Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Tak moc jsou dnes některé automobilky závislé na dieselech. Statistika až překvapí
5.4.2018 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Některé značky rády hovoří o tom, že už zcela skoncují s diesely. Statistika ale ukazuje, že za takového stavu by v Evropě pomalu neměly co prodávat.
Aktuálně neuplyne pomalu ani den, aniž by nepadla alespoň zmínka o dieselech. Není to až tak překvapivé, dříve milované motory jsou náhle často i stejnými lidmi zatracovány. Je přitom jedno, zda jde o výrobce, zákazníky či politiky - averze vůči „producentům sazí“ se rozšířila napříč celou společností. Na německém trhu tak došlo v březnu k meziročnímu propadu registrací dieselových aut o jednu čtvrtinu, což vyústilo v jejich ani ne třetinový podíl na celkových prodejích. Na zemi, kde tato auta dříve trhu dominovala, je to docela překvapivé.
V Německu se ovšem tento vývoj dal i díky přelomovému únorovému verdiktu spolkového soudu očekávat, pokles zájmu o diesely je ale spojen i s dalšími hlavními evropskými trhy. Dle předběžných dat Společnosti automobilových výrobců a prodejců totiž ve Velké Británii registrace dieselových aut poklesly v březnu meziročně o více než 37 procent. Benzinové vozy si sice oproti tomu polepšily o necelé procento a auta s alternativním pohonem o 5 %, nicméně to je pouze slabá kompenzace. Celkově tedy celý trh zamířil vůči loňsku o razantních 15,7 procenta a data naznačují, že zájemci o diesely se prostě z trhu nových aut vytrácejí - mezi ojetinami zájem o ně klesá mnohem pomaleji.
Z těchto dat se může zdát, že po dieselech pomalu neštěkne ani pes, takový pocit by ale byl mylný. Situace se totiž liší značku od značky a čerstvá analýza JATO Dynamics ukazuje, jak některé z nich zůstávají na naftových motorech nadále silně závislé. Ze všeho nejvíce to platí o Land Roveru, v jehož případě se diesely podílejí na celkových registracích na Starém kontinentu z 94 procent. Oproti 96 procentům z roku 2016 to sice znamená menší pokles, přesto lze bez okolků říci, že Land Rover by bez dieselů v Evropě neprodal skoro nic.
O mnoho lépe na tom není druhý Jeep s 80 procent a až úsměvná je situace třetího Volva se 78 procenty. Tato značka se mnohokrát nechala ústy svých šéfů slyšet, že na diesely brzy zanevře či že nové už nebude vyvíjet. A jak můžete vidět, pořád je na nich kriticky závislá, přes meziroční pokles o 5 procentních bodů.
V dieselové pasti jsou též Mercedes a BMW, jejichž prodeje spoléhají na naftové motory ze 67 procent, třetí z německého trojlístku - Audi - pak z 59 procent. Takový Peugeot a Renault ale již klesly pod polovinu (49 %), stejně jako Nissan (47 %). Zajímavé pak je, že relativně bez obav může být i strůjce všech těchto změn, a sice Volkswagen, u kterého již podíl dieselů klesl na 46 procent, i když předloni byl na 51 procentech. Zajímá-li vás situace Škody, pak ta je se 41 procenty též už spíše „benzinová”, jako řada dalších značek za ní. Kompletní statistiku najdete v tabulkách níže.
Tato čísla místy až překvapivá - zejména prémiové značky by dnes byly bez dieselů nahrané a není tedy divu, že za ně povětšinou dále „kopou”. Naopak je podivné, že zejména Volvo dává od nafťáků ruce pryč, když je na nich z výrobců klasických prémiových sedanů a kombíků závislé daleko nejvíce.
Analytici pak dodávají, že ve světle nových podmínek má naprostou jistotu, že vyhoví budoucím přísnějším emisním normám, pouze jediná automobilka, a sice Toyota. Ta totiž na diesely spoléhá jen ze sedmi procent, místo toho se v rámci snižování své emisní stopy zaměřuje na hybridy. Tato cesta se aktuálně jeví jako ta správná, tedy alespoň s ohledem na ony pokuty, kterých se Japonci rozhodně nedočkají. Prodeje japonské automobilky na evropském kontinentu ale nenaznačují, že by to zákazníci viděli úplně stejně...
Podíl dieselových motorů na prodejích automobilek v Evropě v letech 2016 a 2017
Pro Land Rover je pokles zájmu o diesely zásadní, automobilka na ně totiž v Evropě spoléhá z 94 procent
Pozoruhodné je, jak se o dieselech vyjadřuje Volvo, ani ono v Evropě bez naftového motoru neprodá skoro nic
U škodovek činí podíl dieselů 41 procent a je na sestupné tendenci
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Záběry buldozeru odklízejícího elektrická auta odstavená na silnici během požárů v Kalifornii jsou výmluvným obrazem dnešní doby
před 9 hodinami - První elektrické Ferrari nachytali při testech. Vzhledem děsí asi jen dočasně, falešný zvuk mu ale zůstane
včera - Slavná reklama Audi se skokanským můstkem fascinuje i 38 let po svém vzniku, pomocnému lanu navzdory
7.1.2025
Nejčtenější články
- VW trvá na zavírání továren a snižování mezd. Stávkuje ještě víc lidí, další kolo jednání s odbory skončilo patem
10.12.2024 - Čínský výrobce mobilů poprvé ukázal auto, které vypadá i pojede jako Ferrari, ale stát bude jako Škoda. Půjde o další hit
10.12.2024 - Německo to dokázalo, slaví rekordní výrobu elektromobilů. Problém je jen v tom, že je skoro nikdo nekupuje
10.12.2024 - Po krachu všech pěti svých dosavadní firem rozjíždí Henrik Fisker šestou, zastaví ho už asi jenom ta s kosou
10.12.2024 - Elektrická Hyundai za miliony odchází i českým zákazníkům. Bez aut jsou měsíce, výrobce arogantně popírá zjevné selhání
10.12.2024
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva