Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Tato Škoda Felicia stála 20 let v garáži. Je jako nová a může být vaše
22.2.2016 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
A vlastně ani není drahá, uvážíme-li, o jak výjimečný kus se jedná. Prakticky novou Felicii před faceliftem dnes už jinak mají snad jen v muzeu.
Podle některých je Škoda Felicia jen „ocucaný Favorit”. Něco pravdy na tom je - Felicia dostala svého času hromadu nových dílů, její technický základ ale opravdu spočíval ve Favoritu vyvinutém ještě komunistickým AZNP. Felicii tak lze vnímat i jako hodně jeho velký facelift Favoritu, který byl v době její premiéry v roce 1994 už dost starým autem.
Přesto ale „felda” má řadu fanoušků a pochopit se lze i to - už na svou dobu byla jednoduchým, proto také relativně spolehlivým a když už ne, tak snadno (a levně) opravitelným autem. Felicií se za dobu její existence prodalo skoro milion a pro mnohé se staly kusem životem - vozem, na který jen tak nezapomenou. A někteří by si ji možná klidně dnes koupili jako novou, nic jim v ní nechybělo.
Pokud k takovým patříte, jistě víte, že se svou poptávkou přijdete do dealerství Škoda o 15 let později, než byste měli - tohle auto se v Mladé Boleslavi dávno nedělá. To ale neznamená, že se nedá koupit. K mání je totiž aktuálně kousek podobný stříbrnému ze Slovenska, o kterém jsme psali v létě. Oproti němu má ale hned několik výhod - od stavu až po cenu.
Červený stroj na fotkách je především mnohem výjimečnější. Je to starší exemplář ještě před faceliftem, který se svého času mnoha lidem nelíbil. Tento vůz pochází z roku 1996, a je to základní výbavová verze, označená písmenem LX. Nečekejte tu tedy nic na způsob airbagů nebo třeba rádia, je tu jen to, co je potřeba k jízdě - volant, sedačka a pedály. Pro Felicii dost typická červená pastelová autu docela sluší, zejména vzadu, kde se designérům tehdy opravdu povedla světla v kombinaci s lištou přes páté dveře.
Nelze nezmínit motor - pod kapotou je 54koňová třináctistovka s vícebodovým vstřikováním Siemens. Felicia s tímhle motorem zvládla zrychlit na stovku za 15,5 vteřiny a maximálka byla 155 km/h. Dnes to je hlemýždí tempo, ale před 20 lety to byl akceptovatelný výkon, zejména u nás, kde jsme byli léta zvyklí na „stopětky”, resp. později Favority. Šestnáctistovka je sice silnější, ale také o dost těžší. Co je tedy na tomto autě tak výjimečné? Je nové, v roce 2016.
Opravdu nepřeháníme, tohle je v naprosto dokonalém stavu a je to snad jediná taková Felicia mimo muzeum v originálním stavu, kterou jsme viděli posledních snad 10 let. Najela totiž za dobu své existence pouhých 3 555 kilometrů a když už nejela, stála v garáži. Obojí je na autě vidět - díky nízkému proběhu je opravdu netknutá a tím, jak nebyla na slunci, si zachovala i veškerý původní lesk. Jistě si vybavíte vybledlou červenou na mnoha Feliciích, tuhle nic takového nepostihlo. A podívejte se na nálepku dealera za zadní sklem nebo původní podložku pod (tehdy ještě) SPZ - tyhle věci „vodnés' čas” během pár let, tady jsou jako nové po letech dvaceti.
Vůz byl svého času koupen současným a jediným majitelem za 229 tisíc korun. A jak se stalo, že dodnes pořádně nevyjel? Majitelem je teta člověka, který jej nyní prodává a sama jej nechtěla řídit. Felicii tak postavila doma do garáže a jen občas se v ní nechala odvézt někým jiným. Přesto vůz nechtěla nikomu prodat nebo darovat, takže v podstatě celých 20 let svého života strávil v její garáži.
Vůz je dnes údajně bez jediného škrábance a dodatečné potahy na sedadlech jsou v něm od novoty, takže originální čalounění pod nimi bude ve špičkovém stavu. Aktuálně byl vůz dán zpět do použitelného stavu - byl vypuštěn starý benzín a nahrazen čerstvým a v souvislosti s tím vůz dostal nové palivové čerpadlo. Podle mechanika je vůz údajně v pořádku, ale pokud z něj budete chtít mít nové auto, patřilo by se vyměnit náplně ve všem, co je má, tedy od chladicí kapaliny přes oleje až po brzdovou kapalinu.
Jeho cena je 80 tisíc korun, což je hodně na běžnou Felicii, ale nikoli na takový skvost svého druhu - zmíněná loňská nabídka podobného kusu byla s cenou úplně jinde a vůbec se podobné zachovalé kusy čehokoli dnes dostávají s cenou výše. A také to není moc na zánovní automobil Škoda - však se podívejte, kde dnes začíná třeba rok stará, lehce ojetá Fabia. Pokud tedy dokážete oželet i tu výbavu, kterou dnes vnímáme jako naprostou samozřejmost, tohle auto bude při dobré údržbě ještě léta sloužit. A ta údržba bude stát doslova pár stovek, protože to je přece Felicia...
Kdybyste o ní měli zájem, auto prodává pan Petr Galuška z Hodonína, kde vůz také stojí. Prodávajícího zastihnete na telefonu +420 736 661 845.
Tohle auto stálo prakticky celý život v garáži a nejezdilo. A je to na něm vidět
Můžete zkusit najít pět rozdílů oproti novým Feliciím na dobových fotkách. Měli bychom tu hatchback...
...i Fun a některé další dobové pohledy na závodní kit car či kabrio od Metalexu
A ano, tohle auto se kdysi „kvalifikovalo” i na to být Volkswagenem...
Zdroj: Petr Galuška
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Řidič Hyundai vjel do dealerství Fordu a totálně zničil vzácný, dekády starý nejetý Mustang vyrobený v pouhých 300 kusech
včera - Řidič ukázal záda celé skvadře policejních hlídek na okreskách v až 280 km/h, tolik mu naměřili přímo při honičce
26.12.2024 - Německý automobilový průmysl zasáhl symbolický krach, tradiční výrobce skončil po 228 letech, 1 500 lidí je bez práce
25.12.2024
Nové na MotoForum.cz
- Martin: Jak ho změnil účet v nočním klubu 11:00
- Lewis Hamilton zachraňující projekt KTM MotoGP? Pit Beirer potvrdil rozhovory! včera 11:45
- Ducati Multistrada V2 a V2 S 2025: nejlehčí ve své kategorii 23.12.2024
- John McPhee 2025 za MasterMac Honda v British Superbike Championship 23.12.2024
- Savadori zůstává další 2 roky u Aprilie 22.12.2024
Nejnovější články
- K mání je úplně poslední vyrobená Škoda s motorem vzadu, vzácný Rapid 135 RiC. Na svou výjimečnost stojí pakatel
před 4 hodinami - Šéf německého Jaguaru řekl, jak drahá budou auta značky po chystané revoluci, vše najednou působí ještě fantaskněji
před 6 hodinami - Muž po 40 letech tvrdé práce prodal svou firmu. Hned druhý den si koupil Ferrari, o kterém vždy snil
před 7 hodinami - Lada po 30 letech skutečně představí úplně nové SUV, nástupce legendární Nivy zamíří na vrchol nabídky
před 9 hodinami - VW i Škodě unikla data o pohybu statisíců majitelů jejich elektromobilů spojená s konkrétními lidmi, někdo o vás teď ví skoro vše
před 10 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva