Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
SUV už jsou nejprodávanějším typem aut v Evropě, svým způsobem
2.2.2016 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Segment SUV loni připsal 22,5 procenta z 13,7 milionu registrací nových aut. Je ale třeba hodit Renault Captur a Range Rover do jednoho pytle
Pravidelně zmiňujeme, že SUV všeho druhu vládnou současným nákupním trendům. Dnešní zpráva opírající se o prodejní výsledky za loňský rok, tedy alespoň v rámci Evropy, to nepochybně potvrzuje, není ale zase tak jednoznačná, jak se na první pohled může zdát
Ve srovnání s rokem 2014 se celkové registrace aut v Evropě zvedly o 9,3 procenta na 13,7 milionu nových aut. Z této porce na SUV připadá 3,2 milionu exemplářů, což představuje meziroční růst o 24 procent. Díky tomu SUV vůbec poprvé na Starém kontinentu poprvé překonaly ostatní třídy aut, i když některé z nich s odbytem také zamířily vzhůru.
Subkompakty tedy nyní okupují „jen“ 22 procent trhu, na kompakty pak připadá 20,6 %. Tyto kategorie přitom stejně jako supermini, sedany a kombíky střední třídy či sportovní vozy doznaly meziročního růstu, u velkých sedanů a kombíků, MPV a luxusních sedanů již evidujeme propad. Sice nikterak zásadní, v řádu jde jen o procenta, nicméně i tak je změna smýšlení zákazníků více než patrná.
Přesto je třeba dodat, že tato statistika má své mezery. Za SUV jsou zde považovány všechny vozy tohoto ražení bez ohledu na třídu i to, jak moc skutečnými SUV jsou. Do jednoho pytle tak spadne vše od Renaultu Captur až po Range Rover, což jsou vozy jedné třídy asi tak jako Dacia Logan a BMW řady 7. Pokud bychom takto počítali například hatchbacky a nerozlišovali mezi Škodou Citigo, Renaultem Clio a VW Golf, vypadala by tabulka docela jinak. Ale zpět k SUV.
Mezi nimi jsou nejžádanějšími nadále menší modely, jimž vládne Nissan Qashqai. Tato kategorie sice meziročně dosáhla pouze osmiprocentního růstu, nicméně prodáno bylo 1,28 milionu nových vozů, což odpovídá 40procentnímu podílu mezi SUV. Druhé místo v pomyslném žebříčku pak okupují malá SUV jako Renault Captur, v jejichž případě 38procentní růst přispěl k překročení milionové hranice na 1,2 milionu registrací.
Největšího zlepšení se dočkaly crossovery a SUV střední velikosti (lídrem v této kategorii je Volvo XC60), které sice počítají pouze s 470 400 prodanými vozy, nicméně růst byl 42procentní. U velkých SUV lze pak zaevidovat 27procentní zlepšení a 243 tisíc registrací, přičemž na trůn se vyšvihlo BMW X5. Ještě než si ovšem na konkrétní modely posvítíme podrobněji, budeme se věnovat jednotlivým zemím.
Největšího růstu v rámci kusů dosáhly crossovery a SUV ve Velké Británii, kde loni bylo prodáno 630 400 nových vozů všech výše zmiňovaných kategorií. Po stránce procentuální jde ovšem pouze o lehký nárůst, neboť třeba v takovém Portugalsku se prodeje SUV zvedly o takřka 50 procent. Španělsko, Dánsko, Chorvatsko či Řecko pak evidují růst více než 40procentní, na českém trhu pak byl 30procentní.
Králem mezi automobilkami se stal Nissan, jehož 376 tisíc prodaných vozů představuje 11,8procentní podíl na trhu. Japonské značce se ovšem nemalou měrou přibližuje Renault, zejména díky představení nového modelu Kadjar. Francouzi tak mohli ohlásit 44procentní meziroční zlepšení, v jehož světle blednou třeba takové výsledky Volkswagenu, který si polepšil pouze o 1,4 %. Lépe než Němcům se vedlo i Fiatu, Citroënu či Jeepu.
Závěrečnou zmínku věnujeme segmentu MPV, který se nakonec stal propadlíkem loňského roku. Za vším stojí zejména britský, italský a francouzský trh, kde jsme se dočkaly propadů o 17, 4,6 a 1,7 procenta. Tento výkyv pak nemohla vykompenzovat situace v Německu a Španělsku, kde pro změnu zájem o tyto vozy rostl o 3,6, respektive 4,7 %. Situaci přitom zachraňovalo hlavně BMW 2 Active/Gran Tourer.
Tím ale situaci můžeme považovat za probranou. Dá se přitom počítat s tím, že crossovery a SUV budou letošnímu roku vládnout ještě výrazněji než tomu loňskému. Podle Felipe Munoze ze společnosti JATO Dynamics přitom za vším stojí nejen klesající ceny pohonných hmot, ale rovněž sociální status crossoverů a SUV, které prý již nejsou považovány za největší producenty emisí jako dříve.
Crossovery a SUV začínají dominovat evropským registracím
Nissan Qashqai je nadále králem...
...Francouzi se ovšem s Renaultem Captur začínají nebezpečně blížit
Zdroj: JATO Dynamics
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Nástupce nejoblíbenějšího auta Jeremyho Clarksona už piluje formu na Ringu, svému předchůdci se ale nemá šanci vyrovnat
před 11 hodinami - Nové Audi A5 dostalo klíč vypadající tak lacině, že ho „nedává” ani tvrdé jádro fanoušků, štve je i argumentace značky
31.10.2024 - Charles Leclerc má v garáži další nové Ferrari. Při jeho barevné kombinaci se mu mezi ostatními auty ztratí
30.10.2024
Nové na MotoForum.cz
- Valencia odřeknuta, termín finále o týden později včera 14:44
- Pátek v Sepangu včera 11:04
- Časový program PETRONAS Grand Prix of Malaysia 31.10.2024
- Moto2 Sepang: Azman a Pawi 30.10.2024
- Pomalu se plní startovní rošt WorldSSP 2025 29.10.2024
Nejnovější články
- Základní Škoda Elroq je auto dokonale ušité podle emisních mechanismů EU. Nemá ani „slavný” deštník, téměř za nic si nejde připlatit
před 50 minutami - Rozpadající se Mercedes z vrakoviště se prodal skoro za čtvrt miliardy, zájem o něj překonal všechna očekávání
před 7 hodinami - Čína instruovala automobilky, aby neinvestovaly v zemích EU, které zvedly ruku pro vyšší cla. Tak kdepak máme Česko?
před 8 hodinami - Tesla se zapnutým FSD smetla na dálnici jelena a neubrala ani pak. „Po tolika zbytečných brzděních den co den?” ptá se udivený majitel
před 10 hodinami - Nástupce nejoblíbenějšího auta Jeremyho Clarksona už piluje formu na Ringu, svému předchůdci se ale nemá šanci vyrovnat
před 11 hodinami
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva