Tahle auta s TDI už na smrt nečekají. VW nějak zařídil, že můžou zpátky na silnice

Zdálo se, že je nic jiného než šrotiště potkat nemůže. Opak je ale nakonec pravdou, z vykoupených Volkswagenů s „cinklými” TDI nezhyne asi žádný.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Tahle auta s TDI už na smrt nečekají. VW nějak zařídil, že můžou zpátky na silnice

28.7.2017 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek

Tahle auta s TDI už na smrt nečekají. VW nějak zařídil, že můžou zpátky na silnice

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Zdálo se, že je nic jiného než šrotiště potkat nemůže. Opak je ale nakonec pravdou, z vykoupených Volkswagenů s „cinklými” TDI nezhyne asi žádný.

Kauza Dieselgate začíná stále více připomínat absurdní divadlo. V Německu stále probíhá svolávací akce, která je pro majitele Volkswagenů s TDI povinná. Existují sice pochybnosti o provedených modifikacích a najdou se majitelé, kteří je odmítají, tamní úřady ale pochybnosti shazují ze stolu. A nejnověji hrozí, že bez přehrání softwaru přijdou o oprávnění k provozu na veřejných komunikacích.

To představuje stále tvrdší přístup v místech, kde se VW de iure žádného podvodu nedopustil. Jeho svědky jsme navíc za situace, kdy na druhé straně oceánu úřady naopak Volkswagenu stále více uvolňují ruce. A to přesto, že tam Němci podváděli bez jakýchkoli pochybností a nikdo se s nimi zprvu nemazlil.

Také proto se ještě před rokem zdálo, že německá automobilka bude muset vykoupit a sešrotovat prakticky všechna auta osazená motorem TDI EA 189. Jakákoliv modifikace hnacího ústrojí nevypadala reálně a export mimo USA podmínky výkupu zakazovaly. Nicméně před několika týdny bylo Volkswagenu nejprve povoleno, aby prodal skladové vozy, a to bez jakékoliv úpravy. Ta může být dle agentury EPA provedena až dodatečně.

Později navíc dokázal Volkswagen přijít s řešením pro dalších 84 tisíc TDI pozdějších modelových let, která též mohl „napravit”. Tehdy jsme už naznačovali, že lis by nakonec nemusel čekat na žádný z vykoupených vozů a přesně to se nyní ukazuje - Volkswagen se dokázal z úřady dohodnout na řešení, které vrátí na silnice celkově až 326 tisíc problematických vozů.

Jak moc se reálné emise přiblíží kýženému stavu, je otázkou, úřady se ale spokojí s tím, že auta dostanou nový software a jiný katalyzátor. Stinnou stránkou těchto oprav pak sice má být zvýšení spotřeby o 2 mpg (tedy jen o několik málo decilitrů na sto kilometrů) v závislosti na daném voze. Po provedených modifikacích ovšem může Volkswagen všechna inkriminovaná auta prodat jak ve Státech, tak případně v zahraničí.

Jakým směrem se značka vydá, to prozatím není jisté. Nicméně aktuálně jí „na krku“ zůstává jen pár tisíc exemplářů Volkswagenu Passat 2,0 TDI s manuální převodovkou, jež byly vyrobeny jako modelové roky 2012-2014. Stávající oprava se totiž týká všech aut tzv. Generace 1, tedy hlavně starších Golfů TDI, ale i obdobných variant VW Jetta, VW Beetle a Audi A3.

Předchozí povolení se týkala Generace 2 a 3, přičemž v prvním případě šlo o hlavně o 84 tisíc kusů modelu Passat s automatickou převodovkou z let 2012-2014, ve druhém pak o diesely modelového roku 2015 v počtu 67 000 vozů. Pokud si přitom uvědomíme, že původně se kauza Dieselgate týkala 482 tisíc aut, pak Volkswagenu ke stoprocentní úspěšnosti skutečně opravdu již mnoho nezbývá.

Automobilka zatím vykoupila zhruba 275 tisíc aut, za které zaplatila více než 6,3 miliardy USD (cca 141 mld. Kč). S návratností minimálně podstatné části této sumy ale nyní může počítat, což celkový účet poněkud sníží. Potenciální klientele přitom VW vzkazuje, že modifikace nikterak neovlivní spolehlivost vozu, čemuž můžeme a nemusíme věřit. Jisté ale je, že smrt statisíce vykoupených aut nečeká a to je jedině dobře - největší ekologickou katastrofou by bylo jejich marnotratné zničení jen kvůli nadlimitním emisím oxidů dusíku...

Zachráněné vozy VW Group s TDI spadající pod tzv. Generaci 1

Audi A3 TDI (modelový rok 2010-2013)
VW Beetle TDI a Beetle Cabrio TDI (modelový rok 2012-2014)
VW Golf TDI (modelový rok 2010-2014)
VW Jetta TDI a Jetta Kombi TDI (modelový rok 2009-2014)

Letecké záběry na vykoupené VW odstavené u stadionu Pontiac Silverdome


Tahle auta s TDI už na smrt nečekají. VW nějak zařídil, že můžou zpátky na silnice - 1 - VW TDI odstavene Pontiac Silverdome z nebe 01Tahle auta s TDI už na smrt nečekají. VW nějak zařídil, že můžou zpátky na silnice - 2 - VW TDI odstavene Pontiac Silverdome z nebe 02Tahle auta s TDI už na smrt nečekají. VW nějak zařídil, že můžou zpátky na silnice - 3 - VW TDI odstavene Pontiac Silverdome z nebe 03Tahle auta s TDI už na smrt nečekají. VW nějak zařídil, že můžou zpátky na silnice - 4 - VW TDI odstavene Pontiac Silverdome z nebe 04Tahle auta s TDI už na smrt nečekají. VW nějak zařídil, že můžou zpátky na silnice - 5 - VW TDI odstavene Pontiac Silverdome z nebe 05Tahle auta s TDI už na smrt nečekají. VW nějak zařídil, že můžou zpátky na silnice - 6 - VW TDI odstavene Pontiac Silverdome z nebe 06Tahle auta s TDI už na smrt nečekají. VW nějak zařídil, že můžou zpátky na silnice - 7 - VW TDI odstavene Pontiac Silverdome z nebe 07Tahle auta s TDI už na smrt nečekají. VW nějak zařídil, že můžou zpátky na silnice - 8 - VW TDI odstavene Pontiac Silverdome z nebe 08Tahle auta s TDI už na smrt nečekají. VW nějak zařídil, že můžou zpátky na silnice - 9 - VW TDI odstavene Pontiac Silverdome z nebe 09Tahle auta s TDI už na smrt nečekají. VW nějak zařídil, že můžou zpátky na silnice - 10 - VW TDI odstavene Pontiac Silverdome z nebe 10

Záběry na vykoupené VW odstavené u stadionu Pontiac Silverdome

Tahle auta s TDI už na smrt nečekají. VW nějak zařídil, že můžou zpátky na silnice - 11 - VW TDI opustene USA 01Tahle auta s TDI už na smrt nečekají. VW nějak zařídil, že můžou zpátky na silnice - 12 - VW TDI opustene USA 02Tahle auta s TDI už na smrt nečekají. VW nějak zařídil, že můžou zpátky na silnice - 13 - VW TDI opustene USA 03Tahle auta s TDI už na smrt nečekají. VW nějak zařídil, že můžou zpátky na silnice - 14 - VW TDI opustene USA 04Tahle auta s TDI už na smrt nečekají. VW nějak zařídil, že můžou zpátky na silnice - 15 - VW TDI opustene USA 05Tahle auta s TDI už na smrt nečekají. VW nějak zařídil, že můžou zpátky na silnice - 16 - VW TDI opustene USA 06

Záběry na vykoupené VW odstavené v Norton Air Force Base

Tahle auta s TDI už na smrt nečekají. VW nějak zařídil, že můžou zpátky na silnice - 17 - VW TDI opustene USA 07Tahle auta s TDI už na smrt nečekají. VW nějak zařídil, že můžou zpátky na silnice - 18 - VW TDI opustene USA 08Tahle auta s TDI už na smrt nečekají. VW nějak zařídil, že můžou zpátky na silnice - 19 - VW TDI opustene USA 09Tahle auta s TDI už na smrt nečekají. VW nějak zařídil, že můžou zpátky na silnice - 20 - VW TDI opustene USA 10

Záběry na vykoupené VW odstavené u Port of Baltimore

Tahle auta s TDI už na smrt nečekají. VW nějak zařídil, že můžou zpátky na silnice - 21 - VW TDI opustene USA 11Tahle auta s TDI už na smrt nečekají. VW nějak zařídil, že můžou zpátky na silnice - 22 - VW TDI opustene USA 12Tahle auta s TDI už na smrt nečekají. VW nějak zařídil, že můžou zpátky na silnice - 23 - VW TDI opustene USA 13Tahle auta s TDI už na smrt nečekají. VW nějak zařídil, že můžou zpátky na silnice - 24 - VW TDI opustene USA 14Tahle auta s TDI už na smrt nečekají. VW nějak zařídil, že můžou zpátky na silnice - 25 - VW TDI opustene USA 15Tahle auta s TDI už na smrt nečekají. VW nějak zařídil, že můžou zpátky na silnice - 26 - VW TDI opustene USA 16Tahle auta s TDI už na smrt nečekají. VW nějak zařídil, že můžou zpátky na silnice - 27 - VW TDI opustene USA 17Tahle auta s TDI už na smrt nečekají. VW nějak zařídil, že můžou zpátky na silnice - 28 - VW TDI opustene USA 18Tahle auta s TDI už na smrt nečekají. VW nějak zařídil, že můžou zpátky na silnice - 29 - VW TDI opustene USA 19Tahle auta s TDI už na smrt nečekají. VW nějak zařídil, že můžou zpátky na silnice - 30 - VW TDI opustene USA 20
Volkswagen nově dostal povolení agentury EPA k opravě 326 tisíc aut tzv. Generace 1. Ke stoprocentní úspěšnosti tak značce již mnoho nezbývá

Zdroj: Reuters

Petr Prokopec

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.