Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
SUV už jsou nejprodávanějším typem aut v Evropě, svým způsobem
2.2.2016 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Segment SUV loni připsal 22,5 procenta z 13,7 milionu registrací nových aut. Je ale třeba hodit Renault Captur a Range Rover do jednoho pytle
Pravidelně zmiňujeme, že SUV všeho druhu vládnou současným nákupním trendům. Dnešní zpráva opírající se o prodejní výsledky za loňský rok, tedy alespoň v rámci Evropy, to nepochybně potvrzuje, není ale zase tak jednoznačná, jak se na první pohled může zdát
Ve srovnání s rokem 2014 se celkové registrace aut v Evropě zvedly o 9,3 procenta na 13,7 milionu nových aut. Z této porce na SUV připadá 3,2 milionu exemplářů, což představuje meziroční růst o 24 procent. Díky tomu SUV vůbec poprvé na Starém kontinentu poprvé překonaly ostatní třídy aut, i když některé z nich s odbytem také zamířily vzhůru.
Subkompakty tedy nyní okupují „jen“ 22 procent trhu, na kompakty pak připadá 20,6 %. Tyto kategorie přitom stejně jako supermini, sedany a kombíky střední třídy či sportovní vozy doznaly meziročního růstu, u velkých sedanů a kombíků, MPV a luxusních sedanů již evidujeme propad. Sice nikterak zásadní, v řádu jde jen o procenta, nicméně i tak je změna smýšlení zákazníků více než patrná.
Přesto je třeba dodat, že tato statistika má své mezery. Za SUV jsou zde považovány všechny vozy tohoto ražení bez ohledu na třídu i to, jak moc skutečnými SUV jsou. Do jednoho pytle tak spadne vše od Renaultu Captur až po Range Rover, což jsou vozy jedné třídy asi tak jako Dacia Logan a BMW řady 7. Pokud bychom takto počítali například hatchbacky a nerozlišovali mezi Škodou Citigo, Renaultem Clio a VW Golf, vypadala by tabulka docela jinak. Ale zpět k SUV.
Mezi nimi jsou nejžádanějšími nadále menší modely, jimž vládne Nissan Qashqai. Tato kategorie sice meziročně dosáhla pouze osmiprocentního růstu, nicméně prodáno bylo 1,28 milionu nových vozů, což odpovídá 40procentnímu podílu mezi SUV. Druhé místo v pomyslném žebříčku pak okupují malá SUV jako Renault Captur, v jejichž případě 38procentní růst přispěl k překročení milionové hranice na 1,2 milionu registrací.
Největšího zlepšení se dočkaly crossovery a SUV střední velikosti (lídrem v této kategorii je Volvo XC60), které sice počítají pouze s 470 400 prodanými vozy, nicméně růst byl 42procentní. U velkých SUV lze pak zaevidovat 27procentní zlepšení a 243 tisíc registrací, přičemž na trůn se vyšvihlo BMW X5. Ještě než si ovšem na konkrétní modely posvítíme podrobněji, budeme se věnovat jednotlivým zemím.
Největšího růstu v rámci kusů dosáhly crossovery a SUV ve Velké Británii, kde loni bylo prodáno 630 400 nových vozů všech výše zmiňovaných kategorií. Po stránce procentuální jde ovšem pouze o lehký nárůst, neboť třeba v takovém Portugalsku se prodeje SUV zvedly o takřka 50 procent. Španělsko, Dánsko, Chorvatsko či Řecko pak evidují růst více než 40procentní, na českém trhu pak byl 30procentní.
Králem mezi automobilkami se stal Nissan, jehož 376 tisíc prodaných vozů představuje 11,8procentní podíl na trhu. Japonské značce se ovšem nemalou měrou přibližuje Renault, zejména díky představení nového modelu Kadjar. Francouzi tak mohli ohlásit 44procentní meziroční zlepšení, v jehož světle blednou třeba takové výsledky Volkswagenu, který si polepšil pouze o 1,4 %. Lépe než Němcům se vedlo i Fiatu, Citroënu či Jeepu.
Závěrečnou zmínku věnujeme segmentu MPV, který se nakonec stal propadlíkem loňského roku. Za vším stojí zejména britský, italský a francouzský trh, kde jsme se dočkaly propadů o 17, 4,6 a 1,7 procenta. Tento výkyv pak nemohla vykompenzovat situace v Německu a Španělsku, kde pro změnu zájem o tyto vozy rostl o 3,6, respektive 4,7 %. Situaci přitom zachraňovalo hlavně BMW 2 Active/Gran Tourer.
Tím ale situaci můžeme považovat za probranou. Dá se přitom počítat s tím, že crossovery a SUV budou letošnímu roku vládnout ještě výrazněji než tomu loňskému. Podle Felipe Munoze ze společnosti JATO Dynamics přitom za vším stojí nejen klesající ceny pohonných hmot, ale rovněž sociální status crossoverů a SUV, které prý již nejsou považovány za největší producenty emisí jako dříve.




Crossovery a SUV začínají dominovat evropským registracím
Nissan Qashqai je nadále králem...
...Francouzi se ovšem s Renaultem Captur začínají nebezpečně blížit
Zdroj: JATO Dynamics
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Porsche se chlubí časem vrcholného elektromobilu, který je o 5 s pomalejší než jeho 6 let stará spalovací obdoba. Tomu se říká pokrok
včeraPrvní kradené znaky čínského Porsche za cenu Octavie se začaly objevovat v prodeji, automobilka si za jejich „popularitu” může sama
včeraNejoblíbenější produkt VW nestrádá. Jeho loňské prodeje se dokonce vyšplhaly na rekordní úroveň, za vším hledejte cenu
13.3.2025
Nejčtenější články
Mercedes ví, jak si pomoci zpátky k ziskům. Někde zdražil svá auta až skoro o 100 tisíc, i když jim sebral výbavu
13.2.2025Že by VW konečně pochopil, kdo a co ho živí? Hned třem modelům nadělil zajímavý nový spalovací motor
13.2.2025Lamborghini vyzvalo na souboj BMW M s označením CS. Zdánlivě nerovné klání skončilo ostudou slavné značky
13.2.2025Technik detailně ukázal, jak funguje přes 100 let starý převratný vynález, který pohřbil elektromobily. Nerozchodily to dodnes
13.2.2025Nenápadná 350koňová německá rodinná střela je k mání v krásném stavu, lidé ani netuší, jak moc je dnes levná
13.2.2025
Živá témata na fóru
- Politický koutek 03.14. 17:16 - Zajda
- Výběr autopojištění 03.14. 12:39 - jerry
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 03.14. 10:22 - pavproch
- Letní i zimní 225(př) + 255(z) 17 až 19" - které? 03.14. 10:16 - Brus
- vyber motorky 03.13. 16:35 - řidičBOB
- Policejní kontroly a měření 03.13. 14:26 - jerry
- Rodinné a pohodlné auto pro malé 3 děti 03.13. 09:47 - koffee
- Lampárna (stěžovatelna) 03.12. 20:12 - M.Z.