen prorazí, omezení podpor je vrátí zpět do zapomnění. A pak jsou tu aktivity automobilek. I ty se sice tváří, že elektromobily jsou jejich nová láska, současně ale masivně investují do vývoje spalovacích motorů. Například koncern VW rád hovoří o tom, kolik peněz uvolnil na investice do nových elektromobilů, jedná se ale asi jen o desetinu jeho celkových výdajů na výzkum a vývoj. Zbytek lije do aut se spalovacími motory.
Tento rozpor mezi slovy a činy může mnohým vrtat hlavou, a tak se náš přítel Jason Fenske z Engineering Explained rozhodl z pozice technika vysvětlit, proč tomu tak je. Obecně řečeno jde o fyzikální limity současných elektrických aut, která je vedle těch se spalovacími motory činí v mnoha ohledech tak nekonkurenceschopnými, že by si jen blázen mohl myslet, že je v dohledné době nahradí. Takoví lidé automobilky neřídí a ani jejich marketingová přetvářka jejich racionální rozhodnutí příliš neovlivňuje.
Jason důvody rozdělil na více bodů. V prvé řadě začíná srovnáním základních fyzikálních parametrů jednotlivých zdrojů energie. V jednom galonu (3,8 litru) benzínu je uskladněno více energie než v celé baterii první generace Nissanu Leaf. Energetická hustota současných nejlepších baterií je 13x nižší než u benzínu, že k nahrazení necelých 4 litrů tekuté pohonné hmoty potřebujeme 139 nápojových plechovek, tedy 46,3 litru.
Ještě horší je to z hlediska hmotnosti. Galon benzínu váží 2,7 kilogramů a přinese cca 33,7 kWh energie. Proti tomu současné Li-Ion baterie mohou dodat jen 240 Wh v jednom kilogramu. Ekvivalentní paket článků tak musí vážit 140 kg, tedy asi 50x tolik. Už z těchto dvou srovnání vychází, že bateriový pohon má velmi omezený rozsah použití. Racionálním maximem jsou osobní auta, protože cokoliv většího spotřebuje příliš mnoho energie na pohyb samotného stroje a ne užitečného nákladu.
Další negativem jsou ceny elektromobilů, které jsou stále mimo akceptovatelné hranice, a to přesto, že jsou už na straně výroby mnoha ne zcela transparentními způsoby dotovány (viz případ Škody Citigo iV vědomě prodávané se ztrátou přes 200 tisíc Kč). Některé země dále snižují prodejní ceny lokálními dotačními programy, pokud se ale bez dotací stávají elektrická auta neprodejnými, jde o začarovaný kruh, ze kterého nelze rozumně vystoupit.
Americká studie ukázala, že ziskový elektromobil musí stát minimálně 48 tisíc dolarů (1,1 milionu Kč), aby se jeho prodej koncovému zákazníkovi ekonomicky vyplatil, přitom dnes jsou na trhu použitelná a pro výrobce zisková auta za 200 tisíc. Pohonná soustava elektromobilu stojí 16 tisíc dolarů (362 tisíc Kč), kdežto tradiční spalovací systém vychází o 9 500 dolarů (215 tisíc Kč) levněji. Elektromobily se výrobcům nevyplácí, i proto zůstanou v kurzu stále vyvíjené nízkoemisní spalovací agregáty. Lokálně tomu může být lecjak, celosvětově ale nebudou elektromobily nic velkého znamenat ještě hodně dlouho - zmíněná studie říká, že do roku 2046 budou na Zemi vyrobeny a prodány ještě dvě miliardy aut se spalovacími motory. Automobilky by musely být hloupé, kdyby na tak obrovském trhu nechtěly být konkurenceschopné s novými motory.
Ostatně z hlediska prodejů dnes globálně stále vede konvenční pohon s 98% převahou, a to za situace, kdy dotace na elektrické vozy jsou mimořádně vysoké a do budoucna obtížně udržitelné. Lidé vnímají omezený dojezd, dlouhé dobíjení, nedostatečnou dobíjecí infrastrukturu a přes všechny podpory vysoké ceny. Rozmach elektromobilů jednou může přijít a my jsme ti poslední, kteří mu budou bránit To ale musí auta se spalovacími motory pokořit alespoň většinou svých klíčových vlastností, ne ohromit tichou akcelerací a zmizet ze scény. Dokud se to nestane, pro výrobce aut budou dál prioritou klasická řešení.












Jason Fenske nekritizuje elektromobily, pouze konstatuje důvody, proč dnes nemají šanci se široce prosadit. A automobilky to dobře vědí
Zdroj: Engineering Explained@Youtube
Bleskovky
Clarkson, Hammond a May se překvapivě vrátí v novém motoristickém pořadu, navíc už za měsíc
před hodinouFerrari se asi spletlo a vtípek pro 1. duben pustilo ven o 14 dnů dřív. Jak jinak by se mohlo začít prodávat tohle?
včeraRichard Hammond a James May se po letech vrátili do míst, kde točili Top Gear, nechápali nic
17.3.2025
Nejnovější články
Clarkson, Hammond a May se překvapivě vrátí v novém motoristickém pořadu, navíc už za měsíc
před hodinouAspoň Mazda neztrácí rozum. Investice do elektromobilů seřízla o 77 miliard, radši chystá nový 2,5litrový motor
před 2 hodinamiMercedes potvrdil, že svůj druhý nejprodávanější model zařízne bez nástupce, pro jeho prodeje to bude další těžká rána
před 4 hodinamiVolný pád Audi pokračuje. Zisky se masivně propadají, peněz ubývá a propouštění je nutnost, absurdní plány přesto platí
před 5 hodinamiNěmci vyzkoušeli líbivé laciné SUV Peugeotu jako ojetinu. Boduje hlavně motorem, s jakým už se nové neprodává
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva