Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Svět si až teď všiml rekordu miliardáře z ČR. Jel přes 400 km/h v běžném provozu
30.8.2018 | Mirek Mazal
Už rychlosti okolo 200 km/h v běžném provozu jsou považovány za nemravné, Čech se nebál ani dvojnásobku. Svět mu za to ale netleská tak, jak možná doufal.
Zakladatele firmy Passerinvest Group asi nemusíme dlouze představovat. Jednoho z mála českých majitelů kdysi nejrychlejšího auta světa očarovalo Bugatti Veyron natolik, že si jedno černo-modré pořídil. „Doma jsem se auta po dlouhém čekání dočkal v roce 2007. První zkušenost s řízením v rychlosti nad 400 kilometrů v hodině jsem měl v továrním voze na testovací trati Volkswagenu v Německu,“ říká sám Radim Passer.
Jízda na hranici možností, kterou si zkusil s továrním vozem, byla tak velký zážitek, že touha zažít podobný pocit znovu Passera dovedla k myšlence, že se o ni pokusí s vlastním vozem. Dal dohromady tým lidí, kteří vše připravili pro pokoření mety 400 km/h, tentokrát ale v běžném provozu. To zní jako dost bláznivý nápad, okolnosti jej ale staví do trochu rozumnějšího světla.
Passer dal dohromady celý tým lidí, kteří tuto událost chystali. „Lidé z Bugatti nám ve všech případech perfektně připravili vůz v jejich servisu v Molsheimu ve Francii, odkud nám vždy auto doručili na místo určení,“ říká o průběhu akce. Bylo nutné nepodcenit žádné aspekty bezpečnosti, protože nápad se měl uskutečnit za normálního provozu na neomezeném úseku německé dálnice.
První pokus o rekord se nepovedl. Psal se 1. květen roku 2011 a teplota vzduchu byla mimo interval, ve kterém se auto nechá nastavit do módu pro dosažení nejvyšší rychlosti. Maximum toho dne tak bylo limitovaných 375 km/h. O rok později se situace opakovala a na úseku A2 vedoucí z Berlína do Hannoveru zavládlo zklamání. „Po druhé konzultaci s Bugatti jsme odhalili chybu. Musela se vyměnit převodovka,“ odhalil majitel drobnou vadu na kráse Veyronu.
Na Autobahnu se objevil o tři roky později, opět na Svátek práce s novou převodovkou a speciálními pneumatikami. Nachystané Bugatti se rozjelo na 394 km/h, režim nejvyšší rychlosti se aktivoval od první jízdy. „Vzpomněl jsem si, že tachometr ukazuje vždy nižší hodnoty než GPS,“ řekl Passer a jeho slova se potvrdila. Po přečtení přesných dat mohl oslavovat naměřených 402,5 km/h, což znamenalo pokoření nejvyšší dosažené rychlostí na klasické dálnici Brita Jima Peruto, který jel 392 km/h.
I když jde o více jak tři roky starou událost, až letos bylo publikováno na Youtube níže přiložené video, které ji dokumentuje. U nás se o něm hovořilo, tím to ale skončilo - ani ne 400 tisíc zhlédnutí není na jakoukoli světově výjimečnou věc nic mimořádného, dámy ukazující možnosti nového make-upu nezřídka osloví více lidí. Důvod je prostý - ačkoli se tím Čech zapsal do Guinnessovy knihy rekordů, jeho snah si nikdo ve světě nevšímal.
To se děje až teď, reakce jsou ovšem docela vlažné. I když byla Passerova jízda naprosto legální, neboť po německé dálnici můžete je klidně 1 000 km/h, zejména Američanům přijde příliš riskantní takto jezdit i mezi pár auty při minimálním ranním provozu o svátečním dnu. Má to prý dělat jinde.
Názor na celou věc si jistě uděláte sami. Nikdo z redakce přes 400 km/h nejel, okolo 350 km/h na německé dálnici jsme ale zažili a za vhodných okolností s vhodným autem to není nic podstatně odlišného od 300 km/h, kterých už dnes dosáhne docela široké spektrum aut. A videa s takovými jízdami vídáme na internetu často bez větší pozornosti kohokoli. Přesto je docela překvapivé, že se Passer něčím takovým veřejně pochlubil - nedalo se čekat, že by většina lidí podobným, nutně rozmařilým hrátkám miliardáře nadšeně tleskala...
Radim Passer v roce 2015 překonal nejvyšší dosaženou rychlost na veřejné silnici, na vhodném úseku dálnice A2 se tehdy v Bugatti Veyron rozjel a 402,5 km/h. Video o tom publikoval letos v lednu, svět si toho začal všímat až nyní
Zdroj: Motor1
Bleskovky
- BMW si při udávání akcelerace svých aut začalo pomáhat laciným trikem, asi tím zastírá jejich stále větší hmotnost
před 3 hodinami - Tesly odteď jezdí z výroby na expediční parkoviště samy a bez lidského dohledu, jsou to scény jako ze science fiction
včera - Někdo si nechal dát přímo v továrně BMW na M3 kombi růžovou ze vzorníku Porsche. To se dnes může?
30.1.2025
Nejnovější články
- Ven se dere úplně nové auto pro puristy s řadovým šestiválcem, konstrukčně zůstane vážně tradiční
před 2 hodinami - BMW si při udávání akcelerace svých aut začalo pomáhat laciným trikem, asi tím zastírá jejich stále větší hmotnost
před 3 hodinami - Novou nejlevnější Ladu ve verzi kombi odhalil únik přímo z továrny, na svou cenu vypadá velmi lákavě
před 4 hodinami - Ani 35 tisíc propuštěných a zavřené továrny nebudou stačit. VW musí ušetřit víc, aby vyšel
před 5 hodinami - Luxusní Hyundai měla být od roku 2025 jen elektrická. Je rok 2025 a hádejte co? Nic, nezbylo z toho vůbec nic
před 7 hodinami
Živá témata na fóru
- OT - zavírám krám, uklízím 02.01. 14:01 - pavproch
- Řidiči, co to mají v ruce... 02.01. 13:37 - jerry
- Lampárna (stěžovatelna) 01.31. 14:40 - pavproch
- Další zajímavá autovidea 01.30. 13:41 - Stepan
- Fiat a vše kolem nich 01.30. 11:37 - pavproch
- Nová baterie - dobíjecí napětí? +dotaz alternátor 01.29. 16:12 - Kecachep
- Onboard videa 01.29. 12:47 - Brus
- Za kolik jezdíte s dieselem? 01.29. 08:35 - Brus