Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Také Holanďané chtějí zakázat benziny a diesely, začnou s tim v roce 2035
28.8.2013 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Plán holandských socialistů je jasný - nulové přímé emise aut za každou cenu, klidně i devastaci ekonomiky.
Holandskými prodeji aut jsme se naposledy zabývali v červnu, kdy klesly na opravdu hrozivou úroveň. Stalo se tak především kvůli dřívějšímu zvýšení lokálních poplatků za nadlimitní emise CO2, které zkrátka část zákazníků od koupě zcela odradily. Samotný červen pak strhlo na rekordní minimum vyčkávání kupujících na příznivější časy, neboť zvýšení zmíněných poplatků se ukázalo být neudržitelným a od července měly zase klesnout na nižší úroveň. V červenci se tak registrace vrátily k 30 666 autům, což je takřka totožné číslo jako loni (- 0,8 %). Rozumný člověk by v takovém případě čekal, že holandští politici dostali lekci a trh znovu nebudou zatěžovat, spíše mu ještě uleví. Jenže na zdravý rozum v zemi tulipánů evidentně zapomněli, místo toho se totiž tamní socialisté rozhodli razit postup zcela opačný.
Snad po vzoru Britů, kteří chtějí od roku 2040 na svých silnicích zcela zakázat benzinové a dieselové automobily a povolit jen hybridy a elektromobily, se totiž „emisní revoluce“ chystá také v Holandsku. Tamní politici ji ale chtějí uskutečnit ještě dříve, či alespoň její první krok. Na jeho základě by totiž od roku 2035 měl být v zemi tulipánů zakázán prodej nových automobilů vybavených jen spalovací jednotkou. Jinými slovy, nic než hybrid či elektromobil si za dvaadvacet let nebudou moci tamní motoristé pořídit.
Dříve koupený konvenční vůz ještě budete moci používat, ale jen do roku 2050. Tehdy má přijít krok číslo, kdy podle plánu holandských socialistů bude zcela zakázán pohyb automobilů spalujících pouze benzin či diesel. Nikdo ze zákonodárců přitom nebere v potaz fakt, zda vůbec v dané době budou k dispozici technologie, které umožní efektivní provoz takových aut, nebo dovolí „bezemisně“ zdolat třeba půlku Evropy v rozumném čase.
Jen likvidací automobilového průmyslu to ovšem v Holandsku skončit nemá. Následovat má totiž i zpoplatnění silnic. Nikoliv jen dálnic, ale prakticky každé cestičky, jež byla vybudována z peněz daňových poplatníků. Ti ale následně budou muset ještě platit, aby jí vůbec mohli používat. přičemž výše odvodů bude záviset právě na jejich automobilu. A osvobozeni nebudou ani majitelé hybridů a elektromobilů.
To de facto znamená, že holandští motoristé si nejen nebudou moci vybrat dopravní prostředek, jaký chtějí, ale navíc budou muset platit i za jeho používání. A to dokonce několikanásobně, neboť kromě několikerých poplatků za silnice lze očekávat také zdražení elektřiny (kde by asi státy vzaly peníze z dnešních spotřebních daní z benzinu a nafty?). Podle plánu se totiž počítá také s nárůstem větrných elektráren, které v současné době vyrábějí přibližně 4 % energie - toto číslo by ale již v roce 2020 mělo vzrůst na 14 procent.
Proti tomuto způsobu výroby elektrické energie, pakliže je efektivní, nic nemáme, jenže ono není. Je o poznání dražší, tím pádem bude ještě dražší i pohyb po silnicích. Na těch by přitom mělo přibýt větší množství dobíjecích stanic, obchodní centra a veřejná parkoviště pak zjevně v budoucnu nedostanou stavební povolení bez toho, aniž by nabízely dostatečné množství míst s elektrickou kabeláží.
Plán ovšem nekončí ani v tomto okamžiku, právě naopak. Zatímco dosud jsme totiž hovořili o vzdálenější budoucnosti, nyní nastal čas přikročit ke krátkodobému spektru. Až do roku 2018 by totiž holandská vláda chtěla dotovat nákup elektromobilů, hybridů a vozidel s nízkými emisemi CO2. Je však otázkou, odkud chtějí tamní politici brát peníze, když holandská ekonomika je v recesi a podle analytiků jí nic jiného nečeká ani v příštích letech. Že chybějící finance dorazí ze zpoplatnění silnic si může myslí jen ten, jehož ekonomická fantazie končí u otevření Excelu.
Financí navíc bude potřeba i na další výdaje.Ve snaze o co nejvyšší snížení emisní stopy se totiž v Holandsku má rozšířit i diodové veřejné osvětlení. Podle plánu by tak běžné osvětlení mělo být do roku 2020 nahrazeno LEDkami minimálně ze 40 procent. Ani zde ovšem politici neuvádějí, kde na to chtějí vzít finance. Zvláště když již od příštího roku se chystá další bizarní přerozdělování - pobídka pro firemní vozové parky. Ty by zaměstnanci měli méně využívat a když už, pak alespoň ne v době špičky. Za to by jim příslušela odměna v podobě 19 eurocentů za ujetý kilometr.
Jak by ovšem probíhal monitoring, zda by nedocházelo ke zneužívání a podobně, to plán rovněž neřeší. Máme tu tedy daleko více otázek než odpovědí na ně. A kladem jistě není ani 15 tisíc nových pracovních míst, které mají vzniknout díky stavbě větrných elektráren a dobíjecích stanic, oproti tomu byla hladová zeď geniální ekonomický projekt.
Nic příjemného tak zemi tulipánů nečeká, pokud se tedy její občané nevzpamatují a podobné nápady nezačnou jednoznačně odmítat. V Holandsku si ale zatím všímáme spíše opačných nálad...
Holandské silnice plné benzinových a dieselových automobilů by se měly stát minulostí. Jejich úlohu převezmou elektromobily, hybridy či jízdní kola
Ani provoz elektromobilů a hybridů ovšem nečeká zlevnění. Holanďané chtějí více větrných elektráren, jimi produkovaná energie je však dražší
Zdroj: NOS.nl přes Autoblog.nl
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Tesly odteď jezdí z výroby na expediční parkoviště samy a bez lidského dohledu, jsou to scény jako ze science fiction
včera - Někdo si nechal dát přímo v továrně BMW na M3 kombi růžovou ze vzorníku Porsche. To se dnes může?
30.1.2025 - Lewis Hamilton naboural hned při svém prvním testu v barvách Ferrari, pokračuje v historii mizerných začátků
30.1.2025
Nové na MotoForum.cz
- Sepang Shakedown test 1. den: Nejrychlejším Pol Espargaro včera 11:20
- News z EWC Endurance včera 11:00
- Indian Sport Chief RT a Super Chief Dark Horse 2025: stylové cruisery včera 08:00
- König mění Německo za Španělsko a také kubaturu 30.1.2025
- MotoGP-Shakedown: Kdo bude testovat v pátek v Sepangu? 30.1.2025
Nejčtenější články
- Číňané dokončují nejdelší dálniční tunel světa, monstrózní stavba mizí v horském masivu na dlouhých 22 km
1.1.2025 - Jeden z největších držáků moderních aut nezabije jako ojetinu skoro nic, prvních 100 tisíc km je pro něj jen rozcvička
1.1.2025 - Tesla Cybertruck explodovala před Trumpovým hotelem a zabila nejméně jednoho člověka, Musk nikdy nic takového neviděl
2.1.2025 - Takhle obrovské pokuty od EU za emise CO2 mohou automobilky čekat v roce 2025, jen u VW jde o stovky miliard
2.1.2025 - Ford si nechal patentovat nové řešení řízení, na kterém si vylámaly zuby Nissan i Tesla, pomoci jím může jen sám sobě
2.1.2025
Živá témata na fóru
- Řidiči, co to mají v ruce... 02.01. 08:19 - Zajda
- OT - zavírám krám, uklízím 01.31. 20:14 - petr_riha
- Lampárna (stěžovatelna) 01.31. 14:40 - pavproch
- Další zajímavá autovidea 01.30. 13:41 - Stepan
- Fiat a vše kolem nich 01.30. 11:37 - pavproch
- Nová baterie - dobíjecí napětí? +dotaz alternátor 01.29. 16:12 - Kecachep
- Onboard videa 01.29. 12:47 - Brus
- Za kolik jezdíte s dieselem? 01.29. 08:35 - Brus