Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Stellantis zařízl žádaná auta a dealerům cpe nechtěné věci. Ti po tragickém kvartálu říkají, že nemají co prodávat
17.7.2024 | Petr Prokopec
Je to typický obraz současného automobilového světa, ve kterém se zákazník dostal na druhou kolej. I když Stellantis proti nařizování toho či onoho protestuje, ve výsledku se mu do značné míry podřizuje. A odtržení jeho nabídky od přání klientů má své následky.
Kdo pamatuje časy Mototechny z dob komunistické ČSSR, ví, že průpovídky o tom, že „auta nebyla”, nejsou tak úplně pravdivé. Auta byla, sami pamatujeme i momenty, kdy některé provozovny Mototechny, národního podniku, dokonce neměly kde rozumně skladovat neprodaná auta a nechávaly je na ulici. Ale o jaké vozy šlo? No o verze, které nikdo nechtěl, typicky málo vybavené a slabé Škody 742 a další podobné „lahůdky”.
Nebudeme říkat, že jsme se vrátili do časů komunisticky plánovaného hospodářství, to samozřejmě není pravda. Ale s tím, jak z toho tržního „vyzobáváme” jednu jeho elementární funkci za druhou, se postupně blížíme dříve panujícími stavu. Také dnes se může velmi snadno stát, že u dealera najdete přehršel aut, která nemají kupce. Budete ale marně pátrat po těch, která lidé preferují. Proč? Protože automobilky svou nabídku stále více přizpůsobují tomu, co se po nich politicky chce, a nikoli tomu, co po nich zákazníci žádají.
Dopady toho na vlastní kůži aktuálně poznává koncern Stellantis, jak informují kolegové z Auto News. Jeho značky z nabídky vyřazují žádaná auta a k dealerům cpe vozy, které nikdo nechtěl. Týká se to řady z nich nejviditelnější je to ale u Jeepu a hlavně Dodge. Ten byl znám hlavně jako výrobce osmiválcových muscle carů, taková auta však nyní u této automobilky už vůbec nekoupíte.
Celý problém navíc umocňuje fakt, že nový elektrický Charger, který nakonec bude k mání alespoň také se spalovacím šestiválcem, reálně není k mání. Dealeři této značky tedy nemají co prodávat, nejsou však sami. Lidmi ve velkém žádané varianty Grand Cherokee a Wrangleru chybí také prodejcům Jeepu. Například Wrangler jakéhokoli typu obvykle nemůžete mít s pohonem 4x4, pokud si nekoupíte hybridní verzi 4xe. O tu ale spousta lidí nestojí, a tak nekoupí nic.
Zatímco tedy americký trh za první půlrok vzrostl o 2,2 procenta, koncern Stellantis si o 16 procent pohoršil. Druhý kvartál pak byl doslova tragický, v období od dubna do června byl meziroční propad prodejů koncernu dokonce 21procentní.
Kevin Farrish předsedající národní dealerské asociaci koncernu potvrdil, že prodejci již v květnu dali Carlosu Tavaresovi, nejvyššímu šéfovi Stellantisu, najevo své rozezlení. A zároveň přišli i s důvody, proč dle nich Stellantis zaostává za konkurencí. To mělo mít pozitivní odezvu, neboť dle Farrishe se zlepšil přístup dealerů k jak základním, tak i plně vybaveným koncernovým SUV. Stejně jako přišlo zlevnění. Z obchodních výsledků se ale zatím nezdá , že by změny zafungovaly či se nějak výrazně projevily.
Koncern nyní doufá, že se mu povede v rámci letní kampaně, kdy ceny některých aut posílá o další 2 000 USD (cca 47 tisíc korun) dolů, pád zastavit a proměnit v růst. Ani nízké ceny ale nakonec nemusí zafungovat, pokud lidem nenabídnete přesně to, po čem touží. Na něco takového poukazujeme od chvíle, kdy bylo ve vyšších patrech politiky rozhodnuto, že se půjde už jen elektrickou cestou, k čemuž se automobilky v prvé chvíli nadšeně hlásily. Zákazník byl postaven stranou, neboť nikomu nedošlo, že kromě příkazu, co si může koupit, má ještě jednu volbu - nekoupit si nic. Tuhle „svobodu” jsme ostatně měli i za komunismu...
Chcete osmiválcový Challenger? Pokud nenarazíte na případný skladový vůz, máte smůlu, výroba skončila loni v prosinci, kdy z linek sjel poslední exemplář série Demon. Je to jen symbol důvodů, pro které prodeje Dodge i celého mateřského Stellantisu klesají. Foto: Dodge
Zdroj: Auto News
Bleskovky
- Nové Audi A5 dostalo klíč vypadající tak lacině, že ho „nedává” ani tvrdé jádro fanoušků, štve je i argumentace značky
včera - Charles Leclerc má v garáži další nové Ferrari. Při jeho barevné kombinaci se mu mezi ostatními auty ztratí
30.10.2024 - Bugatti Veyron při pokusu předvést se na německé dálnici ukázalo hlavně to, co je „nesnesitelná křehkost bytí”
28.10.2024
Nové na MotoForum.cz
- Časový program PETRONAS Grand Prix of Malaysia včera 17:00
- Moto2 Sepang: Azman a Pawi 30.10.2024
- Pomalu se plní startovní rošt WorldSSP 2025 29.10.2024
- Andrea Iannone místo Fabia Di Giannantonia v Sepangu 28.10.2024
- Vítězem Bagnaia před Martinem a Acostou 27.10.2024
Nejnovější články
- Jaguar přestal na svém domácím trhu prodávat všechna nová auta, do roku 2026 bude nabízet jen ojetiny
před 10 minutami - Motorový papež nepřeháněl. Už i Mercedes nasadí spalovací motory z Číny, podle něj jsou „nejlepší na světě”
před hodinou - Největší světový dodavatel automobilek padá a i po propuštění 7 tisíc ladí varuje: Nevylučujeme další vyhazovy
před 3 hodinami - A tak končí naše komedie: Ford pro nezájem zastavil výrobu svého klíčového elektromobilu až do roku 2025
před 4 hodinami - Nové Audi A5 dostalo klíč vypadající tak lacině, že ho „nedává” ani tvrdé jádro fanoušků, štve je i argumentace značky
včera
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva