Takhle by to vypadalo, kdyby Škoda dávala autům stejně hloupá jména jako Ferrari

Ferrari jsou jedna z nejlepších aut na světě, možná i ta úplně nejlepší. Jenže jejich jména jsou v podobné míře hloupá. Jak moc? Podívejte se.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Takhle by to vypadalo, kdyby Škoda dávala autům stejně hloupá jména jako Ferrari

24.2.2017 | Petr Miler | Přidat příspěvek

Takhle by to vypadalo, kdyby Škoda dávala autům stejně hloupá jména jako Ferrari

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Ferrari jsou jedna z nejlepších aut na světě, možná i ta úplně nejlepší. Jenže jejich jména jsou v podobné míře hloupá. Jak moc? Podívejte se.

Je to paradox, ale v životě nezřídka dosáhnete lepších výsledků tehdy, když se o to zase tak moc nesnažíte. Platí to i v případě automobilky kterou založil jeden geniální člověk s cílem mít peníze na ukájení své závodní vášně na té nejvyšší úrovni. A tak trochu mimochodem u toho začal vyrábět silniční auta, která si s těmi závodními v ničem nezadala. Byla pokroková, technicky vypiplaná, nezřídka oslnivě krásná, poháněná těmi nejlepšími motory, které si lze představit. Byla to Ferrari.

Tato aura se kolem značky vznáší i po Enzově smrti a protože si přímo zakladatel vždy přál, aby na trhu bylo o jedno Ferrari méně, než o kolik jich zákazníci stojí, jeho stroje si udržovaly i punc jisté nedostupnosti. Možná se to trochu vymklo z rukou, neboť lidé z Ferrari dnes tvrdí, že by veškerou roční produkci bylo schopno prodat jen a pouze v Kalifornii, pokud by zákazníky přestali kastovat. Tak to možná Enzo nezamýšlel, ale co už - Ferrari byla a jsou jen pro jednotlivce ze statisíců, smiřme se s tím.

Tohle všechno je fascinující, ohromující, nedostižnou image budující. Ferrari si tuto pozici drží i dnes, dekády po Enzově smrti, jenže už za jeho života a ještě spíše po jeho odchodu začalo „ujíždět” na jedné věci, kterou moc pozitivně vnímat nelze - potrhlém pojmenování svých modelů. Neváhám se označit jej až za hloupé a to hned ze dvou důvodů.

Jednak nedává žádný smysl a ztrácí jej čím dál více. Byly tu například modely F355, 360, F430, 458 a 488. Ne, to jsem se nespletl, to „F” tam vážně občas je a občas ne. Proč? Nikdo neví. Čísla za ním (či „ne za ním”) zdánlivě smysl dávají, jenže ona ho nedávají - 355 je značí 3,5litrový motor s 5 ventily na válec, 360 a 430 ale bez ventilů nejsou, čísla odpovídají jen objemu motorů. Model 458 pod kapotou nemá motor o objemu 4 580 cm3, ani 8 ventilů na válec či celkem, je to 4,5litrový 8válec. A 488? To je 3,9litrový V8, tam už se vazba na realitu ztrácí zcela, možná každé turbo vydá za 4,5 deci.

Pak jsou tu jména. F355 nemá žádné, 360 je Modena. F430 znovu žádné a 458 Italia. Co to je? Přidejte si k tomu 550 Maranello a jste vedle, jak ta jedle - Modena je „comune”, v níž leží město Maranello a to všechno je v zemi jménem Itálie. A všechna tato auta jsou právě odtud, není tu žádná specifická vazba. 488 je pak GTB, Gran Turismo Berlinetta, tedy cestovní kupé - všechna tahle auta ale jsou „cestovními kupé”. A nezapomeňme, měla své ostré verze - jednou Challenge Stradale, jednou Scuderia, pak Speciale. A když už Scuderia dostala otevřenou verzi, nejmenovala se Scuderia Spider, ale Scuderia Spider 16M. Nějaký důvod, proč to nemůže být pokaždé stejné?

To jsou ale stále jen nuance. Byly či jsou tu také větší cesťáky jako jako zmíněná 550, modifikovaná 575 či 599 - zde znovu s jasnými vazbami na objem motorů, i když také tady byly rozličné přídomky, u prvních dvou pozoruhodně stále Maranello. Pak je tu ale najednou 612 Scaglietti, které nemá ani 6litrový motor V12 (reálně 5,7) a nese jméno po dávném designérovi, který s ním nemá nic společného. To všechno pak přešlo v F12berlinetta, i když všechna tato auta byly berlinetty. Protože... nikdo neví. A pak přišlo FF, jen FF bez jakéhokoli čísla či čehokoli dalšího, protože... Itálie?

