Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Také Holanďané chtějí zakázat benziny a diesely, začnou s tim v roce 2035
28.8.2013 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Plán holandských socialistů je jasný - nulové přímé emise aut za každou cenu, klidně i devastaci ekonomiky.
Holandskými prodeji aut jsme se naposledy zabývali v červnu, kdy klesly na opravdu hrozivou úroveň. Stalo se tak především kvůli dřívějšímu zvýšení lokálních poplatků za nadlimitní emise CO2, které zkrátka část zákazníků od koupě zcela odradily. Samotný červen pak strhlo na rekordní minimum vyčkávání kupujících na příznivější časy, neboť zvýšení zmíněných poplatků se ukázalo být neudržitelným a od července měly zase klesnout na nižší úroveň. V červenci se tak registrace vrátily k 30 666 autům, což je takřka totožné číslo jako loni (- 0,8 %). Rozumný člověk by v takovém případě čekal, že holandští politici dostali lekci a trh znovu nebudou zatěžovat, spíše mu ještě uleví. Jenže na zdravý rozum v zemi tulipánů evidentně zapomněli, místo toho se totiž tamní socialisté rozhodli razit postup zcela opačný.
Snad po vzoru Britů, kteří chtějí od roku 2040 na svých silnicích zcela zakázat benzinové a dieselové automobily a povolit jen hybridy a elektromobily, se totiž „emisní revoluce“ chystá také v Holandsku. Tamní politici ji ale chtějí uskutečnit ještě dříve, či alespoň její první krok. Na jeho základě by totiž od roku 2035 měl být v zemi tulipánů zakázán prodej nových automobilů vybavených jen spalovací jednotkou. Jinými slovy, nic než hybrid či elektromobil si za dvaadvacet let nebudou moci tamní motoristé pořídit.
Dříve koupený konvenční vůz ještě budete moci používat, ale jen do roku 2050. Tehdy má přijít krok číslo, kdy podle plánu holandských socialistů bude zcela zakázán pohyb automobilů spalujících pouze benzin či diesel. Nikdo ze zákonodárců přitom nebere v potaz fakt, zda vůbec v dané době budou k dispozici technologie, které umožní efektivní provoz takových aut, nebo dovolí „bezemisně“ zdolat třeba půlku Evropy v rozumném čase.
Jen likvidací automobilového průmyslu to ovšem v Holandsku skončit nemá. Následovat má totiž i zpoplatnění silnic. Nikoliv jen dálnic, ale prakticky každé cestičky, jež byla vybudována z peněz daňových poplatníků. Ti ale následně budou muset ještě platit, aby jí vůbec mohli používat. přičemž výše odvodů bude záviset právě na jejich automobilu. A osvobozeni nebudou ani majitelé hybridů a elektromobilů.
To de facto znamená, že holandští motoristé si nejen nebudou moci vybrat dopravní prostředek, jaký chtějí, ale navíc budou muset platit i za jeho používání. A to dokonce několikanásobně, neboť kromě několikerých poplatků za silnice lze očekávat také zdražení elektřiny (kde by asi státy vzaly peníze z dnešních spotřebních daní z benzinu a nafty?). Podle plánu se totiž počítá také s nárůstem větrných elektráren, které v současné době vyrábějí přibližně 4 % energie - toto číslo by ale již v roce 2020 mělo vzrůst na 14 procent.
Proti tomuto způsobu výroby elektrické energie, pakliže je efektivní, nic nemáme, jenže ono není. Je o poznání dražší, tím pádem bude ještě dražší i pohyb po silnicích. Na těch by přitom mělo přibýt větší množství dobíjecích stanic, obchodní centra a veřejná parkoviště pak zjevně v budoucnu nedostanou stavební povolení bez toho, aniž by nabízely dostatečné množství míst s elektrickou kabeláží.
Plán ovšem nekončí ani v tomto okamžiku, právě naopak. Zatímco dosud jsme totiž hovořili o vzdálenější budoucnosti, nyní nastal čas přikročit ke krátkodobému spektru. Až do roku 2018 by totiž holandská vláda chtěla dotovat nákup elektromobilů, hybridů a vozidel s nízkými emisemi CO2. Je však otázkou, odkud chtějí tamní politici brát peníze, když holandská ekonomika je v recesi a podle analytiků jí nic jiného nečeká ani v příštích letech. Že chybějící finance dorazí ze zpoplatnění silnic si může myslí jen ten, jehož ekonomická fantazie končí u otevření Excelu.
Financí navíc bude potřeba i na další výdaje.Ve snaze o co nejvyšší snížení emisní stopy se totiž v Holandsku má rozšířit i diodové veřejné osvětlení. Podle plánu by tak běžné osvětlení mělo být do roku 2020 nahrazeno LEDkami minimálně ze 40 procent. Ani zde ovšem politici neuvádějí, kde na to chtějí vzít finance. Zvláště když již od příštího roku se chystá další bizarní přerozdělování - pobídka pro firemní vozové parky. Ty by zaměstnanci měli méně využívat a když už, pak alespoň ne v době špičky. Za to by jim příslušela odměna v podobě 19 eurocentů za ujetý kilometr.
Jak by ovšem probíhal monitoring, zda by nedocházelo ke zneužívání a podobně, to plán rovněž neřeší. Máme tu tedy daleko více otázek než odpovědí na ně. A kladem jistě není ani 15 tisíc nových pracovních míst, které mají vzniknout díky stavbě větrných elektráren a dobíjecích stanic, oproti tomu byla hladová zeď geniální ekonomický projekt.
Nic příjemného tak zemi tulipánů nečeká, pokud se tedy její občané nevzpamatují a podobné nápady nezačnou jednoznačně odmítat. V Holandsku si ale zatím všímáme spíše opačných nálad...
Holandské silnice plné benzinových a dieselových automobilů by se měly stát minulostí. Jejich úlohu převezmou elektromobily, hybridy či jízdní kola
Ani provoz elektromobilů a hybridů ovšem nečeká zlevnění. Holanďané chtějí více větrných elektráren, jimi produkovaná energie je však dražší
Zdroj: NOS.nl přes Autoblog.nl
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Německý automobilový průmysl zasáhl symbolický krach, tradiční výrobce skončil po 228 letech, 1 500 lidí je bez práce
před 10 hodinami - Expert předělal volant moderního Porsche na otočné sněžítko. Dalo to příšernou práci, přitom taková blbost, co?
23.12.2024 - Žhavý kandidát na letošní Darwinovu cenu vjel s BMW X5 na přejezdu přímo pod vlak. Z jednoho auta má dvě, zázrakem přežil bez zranění
22.12.2024
Nejčtenější články
- První elektrický Jaguar je takový průšvih, že jej automobilka po sérii požárů raději vykupuje od lidí zpět
26.11.2024 - Prý poslední spalovací Alfa Romeo se předvedla při akceleraci na 333 km/h, je to ještě smutnější podívaná, než by vás napadlo
26.11.2024 - Můžete se „ustávkovat” k smrti, ale nic nezměníte. Šéf VW říká, že zavírání továren a hromadnému propouštění už nejde zabránit
26.11.2024 - Nový čínský luxusní vůz si potají hraje na Mercedes a Maybach. Jeho jméno je směšné, prodejní plány výrobce ještě víc
26.11.2024 - Motor V16 nového Bugatti poprvé předvedl svůj skutečný zvuk, v 500 km/h bude znít jako stíhačka z druhé světové
26.11.2024
Živá témata na fóru
- Onboard videa 12.25. 17:03 - Stepan
- Fiat a vše kolem nich 12.25. 16:33 - pavproch
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 12.24. 14:09 - M.Z.
- Politický koutek 12.24. 12:03 - Brus
- Pneu koutek 12.23. 18:43 - řidičBOB
- PF 2022, 2023, 2024. 2025 12.23. 11:54 - Lachende Bestien
- Dálniční známka 2021 i 2022 (přidáno 2023, 2024 atd) 12.23. 11:47 - Lachende Bestien
- BMW Divize 12.22. 14:52 - pavproch