Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Taxikářskou profesi doráží tvrdé testy, ty nové v Melbourne nesloží skoro nikdo
22.8.2014 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Až neuvěřitelně náročné zkoušky musejí skládat taxikáři v některých městech. Zejména znát zpaměti ulice, se v době navigací jeví jako zbytečnost.
Klasickým taxikářům v poslední době konkuruje řada dalších subjektů, zabývající se přepravou osob. Pomineme-li MHD, města mívají aspoň jednu další „osobní přepravu”, větší města klidně i několik dalších takových subjektů - nejnověji třeba Uber. Ty mohou fungovat na fixních cenách, zákazníkovi předem známých, a tak nepotřebují taxametry a jejich řidiči hlavně nemusí skládat náročné zkoušky.
Jak moc obtížné tyto testy mohou být, ilustruje například austalské Melbourne. Nový test pro získání oprávnění být taxikářem tam složila jen jedna uchazečka z 234. „Test má 55 otázek a máte na něj hodinu. Týká se z velké části pruhů pro autobusy, tramvajových pravidel nebo modelových situací s postiženými lidmi,” osvětluje prověrky Karen Downie, úspěšná uchazečky. „Když jsem prošla, budu také schopna mnohem lépe pomoci ostatním se na test připravit,ö dodává.
Melbourne se inspirovalo v Londýně, kde jsou podobným zkouškám podrobeni řidiči tzv. black cabs, tedy tradičních černých taxíků. Uchazeči o oprávnění se musí naučit 320 tras a zhruba 25 tisíc silnic, což jim trvá většinou dva až čtyři roky. Pak skládají ústní zkoušku, která prověřuje, že se ve městě dokonale vyznají.
Někdejší britská kolonie tedy tento způsob částečně převzala. Vylepšila jej také o další omezení - uchazeči, kterým se test nepodaří dvakrát za sebou, musí čekat dvanáct měsíců, než se mohou pokusit znovu. Navíc se povinnost složit tuto zkoušku vztahuje i na současné taxikáře. A pokud ji stávající taxikář bude chtít složit po lednu 2015 a nebude úspěšný, přijde o platnou akreditaci. To může podle některých zdrojů znamenat nedostatek taxíků, a to ještě letos.
Protesty tradičních taxikářů proti Uberu, který si pomalu nachází cestu i do českých měst, tedy v tomto smyslu jsou zcela pochopitelné. Prověrky, kterými procházejí řidiči této společnosti nebo podobných osobních přeprav, v náročnosti na tyto taxikářské skutečně nemají.
Znát celé město nazpaměť se přitom v dnešní době, kdy navigovat podle GPS zvládne skoro každý telefon a samostatné navigace jsou snadno dostupné téměř každému, pokud už tedy dotyčný vůz není vybaven vestavěným navigačním systémem. Takto náročné zkoušky je tedy možno vidět různě - jako relikvii z dob, kdy navigace byla na papíře a říkalo se jí autoatlas, jako házení zbytečných klacků pod nohy nebo jako regulaci trhu, která nutí taxikáře protestovat.
Pokud by totiž řidiči taxíků nebyli nuceni překonávat takovéto a podobné překážky, které stojí velké množství času i peněz, jen těžko by měli důvody protestovat. V dobách, kdy nevozí zákazníky, totiž nevydělávají žádné peníze, což jistě není jejich cílem. Místo toho by se spíše snažili zlepšit své služby a novinkám řádně konkurovat.
Taxikáři musejí skládat náročné zkoušky, někdy až zbytečné
Londýnští "black cab drivers" se na zkoušky připravují i čtyři roky. Takto bude vypadat jejich budoucnost
Zdroj: [https://au.news.yahoo.com/a/24752095/taxi-driver-knowledge-test-one-cabbie-passes-prompts-fears-about-melbourne-shortages/ Yahoo News Australia]
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Rusové nasadili svůj podomácku vyrobený motor V16 do staré Lady, jako Bugatti tak úplně nejede
včera - Český designér vrátil život legendární Škodě 110 R, v moderním provedení vypadá stejně úchvatně jako originál
včera - Franco Colapinto, nové „zázračné dítě” Formule 1, si utahuje z ekologických aktivistů, něco takového se dnes neodpouští
3.11.2024
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
- Za cenu tuctové Octavie TDI můžete mít výjimečný sporťák s obřím motorem V6, 400 koňmi a manuálem. Ani pořádně nejel
včera - Rusové nasadili svůj podomácku vyrobený motor V16 do staré Lady, jako Bugatti tak úplně nejede
včera - Studie podporující elektromobily se obrátila pro jejím autorům. Většina lidí už není ani ochotna si takové auto někdy koupit
včera - Kia brání bizarní vzhled své poslední novinky. „Tasmánský čert” prý jako náklaďáky z SSSR vypadá schválně
včera - Nadšenec si levně koupil historicky největší propadák Mercedesu-AMG. Za 5 let skromného ježdění dal za servis 988 tisíc
včera
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva