Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
SUV kupé Škoda bude, 1,5 mil. aut ročně ne. Možný je i návrat do USA, říká nový šéf
19.2.2016 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Bernhard Maier poprvé promluvil s médii a k budoucnosti značky toho řekl spoustu. Jaké modely přijdou a kam bude Škoda expandovat?
Včera uběhlo přesně pět měsíců od chvíle, kdy naplno propukla kauza Dieselgate. V koncernu VW Group se od té doby odehrála řada změn, jenž ve výsledku postihla i mladoboleslavskou automobilku. Její šéf Winfried Vahland totiž vedení firmy opustil a měl převzít otěže zámořských aktivit koncernu Volkswagen. Do Ameriky se mu ale zjevně nechtělo, načež místo přestupu oznámil svou rezignaci. V rámci Škody pak vedoucí post zaujal Bernhard Maier, který přišel od Porsche. A právě on se nyní poprvé rozpovídal o tom, co máme u značky do budoucna očekávat.
„Automobilový průmysl se nachází v bodu zlomu. Nastupují tři základní trendy, které lze pojmenovat jako elektromobilita, digitalizace dopravy a konektivita,“ uvedl Maier v rozhovoru pro magazín Forbes s tím, že v příštích deseti letech bychom se měli dočkat většího množství změn než za posledních pět dekád. Jízda autem by se dle něj měla stát „bezpečnější, komfortnější i zábavnější“. Tím však rozhodně nemyslí nic, z čeho by byli nadšeni pravověrní petrolheadi, neboť „celý ten vývoj bude současně ovlivněn požadavky na bezemisní mobilitu“.
Je tedy evidentní, že Škoda skutečně míří k drátům a cívkám, jak ostatně naznačila již studie Vision S osazená hybridním ústrojím. Tak trochu jsme přitom očekávali, že produkční SUV Kodiaq bude tedy vůbec prvním modelem značky, který klasické spalovací ústrojí spojí s elektromobilem. Maier však uvedl, že nakonec tato pocta - či „pocta”, chcete-li - připadne současnému Superbu. Vlajková loď značky by se přitom jako plug-in hybrid měla dostat do prodeje ještě v této dekádě, nejspíše tedy v příštím či přespříštím roce.
Následovat by nejspíše mohl Kodiaq, mnohem podstatnější však je, že Superb PHEV bude „s ne příliš velkým časovým odstupem následovat plně elektrická Škoda. Rozhodující pro náš další vývoj je ale cena a kapacita baterií. Pro naše zákazníky musí být automobil dostupný a využitelný v každodenním provozu. Na to jsou u Škody zvyklí a tak to zůstane i nadále,“ dodává k budoucnosti značky Maier.
Prodeje Škody se v uplynulých letech vyvíjely dobře, prodat 1,5 milionu aut v roce 2018 je ale přesto už nyní nereálné
Kromě toho nový šéf značky přiznal, že předchozí Vahlandův plán zvaný Strategie 2018 v některých ohledech nebude naplněn. Řeč je především o dosažení 1,5 milionu prodaných vozidel, k čemuž mělo dojít již za dva roky. Tato expanze se však do značné míry opírala o ruský trh, který se aktuálně zhroutil, a také o Čínu, která se již nevyvíjí takovým způsobem, jak se před pár lety předpokládalo.
Nově se tedy začíná formovat tzv. Strategie 2025, která se i nadále hodlá značnou měrou zaměřit na největší trh světa. Měnit se však v rámci nového plánu bude portfolio, které bude Škoda nabízet. „Loni v prosinci jsme se s naším strategickým partnerem v Číně dohodli na rozšíření tamní nabídky SUV o dva nové modely. Půjde o větší SUV ve stylu coupé a zvlášť emotivní malý crossover.“
Potvrzeny jsou tedy předchozí spekulace, dle kterých by Škoda skutečně měla nabízet čtveřici crossoverů a SUV, z nichž jedno by bylo ztvárněno po vzoru BMW X4 a spol. jako kupé, navzdory přítomnosti čtveřici dveří. Aktuálně však stále není jisté, na jaké trhy ono kupé a nejspíše Fabia s větší světlou výškou zamíří. Vše prý bude záležet na dalším vývoji automobilky, přičemž Maier nevylučuje dokonce ani možnost příchodu či spíše návratu do USA, třebaže nahrazení VW na tomto trhu zůstává ryzí spekulaci. Tak či onak se to nemá stát v nejbližší době.
Momentálně je pro značku expanzivní prioritou vstup na jihokorejský trh, ke kterému dojde ještě letos. Mimo to se dočkáme také výrazných investic do tuzemských továren, zejména pak v případě Kvasin. To má spojitost nejen s výrobou nového SUV Kodiaq a Seatu Ateca, ale také s velmi dobrým přijetím nového Superbu ve všech zemích, kde se tento model nabízí.
České SUV-kupé opravdu vznikne, potvrdil to sám nejvyšší šéf Škody. A počítá se i s malým SUV na bázi Fabie
Maier uvedl, že v prosinci celosvětové prodeje vlajkové lodi narostly o 40 procent, v rámci západní Evropy pak dokonce o 90 %. Zatímco tedy původně se v Kvasinách plánovalo s navýšením pracovních sil o 1 300 zaměstnanců, nyní by to mělo být ještě o pár set lidí více. Cílem je výroba 280 tisíc vozů ročně, tedy o 30 až 40 procent více než v současné době.
Ne všem modelům se ale daří tak dobře, klesá hlavně zájem o Rapid, jehož globální registrace poklesly o 12 %. To je dle šéfa značky dáno hlavně oním propadem ruského trhu, kde jde o klíčový model Škody. Mimo to se ustálila také poptávka po Fabii, ovšem v tom smyslu, že v zhruba v půlce loňského roku značka realizovala několik mimořádných směn.
Celkově má ovšem Škoda za sebou nejlepší výsledek ve své 120leté historii. Finální čísla prý sice ještě nejsou uzavřená, nicméně podle Maiera značka dosáhla 1 055 500 registrací. V rámci Evropy tak má 4,3procentní tržní podíl, cílem je však 5 %. Zlepšit se ovšem prý musí především operace ve Francii a Itálii, uzavírá Strategii 2025 nový šéf Škody.
My pak jen dodáme, že služebními vozy Maiera jsou veškeré stávající modely značky od Citigo až po Superb. V soukromí ale zůstává věrný svému předchozímu chlebodárci, přičemž dosavadní Cayenne by zakrátko mělo vystřídat Porsche 911 GT3. Škoda by tedy měla být v dobrých rukou, zvláště když její šéf je původně vyučený automechanik...
Kompletní rozhovor s Bernhard Maierem si můžete přečíst v únorovém vydání časopisu Forbes.
Bernhard Maier se již ve Škodě plně aklimatizoval, na své předchozí působiště - tedy značku Porsche - ale nadále nazapomíná
Zdroj: Forbes
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Nástupce nejoblíbenějšího auta Jeremyho Clarksona už piluje formu na Ringu, svému předchůdci se ale nemá šanci vyrovnat
před 3 hodinami - Nové Audi A5 dostalo klíč vypadající tak lacině, že ho „nedává” ani tvrdé jádro fanoušků, štve je i argumentace značky
včera - Charles Leclerc má v garáži další nové Ferrari. Při jeho barevné kombinaci se mu mezi ostatními auty ztratí
30.10.2024
Nové na MotoForum.cz
- Valencia odřeknuta, termín finále o týden později 14:44
- Pátek v Sepangu 11:04
- Časový program PETRONAS Grand Prix of Malaysia včera 17:00
- Moto2 Sepang: Azman a Pawi 30.10.2024
- Pomalu se plní startovní rošt WorldSSP 2025 29.10.2024
Nejnovější články
- Čína instruovala automobilky, aby neinvestovaly v zemích EU, které zvedly ruku pro vyšší cla. Tak kdepak máme Česko?
před hodinou - Tesla se zapnutým FSD smetla na dálnici jelena a neubrala ani pak. „Po tolika zbytečných brzděních den co den?” ptá se udivený majitel
před 2 hodinami - Nástupce nejoblíbenějšího auta Jeremyho Clarksona už piluje formu na Ringu, svému předchůdci se ale nemá šanci vyrovnat
před 3 hodinami - Zákazníci žalují zkrachovalou automobilku mistra světa F1. Vybrala obrovské zálohy na nová auta, nevrátila nic
před 4 hodinami - Jaguar přestal na svém domácím trhu prodávat všechna nová auta, do roku 2026 bude nabízet jen ojetiny
před 6 hodinami
Živá témata na fóru
- Rychlodotazy 11.01. 16:16 - pavproch
- Elektromobily a vse kolem nich 11.01. 15:52 - petr_riha
- Řidiči, co to mají v ruce... 11.01. 14:04 - M.Z.
- Jaguar a dalsi britske zverstvo 11.01. 12:00 - pavproch
- Lampárna (stěžovatelna) 11.01. 09:42 - M.Z.
- vyber motorky 10.31. 20:32 - řidičBOB
- S větrem ve vlasech.... 10.31. 19:38 - M.Z.
- Policejní kontroly a měření 10.31. 19:33 - řidičBOB