Stylové Škody na léto: na české kabriolety je třeba půl milionu

Léto je tady a střecha chce dolů. Co ale když máte rádi škodovky, které střechu dávají nerady? Není tu jen stará Felicia, lze mít i novější kusy.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Stylové Škody na léto: na české kabriolety je třeba půl milionu

11.6.2015 | Marek Bednář | Přidat příspěvek

Stylové Škody na léto: na české kabriolety je třeba půl milionu

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Léto je tady a střecha chce dolů. Co ale když máte rádi škodovky, které střechu dávají nerady? Není tu jen stará Felicia, lze mít i novější kusy.

S blížícím se létem, rostoucími teplotami a krásným počasím přestávají stačit otevřená okna. V člověku může klíčit potřeba pořídit si nějaké zajímavější auto. Něco, v čem se bude dát pohodlně a uvolněně se projíždět krajinou, ale i městskými bulváry. Něco, co má střechu jen tehdy, když ji opravdu potřebujete - kabriolet.

Lze si pořídit starý stroj či nový, drahý či levný, s pevnou střechou či s plátěnou - možností je spousta. Kabriolety vyrábí také spousta značek od Itálie po Švédsko, od Japonska po Ameriku. A Mladá Boleslav není výjimkou. Jak fanoušek automobilky Škoda nepochybně ví, jedním z nejslavnějších modelů je Škoda Felicia vyráběná mezi léty 1959 a 1964.

Těchto aut vzniklo celkem asi 15 tisíc kusů, takže zas tak vzácné nejsou, přesto ale pohled na tento stroj v provozu se staženou střechou potěší. A jízda v něm určitě ještě více. 55 koní nejsilnější verze Felicia Super, která měla pod kapotou třináctistovku, sice není nijak moc, ale také jsme v roce 1959. Vůz neváží ani tunu a jeho maximálka je 135 km/h, což je s otevřeným autem bez deflektoru dost a dost.

Čas od času se nějaký pěkný kousek na prodej objeví za ještě rozumnou cenu - a zrovna teď je ta chvíle. Tahle červená kráska je k mání za 450 tisíc korun a vypadá, že je v dokonalé kondici. Podle popisu inzerátu byla vloni důkladně opravena, či spíš částečně zrenovována, včetně brzdového systému, palivového čerpadla, spojky či zapalovacích svíček. Lak na karoserii byl údajně obnoven v 90. letech. Vypadá to jako dobrá nabídka, chcete-li stylově vstoupit do světa veteránů.


Stylové Škody na léto: na české kabriolety je třeba půl milionu - 1 - stara skoda felicia 01Stylové Škody na léto: na české kabriolety je třeba půl milionu - 2 - stara skoda felicia 02Stylové Škody na léto: na české kabriolety je třeba půl milionu - 3 - stara skoda felicia 03

Ač se to pohledem na dnešní nabídku Škodovky nemusí zdát, kabriolety s logem Škoda vznikaly ještě v relativně nedávné době. A leckdy byly dokonce i čtyřdveřové, což je pro kabriolet relativně vzácné řešení kvůli torzní tuhosti, resp. jejímu zoufalému nedostatku. Nevznikaly ovšem přímo v režii automobilky Škoda, nýbrž přičiněním firmy Metalex.

Ta stojí nejen za relativně známým Favoritem kabrio, nazvaným MTX Roadster, ale také za podobně upravenou Felicií, pojmenovanou MTX Cabrio. Také, ještě před rokem 1989, upravovala Rapidy na verze s plátěnou střechou. Ty nicméně mířily zejména na zahraniční trhy. A byly to dvoudveřové stroje už z výroby. Metalex však postavil jen asi tucet otevřených Rapidů; firem, které se tímhle zabývaly, bylo více. Jmenujme například britskou společnost LDD, Ludgate Design & Development, která údajně přestavěla 343 aut s volantem vpravo a nabízela je na britském trhu přímo v dealerstvích Škodovky.

Technicky tu nebylo kromě střechy nic odlišného od běžného Rapidu - ale to nebylo špatně, neboť tenhle stroj byl po této stránce docela na výši, měl např. čtyřpístkové přední brzdy nebo pokročilou zadní nápravu. Je jich výrazně méně než prvních Felicií, ale také se občas objeví nějaký stroj na prodej.

Nyní je například k mání červený stroj, který je dílem zmíněné firmy LDD. Je postavený na Škodě Garde, která s některými zmíněnými technickými vymoženostmi přišla jako první. Volant vpravo už nebude problém ani u nás, i kdybyste chtěli tohle auto „postavit na bílé noty”, tedy mít normální, nikoliv veteránskou registraci. I na tu byste ale dosáhnout, protože rok výroby tu je 1985.

Stylové Škody na léto: na české kabriolety je třeba půl milionu - 4 - skoda rapid 120G ldd kabrio 03Stylové Škody na léto: na české kabriolety je třeba půl milionu - 5 - skoda rapid 120G ldd kabrio 04Stylové Škody na léto: na české kabriolety je třeba půl milionu - 6 - skoda rapid 120G ldd kabrio 07

Rapid byl tedy dvoudveřový kabriolet, vzniklý z dvoudveřového kupé. Následoval MTX Roadster, který vznikl ze Škody Favorit. Nicméně ty se vyráběly jen s pěti dveřmi a Metalex z nich stavěl dvoudveřové a dvoumístné vozy. Vzniklo jich údajně okolo 150 kusů a většina byla také určena k exportu. I tenhle stroj však občas v českých luzích a hájích potkáte.

MTX Cabrio, stroj postavený z novodobé Felicie, již je strojem čtyřmístným - a také čtyřdveřovým. Vzhled tohoto stroje trochu připomíná produkty kalifornské firmy NCE, která je schopna udělat kabriolet klidně z Jaguaru XJ. Není potřeba dodávat, že torzní tuhost Felicie značně utrpěla, ale tenhle stroj v každém případě nebyl nikdy stavěn na řezání zatáček. Zbytek techniky ale zůstává, pořád to je "ocucaný Favorit".

MTX Cabrio je nicméně o dost vzácnější než MTX Roadster, údajně vzniklo všehovšudy jen 37 kusů. A jeden z nich, v tmavě zelené barvě, je na prodej. Pod kapotou je 68koňová třináctistovka, což může být škoda, protože MTX Cabria se dělala i se silnější šestnáctistovkou. S tou ale přední náprava Felicie trpěla, protože to byl těžký motor. Konkrétní kousek na prodej v nedávné době neprocházel žádnou větší údržbou, ale podle fotografií je ve velmi dobrém stavu a údajně není rezivý, což je u Felicie vážně úspěch. Výhodou také může být, že tenhle vůz je na prodej v Čechách, ne někde na druhém konci Evropy.

Stylové Škody na léto: na české kabriolety je třeba půl milionu - 7 - skoda felicia mtx cabrio 01Stylové Škody na léto: na české kabriolety je třeba půl milionu - 8 - skoda felicia mtx cabrio 02Stylové Škody na léto: na české kabriolety je třeba půl milionu - 9 - skoda felicia mtx cabrio 04

O všechny tyto stroje bude jistě dost velký zájem a z trhu obvykle rychle zmizí, takže pokud chcete do letních prázdnin vyjíždět se složenou střechou v autě české výroby, není asi času nazbyt. Na druhou stranu, kabriolety vyrábí spousta značek. A většinou vyrobí víc než sedmatřicet kusů...

Stylové Škody na léto: na české kabriolety je třeba půl milionu - 10 - stara skoda felicia 01Stylové Škody na léto: na české kabriolety je třeba půl milionu - 11 - stara skoda felicia 02Stylové Škody na léto: na české kabriolety je třeba půl milionu - 12 - stara skoda felicia 03Stylové Škody na léto: na české kabriolety je třeba půl milionu - 13 - stara skoda felicia 04Stylové Škody na léto: na české kabriolety je třeba půl milionu - 14 - stara skoda felicia 05
Původní Škoda Felicia vzbudí obdiv, kam přijedete

Stylové Škody na léto: na české kabriolety je třeba půl milionu - 15 - skoda rapid 120G ldd kabrio 01Stylové Škody na léto: na české kabriolety je třeba půl milionu - 16 - skoda rapid 120G ldd kabrio 02Stylové Škody na léto: na české kabriolety je třeba půl milionu - 17 - skoda rapid 120G ldd kabrio 03Stylové Škody na léto: na české kabriolety je třeba půl milionu - 18 - skoda rapid 120G ldd kabrio 04Stylové Škody na léto: na české kabriolety je třeba půl milionu - 19 - skoda rapid 120G ldd kabrio 05Stylové Škody na léto: na české kabriolety je třeba půl milionu - 20 - skoda rapid 120G ldd kabrio 06Stylové Škody na léto: na české kabriolety je třeba půl milionu - 21 - skoda rapid 120G ldd kabrio 07Stylové Škody na léto: na české kabriolety je třeba půl milionu - 22 - skoda rapid 120G ldd kabrio 08Stylové Škody na léto: na české kabriolety je třeba půl milionu - 23 - skoda rapid 120G ldd kabrio 09Stylové Škody na léto: na české kabriolety je třeba půl milionu - 24 - skoda rapid 120G ldd kabrio 10Stylové Škody na léto: na české kabriolety je třeba půl milionu - 25 - skoda rapid 120G ldd kabrio 11Stylové Škody na léto: na české kabriolety je třeba půl milionu - 26 - skoda rapid 120G ldd kabrio 12Stylové Škody na léto: na české kabriolety je třeba půl milionu - 27 - skoda rapid 120G ldd kabrio 13
Škoda Rapid 120G Cabrio bude v ČR také unikátem...

Stylové Škody na léto: na české kabriolety je třeba půl milionu - 28 - skoda felicia mtx cabrio 01Stylové Škody na léto: na české kabriolety je třeba půl milionu - 29 - skoda felicia mtx cabrio 02Stylové Škody na léto: na české kabriolety je třeba půl milionu - 30 - skoda felicia mtx cabrio 03Stylové Škody na léto: na české kabriolety je třeba půl milionu - 31 - skoda felicia mtx cabrio 04Stylové Škody na léto: na české kabriolety je třeba půl milionu - 32 - skoda felicia mtx cabrio 05
... podobně jako čtyřdveřové MTX Cabrio

Zdroje: Mobile.de poprvé a podruhé, Brightwells.com

Marek Bednář

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.