Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Střezte se, Tesla Model S se žene do Evropy
4.11.2012 | Petr Miler | Přidat příspěvek
Elon Musk asi vycítil šanci, jak se po americké vlně zeleného optimismu svézt na té ještě zelenější a podpořit svůj prodělečný podnik evropskými dotacemi.
Jinak si totiž nelze vysvětlit, proč by Tesla Motors poté, co v USA prodala minimální množství modelu S, podle vlastních slov eviduje 13 000 závazných objednávek z celého světa a stále odkládá náběh sériové výroby většího množství kusů, chtěla někam expandovat. Jiný model přitom nevyrábí, ani nenabízí.
Ke konci září firma vyrobila 255 exemplářů Model S, 132 z nich bylo registrováno, koncovými zákazníky zřejmě jen v malé míře. V říjnu, přesně 29., se firma pochlubila, že vyrobila tisící karoserii Model S (což má stále daleko k tomu, aby bylo vyrobeno tisíc aut, natož aby byla někomu dodána), přičemž sériové číslo karoserie na fotce tuto událost oslavující činilo 396. Nevíme, kdo přesně tuto informaci „vyštrachal” jako první, později to ale na svém blogu přiznal i sám šéf firmy Musk. Mluvčí firmy ovšem bez dalšího komentáře odmítla, že by to znamenalo pouze 400 vyrobených karoserií a že číslo 396 v tomto případě není určující. Zajímavé, myslíte si, že budete tisící vyrobenou karoserii oslavovat na 396. kusem? Nebo že číslování začnete na kótě -604?
S každým dalším prohlášením, s každým další činem Tesly je stále více jasné, o čem všem Elon Musk a jeho kolegové lžou. Ano, auto stvořili, dokážou jej vyrobit a ono dokonce i jede, ale to není nic přelomového. Elektromobily netrápí to, že by nemohly jezdit dobře nebo rychle, to je ostatně zřejmé i z našeho nedávného testu Opelu Ampera. Ono je trápí to, kam mohou dojet a za jak dlouho se mohou nabít. Na tyto problémy Tesla nenašla řešení, ani jej najít nemohla, při dnešním stavu techniky je to prostě neřešitelný úkol.
Konec konců, podívejte se i na video s reálným dojezdem Ampery při aktivnější jízdě. Se 150 koňmi výkonu a 16 kWh v akumulátorech jede 10 minut, obvykle se přitom nabíjí i skoro stejně dlouhý čas v hodinách, méně než 4-5 hodin nestačí ani v optimálním případě. Kam asi dojede základní Model S s 40 kWh (2,5 x tolik) v akumulátorech, výkon motoru 270 kW (367 koní, znovu 2,5 x tolik) a ještě o mnoho set kilogramů vyšší hmotností? O moc dále to nebude (však 40 kWh je ekvivalent asi 15 litrů benzinu, na ty třeba v BMW 550i snadno ujedete méně než 50 km) a doba nabíjení bude znovu 2,5násobně vyšší, pokud shodou okolností nenarazíte na nějaký superzdroj energie (který ovšem bude poškozovat životnost akumulátorů). To je k užitku málokomu.
To by ale možná zákazníkům ani nevadilo, problém Tesly tkví v něčem jiném. Akumulátory nejen že mají vzhledem ke své hmotnosti a rozměrům malou kapacitu a dlouhou dobu dobíjení, ony jsou i velmi drahé. Tesla přitom na svůj Model S nasadila očividné dumpingové ceny, jen v nízké ceně tkví možná i skutečný zájem o její novinku. Jenže auto se za dané peníze vyrobit prostě nedá, a tak Musk masovější výrobu už rok odkládá, zdržuje a čeká... asi na zázrak. Zřejmě si před pár lety přečetl dnes očividně nerealistické prognózy o poklesu ceny Li-ion akumulátorů a vsadil na tuto kartu - že než Model S začne vyrábět, ceny „baterek” budou nízké a on bude mít slušný technologický náskok. Jenže ceny dostatečně neklesly, jak by bylo třeba a on má akorát velký problém.
Řešením je pro Muska dostat peníze od někoho jiného než od kupujících a cestou k tomu může být i vydat se s modelem S za oceán. Řekl doslova: „Naším cílem bylo vždy postavit to nejlepší auto na světě a nastavit nové standardy z hlediska bezpečnosti, dojezdu a výkonu. Dosáhli jsme toho v Severní Americe (pár set prodaných aut, kumulovaná ztráta přes 17 miliard, téměř 13 000 neuspokojených objednávek, tisící vyrobená karoserie s číslem 396 - pozn. red.), teď je čas uvést mimořádné jízdní schopnosti modelu S i do Evropy.”
Vzhledem k dřívějším prodejům modelu Roadster na Starém kontinentu tu výrobce disponuje i jistou omezenou dealerskou sítí, otázkou ale je, co v ní chce nabízet. Model, kterým není schopen uspokojit hlavně americkou poptávku zřejmě na roky dopředu? Těžko, chce zde nabízet znovu jen své vize, plány, nerealistická očekávání a na jejich realizaci dostat další peníze od místních úřadů. Smutné je, že coby reprezentantovi „zelených technologií budoucnosti” (často věčné budoucnosti) mu bude jistě sypáno ze všech stran, i když je stále jasnější, že tudy cesta nevede. Však se podívejte, nad čím se rozplývá šéf Evropské komise a čemu věří francouzský ministr. I proto je na místě obezřetnost. Pro nás všechny by bylo lepší, kdyby Tesla dále tahala peníze z kapes hlavně amerických daňových poplatníků (nedávno třeba dostala grant 10 milionů dolarů, skoro 200 milionů korun, od státu California na vývoj modelu X, o takových plivancích do miliardového moře už se ani nemluví) a důvěřivých investorů...

Toto je tisící vyrobená karoserie (pouze karoserie) Model S s výrobním číslem 396. Musk to přiznal, mluvčí firmy ale odmítla, že by to značilo produkci pouze kolem 400 kusů
Model S nevypadá špatně a podle recenzí ani špatně nejezdí. Ale její praktická použitelnost je nadále zoufalá a vyrobitelnost za danou cenu zjevně nulová. Však vůz je o mnoho levnější než výrazně jednodušší Roadster...
Zdroje: Motor Authority, Green Car Reports, Daily Tech, Engadget
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Už se ví, kde má nové Bugatti schovaný klíč na odemykání nejvyšší rychlosti, až po jeho použití jede 445 km/h
včeraKia vrátila Rusko do svých prodejních plánů, s válkou a sankcemi zjevně nepočítá už letos
15.4.2025Nové BMW M5 kombi dostalo ostudně nakopáno od 6 let starého soka druhé bavorské značky, svůj výkon zabilo absurdní hmotností
14.4.2025
Nové na MotoForum.cz
- Le Mans: Pole Position pro Haniku a spol. včera 21:24
- Aleix Espargaro s wild card v Jerezu včera 20:51
- WorldSBK se vrací do Mostu! Na co se mohou fanoušci letos těšit? 17.4.2025
- Na Masarykův okruh najely frézy, začala klíčová fáze rekonstrukce 16.4.2025
- Piaggio Medley 200: v nových barvách a se silnějším motorem 16.4.2025
Nejnovější články
Žaloba odhalila další úskalí vzdálené moci výrobců nad vašimi auty, Tesla tak má podvádět se zárukami
před 9 hodinamiRychlý a mohutný úpadek nizozemského automobilového parku už teď ukazuje, co pod tíhou zelené ideologie stihne celou EU
před 10 hodinamiČíňané obsadí každý segment, na který Evropané zanevřou, jejich nový sexy kombík nabízí za cenu základní Octavie opravdu hodně
včeraMini otočilo, se spalovacími motory neskončí. Bez nich by mnohde ani nemělo co prodávat
včeraUž se ví, kde má nové Bugatti schovaný klíč na odemykání nejvyšší rychlosti, až po jeho použití jede 445 km/h
včera
Živá témata na fóru
- Rychlodotazy 04.18. 22:23 - rutak11
- Řidiči, co to mají v ruce... 04.18. 21:40 - řidičBOB
- Onboard videa 04.18. 20:57 - řidičBOB
- S větrem ve vlasech.... 04.18. 14:41 - pavproch
- Právní oříšky v dopravě a jejich řešení 04.18. 12:06 - GeneHawkins
- Cyklistické vlákno 04.17. 21:19 - Kavis
- Policejní kontroly a měření 04.17. 20:39 - řidičBOB
- Sraz AutoForařů na Nurburgring Nordschleife 04.17. 15:00 - Vrooom