Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Takhle se propadly prodeje elektromobilů v Hongkongu po odebrání všech dotací
20.6.2017 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Hongkong byl pro elektromobily díky štědrým daňovým úlevám jedním z rájů. Tesla si tu mnula ruce, teď bude ráda za jedno každé prodané auto.
Někteří mají pocit, že elektromobily začínají být konkurenceschopné a dokáží oslovovat stále větší množství zákazníků svými nespornými přednostmi. Podobně nesporně ale oslovují také oportunisticky smýšlející klientelu, která jim nedává přednost jen proto, že by po nich toužila. V jejím případě se elektrická auta stávající žádoucími primárně kvůli všemožným nestandardním podporám, která je činí nejen srovnatelně drahými, ale kolikrát i levnějšími či jinak výhodnějšími na pořízení a provoz než ta konvenční. Třeba Norové by o tom mohli vyprávět.
Skalní příznivci elektromobility vám budou tvrdit, že takových lidí není mnoho, příklady ze světa ale ukazují něco trochu jiného - stačí elektromobilům sebrat byť jen část štědrých výhod a jejich prodej razantně klesá. O tom jsme se mohli přesvědčit vcelku nedávno na dánském případě, kde byly podpory právě jen omezeny. A dnes si posvítíme na Hongkong, kde došlo ještě k razantnějším změnám.
Tam 1. dubna letošního roku platí nová daňová pravidla, která elektromobilům fakticky sebrala jejich ekonomické výhody. Úlevy stále existují, avšak pouze pro ta elektrická auta, jejichž cena nepřesáhne 97 500 HKD (cca 295 tisíc korun). Tento limit by jistě stačil k pořízení řady malých konvenčních hatchbacků, mezi elektromobily ale nestačí dvěma slovy na nic. Tak nízko s cenou zkrátka ještě nikdo nesestoupil a v dohledné době ani nesestoupí - ostatně stačí jen vzpomenout, že chystaná Tesla Model 3 bude bez dotací k mání za zhruba 37 500 USD (883 000 Kč). V Hongkongu tedy již elektromobily s úlevami počítat nemohou, vůbec.
Změny se tedy pochopitelně dotkly i Tesly Model S, jejíž cena v rámci nového zdanění přes noc vylétla z 570 000 HKD (1,725 mil. Kč) na více než 900 000 HKD (2,723 mil. Kč). Tedy o něco více než 50 procent. To zase není tak moc u auta, které si prý mnozí dobře situovaní lidé kupují prostě proto, že chtějí, jenže i tato změna měla registrace naprosto zásadní vliv - klesly na absolutní nulu.
Kdyby to bylo z 10 nebo 50 kusů, mávnete nad tím rukou, jenže pokud se podíváme na březnové prodeje elektromobilů, pak ty činily 2 964 kusů. A kromě dvaceti aut přitom ve všech případech šlo o Model S či Model X. Propad je to tedy naprosto extrémní, skoro neuvěřitelný, ze skoro 3 tisíc vozů za měsíc na žádný.
Jak jste si všimli, prakticky veškeré elektromobily prodávané v Hongkongu byly Tesly. I proto vláda nakonec ke zrušení daňových úlev přistoupila, neboť dle jejích slov lidé, kteří si kupují vozy americké značky, mají i řadu dalších aut. A proto prý není možné, aby Hongkong podporoval záliby těchto milionářů ve sběratelství. To pro Teslu jistě znamená nemalou facku a také probuzení ze sna - o její auta je za standardních podmínek, alespoň v Hongkongu, mizivý zájem. Dá se navíc předpokládat, že nejinak tomu bude i v květnu, byť úplně na nule snad odbyt nezůstane.
Jak jsme tedy zmínili již mnohokrát, čas elektromobilů zkrátka ještě nepřišel a do konce této dekády tomu jinak nebude. Hongkongský případ nám to jen potvrzuje. Tamní vláda k odstranění dotací přistoupila kvůli snaze o snížení dopravních zácp ve městě. Překvapivě nezvýšila daně ostatních aut, které se ale na celkových hongkongských registracích podílejí z 98,7 procent, teď už tedy ze 100 procent...



Hong Kong byl pro Teslu jedním z významných odbytišť, teď pro ni není prakticky ničím
...a Model X tvořily takřka veškeré hongkongské registrace elektromobilů. Tamní vláda ale učinila konec dotacím, pročež prodeje klesly na absolutní nulu
Zdroj: Inside EV's
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Řešení víka kufru VW Phaeton připomíná, jak přetechnizované a nedoceněné auto to je, BMW vedle něj působí jako Dacie
před 2 hodinamiElektrický Ford Mustang se postavil tomu „skutečnému” s motorem V8. A dokázal, že je poníkem zvládajícím jediný trik
včeraUž se ví, kde má nové Bugatti schovaný klíč na odemykání nejvyšší rychlosti, až po jeho použití jede 445 km/h
18.4.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
Dokument poprvé ukazuje nehodu bývalého moderátora Top Gearu, která mu znetvořila obličej, i její následky. Z uvolněných záběrů mrazí
před 37 minutamiŘešení víka kufru VW Phaeton připomíná, jak přetechnizované a nedoceněné auto to je, BMW vedle něj působí jako Dacie
před 2 hodinamiNová auta zkrachovalého Fiskeru nechali opuštěná u silnice, teď je rozprodávají v aukci za směšné sumy
před 3 hodinamiTroufnete si? Nejlevnější moderní Lamborghini v prodeji stojí míň než dražší Škody, a to ani moc nejezdilo
před 5 hodinamiDosud neúspěšné Subaru se dočkalo o mnoho lákavější nové verze, brzdí ji ale stále stejný problém
včera
Živá témata na fóru
- Řidiči, co to mají v ruce... 04.20. 10:02 - řidičBOB
- Za kolik jezdíte s dieselem? 04.19. 22:39 - Brus
- BMW Divize 04.19. 14:58 - pavproch
- S větrem ve vlasech.... 04.19. 14:29 - pavproch
- Vačka palivového čerpadla 04.19. 09:05 - amora321
- Rychlodotazy 04.18. 22:23 - rutak11
- Onboard videa 04.18. 20:57 - řidičBOB
- Právní oříšky v dopravě a jejich řešení 04.18. 12:06 - GeneHawkins