Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Švédové změřili 10 „cinklých” TDI před a po opravě. Tristní výsledky překvapily i VW
30.3.2017 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Magazín Teknikens Värld se podíval na deset modelů VW Group, včetně Škody a Audi. Většině z nich klesl točivý moment a narostla spotřeba.
Byť už je to více než rok, kauza Dieselgate stále je velice živá. Přestože se zdálo, že Volkswagen nastoupil na cestu vedoucí k vykoupení, na překážky naráží neustále. Jako třeba v případě vykoupených vozu, které čekají na svůj další osud i tam, kde by podle městského zastupitelstva parkovat neměly. Za to sice nemůže přímo Volkswagen, nicméně z toho pro automobilku mohou vzniknout komplikace. Zvláště když vozy s motory TDI nejspíše skutečně čeká sešrotování, tedy krok, který jen stěží povede ke zlepšení životního prostředí, jak mnozí eko-aktivisté doufají.
To jsou ale věci týkající se amerického trhu, na Evropu jakoby se zapomnělo. Ve Starém světě Volkswagen přistoupil k nejrozsáhlejší svolávací akci ve své historii a vozům nahrává nový software. Už dříve se objevily zvěsti, že úprava vlastnosti vozu zhoršuje a majitelé ji začali odmítat. Stejný postoj dokonce zaujala i německá policie, v jejímž případě je to dost bizarní přístup. V Německu je podstoupení této úpravy povinné, nebo se alespoň státní instituce se věc takto snaží prezentovat.
Do ještě horšího světla staví úpravu výsledky testů, které provedl švédský magazín Teknikens Värld. Získal souhlas deseti majitelů inkriminovaných vozů, mezi něž nepatří jen modely Volkswagenu, ale také Škoda Yeti či Audi Q5, aby provedl nezávislé měření před a po úpravě. Většina majitelů má jen stěží důvod ke spokojenosti, neboť u jejich aut došlo k poklesu výkonu i točivého momentu. Ten je navíc dostupný ve vyšších otáčkách, což je zrovna u dieselových motorů poměrně velký problém.
S ohledem na nutnost více tlačit na plynový pedál, aby byla dosažena stejná jízdní dynamika jako před přehráním softwaru, narůstá spotřeba. Jak vidno, pro majitele vozů změna znamená jen negativa. Volkswagen se přitom před zahájením akce dušoval, že výkon motoru, jeho spotřeba a tím i dynamické parametry vozu zůstanou zachovány.
Rozdíly se liší vůz od vozu, což je pochopitelné - každý byl vystaven po několik tisíc kilometrů odlišnému jízdnímu stylu i podmínkám. Pokud by přitom došlo k pozitivním změnám, nebyl by jediný důvod k sepisování tohoto článku. Bohužel ale převažují špatné zprávy, jež jsou kupříkladu u Erika Lehfeldta, majitele Volkswagenu Passat Alltrack, spojeny se ztrátou 13 koní a 10 Nm.
Již to samo o sobě je tristní, nicméně výraznou proměnou prošla také křivka točivého momentu. Ta před opravou vrcholila na 379 Nm v pásmu 1 500 a 2 300 otáček. S upraveným softwarem má Lehfeldt k dispozici při 1 500 ot./min. pouze 220 Nm, nový vrchol v podobě 369 Nm pak přichází ke slovu až v 1 900 otáčkách. Je tedy jasné, že vůz se na silnici bude chovat jinak.
„Volkswagen mne zklamal. Nejprve podváděli s motory a poté lhali zákazníkům. Slíbili, že vůz bude naprosto stejný jako před opravou, ale to není pravda. Můj vůz je citelně slabší,“ dodává k negativním výsledkům Lehfeldt. Jeho slova pak potvrzuje testovací jezdec magazínu Ruben Börjesson, dle kterého jsou změny zjevné hlavně v nízkých otáčkách, ve vyšších rychlostech ale již rozdíl není.
Ještě větší propad výkonu a točivého momentu byl zjištěn u Audi Q5. To bylo taktéž vybaveno motorem 2,0 TDI, jenž měl produkovat 177 koní. Před opravou ale disponovalo 165, po ní pak dokonce jen 159 koňmi. Krouťák pak dokonce spadl z 361 na 336 Nm, přičemž změněna byla i jeho křivka. Na 300 Nm se namísto původních 1 850 dostává až při 2 150 otáčkách .
Naskytlo se i pár pozitivních změn, konkrétně v případě Škody Yeti a Volkswagenu Golf. Tuzemské SUV po modifikaci disponuje vyšším točivým momentem (325 versus 318 Nm) než před ní. Opět se ale jeho maximum posunulo do vyšších sfér. U Golfu osazeného motorem 1,6 TDI došlo také na výměnu několika komponentů sacího traktu. Výsledkem je tak stejně jako u Škody navýšení točivého momentu (z 230 na 240 Nm), jeho dostupnost je ale opětovně podmíněna vyššími otáčkami.
Volkswagen na zjištění švédského magazínu zareagoval a uvedl, že „je překvapen. Monitorovali jsme spokojenost zákazníků s modifikacemi a po přehrání softwaru u 75 000 aut pouze 0,1 procenta motoristů nebyla s výsledky spokojena, přičemž jejich důvody se liší.“ S nápravou či náhradou od automobilky ale v Evropě počítat nelze, VW se ohání oficiálními procedurami.
„Spoléháme na testy, které byly schváleny německým federálním úřadem KBA. Pokud tedy zákazník není spokojen, měl by kontaktovat servis. To se týká všech měření, nikoliv jen těch, která jsou spojena s tímto specifickým problémem. Poté můžeme teprve zjistit, zda je něco špatně či jaký k tomu může být důvod,“ dodává mluvčí značky Marcus Thomasfolk.
Tím ale, jak jsme již naznačili, žádnou kompenzaci neslibuje a snaží tvářit, že už se jí to netýká. V okamžiku, kdy by potřeboval smazat černé kaňky na reputaci, které za se DieselGate nechala, to asi není úplně nejlepší přístup. Zvláště, když nejde o dojmy jednotlivce, ale o takto zjištěná čísla...
Švédský magazín Teknikens Värld změřil deset koncernových vozů (publikováno bylo ale jen sedm z nich) před a po přehrání softwaru. Výsledky jsou spíše negativní, tedy v naprostém rozporu s prohlášením Volkswagenu
Zdroj: Teknikens Värld
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Německý automobilový průmysl zasáhl symbolický krach, tradiční výrobce skončil po 228 letech, 1 500 lidí je bez práce
před 9 hodinami - Expert předělal volant moderního Porsche na otočné sněžítko. Dalo to příšernou práci, přitom taková blbost, co?
23.12.2024 - Žhavý kandidát na letošní Darwinovu cenu vjel s BMW X5 na přejezdu přímo pod vlak. Z jednoho auta má dvě, zázrakem přežil bez zranění
22.12.2024
Nejnovější články
- Většina Němců nechce zákaz spalovacích aut a nařizování elektromobilů, preferují dnes upozaďované řešení
před 3 hodinami - I úplně poslední evoluce Trabantu se dá koupit dodnes nejetá, vznikla až po roce 1990, bez nejtypičtějšího prvku auta
před 4 hodinami - Putinova limuzína opět zdražila, jako Rolls-Royce už i stojí. K dispozici ale není ani jedno nové auto
před 6 hodinami - Tesla zkouší rozhýbat prodeje svého největšího propadáku dobíjením zdarma. Je to levárna, která se vyplatí jen jí
před 7 hodinami - Německý automobilový průmysl zasáhl symbolický krach, tradiční výrobce skončil po 228 letech, 1 500 lidí je bez práce
před 9 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva