Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Také autonomní vozy bourají. A ne málo, auta Googlu se připletla už k 11 nehodám
12.5.2015 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Nehody se nevyhýbají ani autonomním vozům. Nominálně bourají zřídka, relativně dost často. Od září došlo v Kalifornii ke čtyřem nehodám autopilotů.
Dopravní nehody jsou nedílnou součástí silničního provozu. Samozřejmě není ničím cílem nabourat, ale z různých příčin se to stává - a to nejen pokud auto řídí člověk, ale i v případě, že se bavíme o kompletně autonomních vozidlech. Ta se podle dostupných informací jen v Kalifornii dostala do čtyř nehod od září loňského roku a ve třech z těchto čtyřech nehod figuroval autopilot Googlu. Ve čtvrtém případě vůz patřil firmě Delphi.
Oba vývojáři autopilotů pro agenturu AP uvedli, že ani v jednom případě nebyla vina nehody na straně autonomního vozu, vždy za ni mohli její ostatní účastníci. I tak je ale zřejmé, že zázraky konat nesvedou. Podle dalších zdrojů také u žádné z těchto nehod nedošlo ke zraněním lidí a všechny byly jen drobné, bez velkých škod, a přihodily se v rychlostech do 16 km/h. Ve dvou z oněch čtyřech případů řídil autonomní prototypy člověk, ve druhých dvou byly řízeny autopilotem. Google vydal krátké prohlášení, že jeho auta byla účastníky „hrstky drobných ťukanců s lehkým poškozením, bez zranění a zaviněných chybou či nepozorností člověka”. Kde přesně leží pro Google hranice mezi „drobným ťukancem” a „nehodou”, nevíme.
Podle AP musí být prototypy autopilotních vozů pojištěny do výše krytí 5 milionů dolarů, tedy téměř 120,5 milionu korun. Zákony také nařizují stálou přítomnost proškoleného řidiče, který bude kdykoliv schopen převzít kontrolu nad vozidlem v případě nouze nebo pokud bude z jakéhokoliv důvodu nutno do řízení zasáhnout. Kromě Kalifornie jsou testy autonomních vozů povoleny také v Nevadě, Michiganu, na Floridě a ve Washingtonu D. C.; jen v Kalifornii jezdí autonomních vozů údajně 48.
Chris Urmson, šéf projektu autopilotů u Googlu, se nedávno o nehodách rozepsal na webu Medium.com. Uvedl, že za šest let, co internetový gigant na autonomních vozech pracuje, se prototypy dostaly do 11 nehod. Všechny byly prý malé, s adekvátními škodami a žádná údajně nebyla zaviněna prototypy samotnými, ať už v režimu autonomní jízdy či v režimu ručního řízení. Prototypy údajně za oněch šest let najezdily celkem asi 2,74 milionu kilometrů, z čehož bylo téměř 1,6 milionu kilometrů v autonomním módu. Týdně to je prý celkem asi 16 tisíc kilometrů v obou režimech.
Účast na jedenácti (evidovaných) nehodách je ale touto optikou dost nelichotivá statistika - pro srovnání: pokud bychom počítali s tím, že 7,8 milionu aut registrovaných v ČR v roce 2014 najezdilo v průměru 12 500 km (traduje se něco mezi 10 a 15 tisíci km), pak najela celkem 90 750 000 000 km, během nichž se stala téhož roku účastníky 85 859 (evidovaných) nehod. Jedna nehoda tak připadá na 1 135 582 ujetých km a i kdybychom počítali s dvojnásobkem nehod, polovinou ujetých km a nebo klidně obojím dohromady, pořád nebudeme na úrovni účasti na jedné nehodě za 249 000 km, což je statistika aut Googlu.
Je navíc třeba se ptát, jak moc je těch 11 nehod úplná bilance - víme, že Google nechce zveřejňovat údaje o testování svých autopilotních strojů. Nehody nicméně hlásit musí, takže by tato část dat správná být mohla a ocenit lze, že žádná z nehod nebyla de iure zaviněná, jakkoli setrváváme v přesvědčení, že nehod zaviněných jen a pouze jediným řidičem je minimum a tato statistika může nasvědčovat něco o tom, že autopilot prostě neumí příliš předvídat chyby ostatních.
Urmson se ale právě naopak rozepsal o tom, s jakými nástrahami se testovací auta setkávají a jak je zvládají řešit. Zmínil například cyklistu, který projížděl velkou křižovatku na červenou, nebo to, že překvapivě velké množství Kaliforňanů má problém správně najet na víceproudou silnici se směrovým oddělením. Prototypy se údajně jsou s takovými nástrahami schopny vypořádat. Je ale otázkou, o kolika podobných případech, s nimiž se autopilot nevypořádal, Urmson raději mlčí...







Autopiloty Googlu prý za slušnou porci kilometrů nezavinily jedinou dopravní nehodu (ilustrační foto)
Zdroje: Car Advice, [https://medium.com/backchannel/the-view-from-the-front-seat-of-the-google-self-driving-car-46fc9f3e6088 Medium]
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Aby se nezapomnělo: Nová Audi A5 a A6 jsou si skoro k nerozeznání podobná, bez návodu je možná ani nerozlišíte
před 3 hodinamiPorsche se chlubí časem vrcholného elektromobilu, který je o 5 s pomalejší než jeho 6 let stará spalovací obdoba. Tomu se říká pokrok
včeraPrvní kradené znaky čínského Porsche za cenu Octavie se začaly objevovat v prodeji, automobilka si za jejich „popularitu” může sama
včera
Nejnovější články
Aby se nezapomnělo: Nová Audi A5 a A6 jsou si skoro k nerozeznání podobná, bez návodu je možná ani nerozlišíte
před 3 hodinamiŠkoda začala odhalovat svou novou vlajkovou loď, bude to další velmi kontroverzní novinka
před 4 hodinamiUž i Němci chápou: „Automobilky kvůli elektromobilům uvízly v katastrofální spirále ztrát.” Uniknout z ní nebude snadné
před 6 hodinamiBMW poprvé ukázalo novou elektrickou řadu 3. Vypadá to, že ji znovu trápí stejný problém jako dnešní pětku
před 7 hodinamiNová Audi nedostala prakticky žádná tlačítka na palubní desce, zato ve dveřích jich mají až 23. Je to vrchol okaté láce
před 9 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva