Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Start-stop opravdu nikdo nechce, BMW dovolí jeho trvalé vypnutí všem, v USA
14.7.2014 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
BMW bude svá auta i vozy značky Mini dodávat rovnou s trvale vypínatelným start-stopem. Ale jen v USA, Evropané prý start-stop chtějí.
Není snad už žádným velkým objevem, že systém start-stop začaly automobilky nám, zákazníkům, nabízet a pak i nutit ne kvůli tomu, že bychom si to přáli, ale proto, že si toto řešení velmi dobře rozumí s regulacemi Evropské unie, týkajícími se emisí CO2. Ani my nepatříme k jeho příznivcům, jak pravidelní čtenáři jistě tuší, přinejmenším ve formě definovatelné slovy: „Chcete-nechcete, dostanete. A vypnout se to nedá.”
Je tomu tak zejména kvůli zbytečnému nadměrnému opotřebení motoru, které se po nějaké době může projevit mnohatisícovými fakturami za opravy. K tomu je za start-stop potřeba zaplatit při pořizování auta a úspora na palivu tak velká, aby ospravedlnila všechny potenciální dodatečné náklady a omezené pohodlí cestujících, by se projevila možná kdybyste s autem celou dobu jen poskakovali ve městských kolonách. To dělá málokdo, pokud vůbec někdo, a i kdyby se někdo takový našel - my mu rozhodně nebráníme si takový systém pořídit. Jen ho v autě nechceme, pokud nám není k ničemu.
Za stavu, kdy je start-stop dodáván opravdu prakticky všem, můžeme dlouze a bez jasného závěru diskutovat o tom, jak velký reálný zájem o něj vlastně je. Jenže svět naštěstí není jen Evropa a příklady z jiných kontinentů odhalují pro start-stop smutnou pravdu: nechce jej opravdu téměř nikdo. Psali jsme o tom už v prvotní, mnohokrát zmiňované filipice proti tomuto systému - už v té době se povinně montoval do naprosté většiny aut prodávaných v Evropě, v USA jím ale ty samé vozy téměř bez výjimky vybaveny nebyly. Proč? Že by snad zákazníci byli úplně jiní a jezdili jinak? Ne, jen americký test normované spotřeby přítomnost tohoto systému ve výsledku výrazně neocení, evropský ano. Byl to jasný důkaz, že přes mnohé proklamace automobilek je toto řešení stvořeno z popudu regulací a z nich vyplývajících pokut, nikoli kvůli zájmu zákazníků.
Komu by toto nestačilo, přišly další důkazy. Našly se totiž automobilky, které navzdory tomuto stavu začaly start-stop dodávat i za oceánem coby standardní prvek. A mezi nimi i věčně zelené BMW. Po čase ale zjistilo, že zákazníci tento systém nejenže neoceňují, ale dokonce jej nesnáší a chtějí se jej zbavit. Pouze jim tak umožnil trvalou deaktivaci, ale bylo kvůli ní třeba navštívit s autem servis - teprve pak si po úpravě software pamatovalo, že jste start-stop naposledy vypnuli a nechalo jej už trvale deaktivovaný. K podobnému kroku později přistoupila se start-stopem rovněž experimentující Hondě, nyní se vše posouvá ještě o krok dále.
Znovu BMW a s ním i Mini, které též spadá pod mnichovského výrobce, bude svá auta už výroby posílat na americký trh tak, aby start-stop bylo možné vypínat trvale. Zájem o zmíněnou úpravu, tedy i nezájem o start-stop, je zjevně tak velký, že BMW už nechce měnit software v dodávaných autech na přání, raději umožní trvalé vypnutí standardně. Nevíme, kdy přesně k této změně dojde, od jisté chvíle ale u každého nového BMW bude platit, že jeden stisk tlačítka pro vypnutí systému jej deaktivuje navěky, ne jen do dalšího startu. Opět ale jen a pouze v USA.
Američané chtějí údajně slyšet, že motor běží, a pokud tomu tak není, necítí se v autě příjemně, což je snadno pochopitelné. Pro BMW a Mini to údajně jsou dostatečné důvody, aby se jejich vozy v USA dodávaly se start-stopem trvale deaktivovatelným už z výroby. Tohle chápeme, proč ale měřit Evropě a Americe jiným metrem? Podle Floriana Aulenbachera, šéfa vývoje Mini, za vším stojí rozdíly v zákaznických preferencích mezi Evropou a Amerikou - zatímco v Evropě si prý zákazníci start-stop přejí, v Americe tomu tak není.
Toto vysvětlení Aulenbacher nabídl na prezentaci inovovaných modelů Countryman a Paceman 2015, které vám brzy představíme v prvním testu. Je skoro dojemné, před myslí rozumného člověka ale v žádném případě nemůže obstát, není na něm ani zrnko pravdy. I kdyby to tak náhodou bylo, ani to není důvod dělat jednou systém vypínatelný trvale a jednou dočasně, i zákazník, který o něj stojí, si jej přece může nechat zapnutý. Jenže ono to tak není, start-stop si nepřejí žádní zákazníci, ani ti američtí, ani ti evropští, ani jacíkoli jiní - těm evropským je nucen z jediného, již zmiňovaného důvodu: NEDC, tedy evropského cyklu měření spotřeby paliva. Jak ten odpovídá realitě, je všem asi jasné a německý ADAC to nedávno názorně ukázal.
Ve chvílích, kdy vůz v průběhu zkoušky stojí, motor díky start-stopu neběží a proto nespotřebovává žádné palivo resp. neprodukuje žádné emise. To vylepšuje výsledek testu a automobilky tak nemusí platit mnohamilionové pokuty za nadlimitní množství CO2 vypouštěného jejich auty, nebo je aspoň platí výrazně nižší - jeden litr paliva znamená emise okolo 25 g CO2/km a jeden gram znamená 95 Eur odvedených do eurokasy za každé prodané auto, takže se vyplatí spotřebu paliva na papíře snižovat, seč to jde.
V Evropě tedy aby člověk nový vůz bez start-stopu pohledal; dokonce i Ferrari je do svých modelů montuje právě kvůli papírové úspoře paliva. A pokud budete chtít po dealerovi, aby tento systém trvale vypnul, svolí jen velmi neochotně a za další peníze, pokud vůbec; po každém nastartování motoru je totiž v běžném nastavení systém zapnutý a je nutno jej znova a znova vypínat. Pokud by se tak nedělo, start-stop by nebyla součást standardního provedení automobilu a nešlo by jeho vliv započítat do normované spotřeby, to by opět jen neobstálo před eurotesty, žádnou jinou logiku rozdílný přístup k podobně uvažující klientele nemá.
Pro americké testy spotřeby je zkrátka přítomnost start-stopu irelevantní a podle toho to tam také vypadá. Zákazníci jej v USA nechtějí stejně jako zde, akorát tam jim vyhově lze, u nás ne. Říkat cokoli jiného je od BMW hloupé a snadno odhalitelné pokrytectví. Kdyby se Evropská unie tak násilným způsobem nemíchala do fungování trhu a tržních principů, s největší pravděpodobností by nejenže i v Evropě bylo možno start-stop snadno trvale vypnout, ale ani by se nic takového s největší pravděpodobností nedostalo na seznam standardní, natož pak neodmyslitelné výbavy...
Nejen „běžná” Audi a BMW, dokonce i do vozů Ferrari a Porsche se standardně a proti vůli zákazníků montuje start-stop. Odlišné chování automobilek k americkým klientům ukazuje, čím je to způsobeno
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Nástupce nejoblíbenějšího auta Jeremyho Clarksona už piluje formu na Ringu, svému předchůdci se ale nemá šanci vyrovnat
před hodinou - Nové Audi A5 dostalo klíč vypadající tak lacině, že ho „nedává” ani tvrdé jádro fanoušků, štve je i argumentace značky
včera - Charles Leclerc má v garáži další nové Ferrari. Při jeho barevné kombinaci se mu mezi ostatními auty ztratí
30.10.2024
Nejnovější články
- Nástupce nejoblíbenějšího auta Jeremyho Clarksona už piluje formu na Ringu, svému předchůdci se ale nemá šanci vyrovnat
před hodinou - Zákazníci žalují zkrachovalou automobilku mistra světa F1. Vybrala obrovské zálohy na nová auta, nevrátila nic
před 2 hodinami - Jaguar přestal na svém domácím trhu prodávat všechna nová auta, do roku 2026 bude nabízet jen ojetiny
před 4 hodinami - Motorový papež nepřeháněl. Už i Mercedes nasadí spalovací motory z Číny, podle něj jsou „nejlepší na světě”
před 5 hodinami - Největší světový dodavatel automobilek padá a i po propuštění 7 tisíc ladí varuje: Nevylučujeme další vyhazovy
před 7 hodinami
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva