Tak moc jsou dnes některé automobilky závislé na dieselech. Statistika až překvapí

Některé značky rády hovoří o tom, že už zcela skoncují s diesely. Statistika ale ukazuje, že za takového stavu by v Evropě pomalu neměly co prodávat.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Tak moc jsou dnes některé automobilky závislé na dieselech. Statistika až překvapí

5.4.2018 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek

Tak moc jsou dnes některé automobilky závislé na dieselech. Statistika až překvapí

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Některé značky rády hovoří o tom, že už zcela skoncují s diesely. Statistika ale ukazuje, že za takového stavu by v Evropě pomalu neměly co prodávat.

Aktuálně neuplyne pomalu ani den, aniž by nepadla alespoň zmínka o dieselech. Není to až tak překvapivé, dříve milované motory jsou náhle často i stejnými lidmi zatracovány. Je přitom jedno, zda jde o výrobce, zákazníky či politiky - averze vůči „producentům sazí“ se rozšířila napříč celou společností. Na německém trhu tak došlo v březnu k meziročnímu propadu registrací dieselových aut o jednu čtvrtinu, což vyústilo v jejich ani ne třetinový podíl na celkových prodejích. Na zemi, kde tato auta dříve trhu dominovala, je to docela překvapivé.

V Německu se ovšem tento vývoj dal i díky přelomovému únorovému verdiktu spolkového soudu očekávat, pokles zájmu o diesely je ale spojen i s dalšími hlavními evropskými trhy. Dle předběžných dat Společnosti automobilových výrobců a prodejců totiž ve Velké Británii registrace dieselových aut poklesly v březnu meziročně o více než 37 procent. Benzinové vozy si sice oproti tomu polepšily o necelé procento a auta s alternativním pohonem o 5 %, nicméně to je pouze slabá kompenzace. Celkově tedy celý trh zamířil vůči loňsku o razantních 15,7 procenta a data naznačují, že zájemci o diesely se prostě z trhu nových aut vytrácejí - mezi ojetinami zájem o ně klesá mnohem pomaleji.

Z těchto dat se může zdát, že po dieselech pomalu neštěkne ani pes, takový pocit by ale byl mylný. Situace se totiž liší značku od značky a čerstvá analýza JATO Dynamics ukazuje, jak některé z nich zůstávají na naftových motorech nadále silně závislé. Ze všeho nejvíce to platí o Land Roveru, v jehož případě se diesely podílejí na celkových registracích na Starém kontinentu z 94 procent. Oproti 96 procentům z roku 2016 to sice znamená menší pokles, přesto lze bez okolků říci, že Land Rover by bez dieselů v Evropě neprodal skoro nic.

O mnoho lépe na tom není druhý Jeep s 80 procent a až úsměvná je situace třetího Volva se 78 procenty. Tato značka se mnohokrát nechala ústy svých šéfů slyšet, že na diesely brzy zanevře či že nové už nebude vyvíjet. A jak můžete vidět, pořád je na nich kriticky závislá, přes meziroční pokles o 5 procentních bodů.

V dieselové pasti jsou též Mercedes a BMW, jejichž prodeje spoléhají na naftové motory ze 67 procent, třetí z německého trojlístku - Audi - pak z 59 procent. Takový Peugeot a Renault ale již klesly pod polovinu (49 %), stejně jako Nissan (47 %). Zajímavé pak je, že relativně bez obav může být i strůjce všech těchto změn, a sice Volkswagen, u kterého již podíl dieselů klesl na 46 procent, i když předloni byl na 51 procentech. Zajímá-li vás situace Škody, pak ta je se 41 procenty též už spíše „benzinová”, jako řada dalších značek za ní. Kompletní statistiku najdete v tabulkách níže.

Tato čísla místy až překvapivá - zejména prémiové značky by dnes byly bez dieselů nahrané a není tedy divu, že za ně povětšinou dále „kopou”. Naopak je podivné, že zejména Volvo dává od nafťáků ruce pryč, když je na nich z výrobců klasických prémiových sedanů a kombíků závislé daleko nejvíce.

Analytici pak dodávají, že ve světle nových podmínek má naprostou jistotu, že vyhoví budoucím přísnějším emisním normám, pouze jediná automobilka, a sice Toyota. Ta totiž na diesely spoléhá jen ze sedmi procent, místo toho se v rámci snižování své emisní stopy zaměřuje na hybridy. Tato cesta se aktuálně jeví jako ta správná, tedy alespoň s ohledem na ony pokuty, kterých se Japonci rozhodně nedočkají. Prodeje japonské automobilky na evropském kontinentu ale nenaznačují, že by to zákazníci viděli úplně stejně...

Podíl dieselových motorů na prodejích automobilek v Evropě v letech 2016 a 2017


Tak moc jsou dnes některé automobilky závislé na dieselech. Statistika až překvapí - 1 - Znacky aut podil diesel 2016 2017 tab1Tak moc jsou dnes některé automobilky závislé na dieselech. Statistika až překvapí - 2 - Znacky aut podil diesel 2016 2017 tab2

Tak moc jsou dnes některé automobilky závislé na dieselech. Statistika až překvapí - 3 - Land Rover Discovery Sport prvni test 26Tak moc jsou dnes některé automobilky závislé na dieselech. Statistika až překvapí - 4 - Land Rover Discovery Sport prvni test 33Tak moc jsou dnes některé automobilky závislé na dieselech. Statistika až překvapí - 5 - Land Rover Discovery Sport prvni test 43Tak moc jsou dnes některé automobilky závislé na dieselech. Statistika až překvapí - 6 - Land Rover Discovery Sport prvni test 44Tak moc jsou dnes některé automobilky závislé na dieselech. Statistika až překvapí - 7 - Land Rover Discovery Sport prvni test 48Tak moc jsou dnes některé automobilky závislé na dieselech. Statistika až překvapí - 8 - Land Rover Discovery Sport prvni test 50
Pro Land Rover je pokles zájmu o diesely zásadní, automobilka na ně totiž v Evropě spoléhá z 94 procent

Tak moc jsou dnes některé automobilky závislé na dieselech. Statistika až překvapí - 9 - Volvo XC60 2017 prvni oficialni sada 26Tak moc jsou dnes některé automobilky závislé na dieselech. Statistika až překvapí - 10 - Volvo XC60 2017 prvni oficialni sada 28Tak moc jsou dnes některé automobilky závislé na dieselech. Statistika až překvapí - 11 - Volvo XC60 2017 prvni oficialni sada 29Tak moc jsou dnes některé automobilky závislé na dieselech. Statistika až překvapí - 12 - Volvo XC60 2017 prvni oficialni sada 30Tak moc jsou dnes některé automobilky závislé na dieselech. Statistika až překvapí - 13 - Volvo XC60 2017 prvni oficialni sada 31Tak moc jsou dnes některé automobilky závislé na dieselech. Statistika až překvapí - 14 - Volvo XC60 2017 prvni oficialni sada 48
Pozoruhodné je, jak se o dieselech vyjadřuje Volvo, ani ono v Evropě bez naftového motoru neprodá skoro nic

Tak moc jsou dnes některé automobilky závislé na dieselech. Statistika až překvapí - 15 - Test Skoda Superb Combi 2015 20 TDI prvni 02Tak moc jsou dnes některé automobilky závislé na dieselech. Statistika až překvapí - 16 - Test Skoda Superb Combi 2015 20 TDI prvni 06Tak moc jsou dnes některé automobilky závislé na dieselech. Statistika až překvapí - 17 - Test Skoda Superb Combi 2015 20 TDI prvni 11Tak moc jsou dnes některé automobilky závislé na dieselech. Statistika až překvapí - 18 - Test Skoda Superb Combi 2015 20 TDI prvni 18Tak moc jsou dnes některé automobilky závislé na dieselech. Statistika až překvapí - 19 - Test Skoda Superb Combi 2015 20 TDI prvni 22Tak moc jsou dnes některé automobilky závislé na dieselech. Statistika až překvapí - 20 - Test Skoda Superb Combi 2015 20 TDI prvni 45
U škodovek činí podíl dieselů 41 procent a je na sestupné tendenci

Petr Prokopec

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.