Vrcholné verze jsou jednou F[výročí], pak také Enzo a nakonec LaZnačka. Otevřené varianty jednou Barchetta, jindy Aperta, potřetí Spider, všechno ty samé koncepce. A pak se přidávají další a další alegorická jména - GTC4 Lusso, to znamená „Luxus”. Existuje nějaké neluxusní Ferrari, i kdyby mělo jít o hodně ostré provedení? A poslední případ bere dech - F12berlinetta se změnila v 812 Superfast. F je pryč, objem nikde, výkon najel a k tomu anglické jméno? Něco takového používala Ferrari velmi, velmi zřídka.

Možná si řeknete, že to je náhoda, že v Itálii zase jednou moc pili. Jenže není to pravda, je to nepochybně záměrné, záměrně matoucí. Pravděpodobně jde o projev marketingu snažícího se jednak zaujmout za každou cenu a jednak udělat z každého auta něco výjimečného, jedinečného, nezapomenutelného.

Ale kdyby šlo jen o to, Ferrari mají zvláštní jména i z druhého důvodu - používají často velmi konkrétní italská slova. Pravděpodobně je tomu tak proto, že to zní hezky, pro ostatní exoticky, v italštině to ale pořád má zcela jasný význam. A tak jakkoli Quattrovalvole může znít Čechovi libozvučně, pro Itala je to pořád jen... „čtyřventil” a nic víc.

Abychom nastínili, jak moc zvláštní jména Ferrari jsou, pokusili jsme se ve stejném stylu, akorát v češtině, pojmenovat různé modely značky Škoda. Podobně nesystémově, podobně konkrétně, podobně... hloupě. Až tedy někdy budete hořekovat třeba nad Kodiaqem věřte, že mohlo být ještě mnohem hůř...

Škoda TaŠkoda


Takhle by to vypadalo, kdyby Škoda dávala autům stejně hloupá jména jako Ferrari - 1 - Skoda hloupa jmena Ferrari 01

LaFerrari je notoricky nenápadité jméno, ale označuje vážně skvělé auto. Najít škodovku hodnou označení „TaŠkoda” tak nebylo snadné, ale Fabia R5 je sportovním vrcholem, tak proč by ne. Představte si, že by autu takto říkali komentátoři na rallye - „Kopecký na TaŠkodě” zní vážně divně. LaFerrari takhle říkáme každý druhý den...

Škoda TaŠkoda Otevřená

Takhle by to vypadalo, kdyby Škoda dávala autům stejně hloupá jména jako Ferrari - 2 - Skoda hloupa jmena Ferrari 02

Koncept Škoda Fabia RS 2000 sice nebyl tak úplně dokonalým spojením otevřeného vozu s tehdy soutěžní Fabií S2000, jak se mohlo ze jména i pojetí zdát, jako ekvivalent LaFerrari Aperta ale poslouží dobře. A Aperta italsky vážně znamená jen Otevřená, nic víc.

Škoda Octavia RS Závod míru (RSzm)

Takhle by to vypadalo, kdyby Škoda dávala autům stejně hloupá jména jako Ferrari - 3 - Skoda hloupa jmena Ferrari 03

Dobře, to Tour de France v názvu ostřejší F12 značí někdejší automobilový závod, ale kdo si ho dnes představí, když tato tři slova zazní z něčích úst?

Škoda Rudá hlava

Takhle by to vypadalo, kdyby Škoda dávala autům stejně hloupá jména jako Ferrari - 4 - Skoda hloupa jmena Ferrari 04

Testarossa je krásné jméno... Ale znamená Rudá hlava. Koncept Rapid Sport měl kdysi podobnou.

Škoda 103 Kabaň

Takhle by to vypadalo, kdyby Škoda dávala autům stejně hloupá jména jako Ferrari - 5 - Skoda hloupa jmena Ferrari 05

Lidé se občas ptají, co znamená Scaglietti a čekají něco jako býka. Jenže ono to neznamená nic, je to jméno dřívějšího designéra, kterému tím Ferrari vyseklo (trochu danajskou, připusťme...) poklonu. Jozef Kabaň už u Škody také nedělá, nejvyšší čas si jej připomenout modelem 103 Kabaň, jinak skorolitrovou Fabií s tříválcem.

Škoda 284 Superrychlá

Takhle by to vypadalo, kdyby Škoda dávala autům stejně hloupá jména jako Ferrari - 6 - Skoda hloupa jmena Ferrari 06

Výkon + počet válců + slovo... Nemůže to vyjít jinak. Dnešní vrcholná Škoda Superb SportLine by si pod italským vedením mohla říkat 284 Superrychlá.

Škoda 140 Střední Čechy

Takhle by to vypadalo, kdyby Škoda dávala autům stejně hloupá jména jako Ferrari - 7 - Skoda hloupa jmena Ferrari 07

Modena je i město, ale tušíme, že model Ferrari 360 narážel spíše na tzv. comune, vyšší územně správní celek, v něm sídlí i město Maranello, domov značky. Nazvat podle něčeho takového auto může jen Ital. Nebo vám snad „140 Střední Čechy” zní dobře?

Škoda Václav (Škoda Emil)

Takhle by to vypadalo, kdyby Škoda dávala autům stejně hloupá jména jako Ferrari - 8 - Skoda hloupa jmena Ferrari 08

Nazvat auto křestním jménem zakladatele, proč ne, když je to něco jako model Enzo. Moc dobře to ale nikdy neznělo, špatně se to hledalo a představte si totéž u Škody - zakladatel Škodových závodů byl Emil, pánové Laurin a Klement coby otcové samotné automobilky byli Václavové. Pochybujeme, že Škoda Emil nebo Škoda Václav někdy vznikne. I když, ke konceptu ahoj! (sic), mimochodem jediné škodovce se jménem srovnatelně hloupým s Ferrari, i Emil pomůže...

Škoda Domácí Dvouventil

Takhle by to vypadalo, kdyby Škoda dávala autům stejně hloupá jména jako Ferrari - 9 - Skoda hloupa jmena Ferrari 09

Jedním z nejprodávanějších Ferrari své doby byl model Mondial, který by s cílem zalíbit se širšímu světovému publiku konstruován od začátku. A tak si říkal Mondial, Světový. A když měl čtyři ventily na válec, tak i Quatrrovalvole - Čtyřventil. Favorit by mohl být takový Domácí Dvouventil...

Škoda 194 Česko

Takhle by to vypadalo, kdyby Škoda dávala autům stejně hloupá jména jako Ferrari - 10 - Skoda hloupa jmena Ferrari 10

Objem motoru, počet válců a trocha hrdosti... První Fabia RS si mohla s gustem říkat jinak.

Škoda 140 Stabilní

Takhle by to vypadalo, kdyby Škoda dávala autům stejně hloupá jména jako Ferrari - 11 - Skoda hloupa jmena Ferrari 11

Dobře, to Scuderia v názvu ostré 430 míří trochu jinam, v překladu to ale znamená Stabilní. Což vlastně druhá Fabia RS až tak nebyla, ale to je jedno, tím spíš bylo možné ji tak říkat.

Škoda VCS7Luxus D

Takhle by to vypadalo, kdyby Škoda dávala autům stejně hloupá jména jako Ferrari - 12 - Skoda hloupa jmena Ferrari 12

Člověk by si mohl myslet, že ta čtyřka v názvu GTC4 značí pohon všech kol, ale není to tak, i zadokolka GTC4 Lusso T si říká takto. Je to počet míst a GTC je Gran Turismo Coupe, Lusso je Luxus a T značí přeplňovaný benzin. Tímto schematem se dá nazvat kde co, ale Ferrari toto řešení použilo (jak jinak) jen jednou. My ho můžeme zopakovat - VCS7Luxus D je Kodiaq v sedmimístné verzi s motorem TDI. „Velký Cesťák SUV pro 7 Luxusní Diesel”, kdyby vám to nedocházelo...

Škoda F4malýsedan

Takhle by to vypadalo, kdyby Škoda dávala autům stejně hloupá jména jako Ferrari - 13 - Skoda hloupa jmena Ferrari 13

Berlinetta sice značí jistý druh kupé, v překladu z italštiny je to ale „malý sedan”. Navíc - když už tak Ferrari chtělo něčemu říkat - proč spojení s F12 bez mezery a Berlinetta bez kapitálky? Rapid sice malý sedan není, ale čert to vem, to F12berlinetta také ne.

Škoda Porýní-Vestfálsko (Rheinland-Pfalz)

Takhle by to vypadalo, kdyby Škoda dávala autům stejně hloupá jména jako Ferrari - 14 - Skoda hloupa jmena Ferrari 14

Nazvat auto po kusu cizí země? Ferrari to udělalo několikrát. Tak si představte třeba Škodu Porýní-Vestfálsko nebo Rheinland-Pfalz, kdyby to California bylo v originále a ne italsky (nepozná se).

Škoda 280 Mladá Boleslav

Takhle by to vypadalo, kdyby Škoda dávala autům stejně hloupá jména jako Ferrari - 15 - Skoda hloupa jmena Ferrari 15

Také označit auto po umístění fabriky automobilky zní docela dobře a nakonec i Maranello je pěkné slovo. Ale představte si totéž česky - Ital to nebude vnímat jinak...

Škoda 122 Bárta Loďka

Takhle by to vypadalo, kdyby Škoda dávala autům stejně hloupá jména jako Ferrari - 16 - Skoda hloupa jmena Ferrari 16

Ferrari kdysi postavilo také model 550 Pininfarina Barchetta, tedy otevřenou verzi 550 v limitované edici navržené Pininfarinou. A protože... Ferrari, všechno se to objevilo ve jméně. Barchetta je znovu něco jako Berlinetta, značí to typ karoserie, ale znamená to malou loď. A tak jsme sáhli po nejznámější otevřené Škodě a nazvali ji stejně. Autor designu tady není tak jasný, ale podle všeho je původní Felicia designovou evolucí modelu 440, který měl nakreslit Josef Bárta. Pokud to bylo jinak, dosaďte si jiné jméno, tady je to jedno...

Petr Miler

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše