Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Starostka Paříže chce zakázat auta, prý je Pařížané stejně už nekupují
9.12.2014 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Francouzská metropole má od roku 2020 zcela zakázat diesely, omezení ale mají stihnout i benzinová auta.
Starostka Paříže Anne Hidalgo plánuje zbavit francouzské hlavní město aut, hlavně těch dieselových. Zcela po francouzských způsobech je chce od roku 2020 na území Paříže zcela zakázat. Nikoliv jen podle jednotlivých emisních tříd Euro, ale úplně, tedy včetně těch nejmodernějších. Míří tak ke snížení znečištění vzduchu v tamních ulicích. Součástí návrhu je také zavedení většího množství pěších a částečně pěších zón a také zdvojnásobení délky cyklostezek. Právě dnes se má návrh probírat na městské radě.
Zákaz by se nevztahoval na celou pařížskou městskou aglomeraci, ale skutečně jen na Paříž, tedy území o rozloze 105,4 km2, kde žije více než 2,2 milionu obyvatel (zhruba osminásobná hustota zalidnění oproti Praze) a které je zhruba vnitřním obchvatem nazvaným Periphérique. Diesely by nemohli lidé jednak přijíždět a ani rezidenti by se jimi nesměli ve městě pohybovat. Výjimku by mohli dostat pouze nízkopříjmové skupiny obyvatel, i oni by však mohli své starší diesely využívat jen velmi omezeně. A zdá se, že paní Hidalgo by auta nejraději eliminovala zcela.
„Již dnes 60 % Pařížanů nemá vlastní auto, v roce 2001 to bylo jen 40 %. Věci se rychle mění,” uvedla starostka pro nedělník Journal de Dimanche. Její návrh zahrnuje také omezení pro turistické autobusy, které ucpávají centrum Paříže nebo zákaz průjezdu pro nákladní automobily. Hidalgo také chce do carsharingových služeb v Paříži přidat elektrické dodávky a elektrokola. Právě elektrické dodávky by tu mohly konečně najít alespoň nějakého využití, protože třeba k převezení nového nábytku z obchodu domů nějakých 80 km dojezdu může stačit.
Podle slov pařížské starostky žijí obyvatelé tohoto města v průměru zhruba o půl roku kratší dobu než lidé, kteří nejsou vystaveni tak vysokým hodnotám znečištění vzduchu. Dle pouliční ankety mezi asi osmi stovkami občany Paříže 84 % respondentů vidí boj se znečištěním jako prioritu a 54 % lidí by souhlasilo s tímto zákazem dieselů od roku 2020. To je přinejmenším překvapivé, vezmeme-li v potaz, že Francie je zemí dieselů - 80 % automobilů na tamních silnicích má vznětový motor. Toto číslo se však může začít snižovat, podle dostupných zpráv bylo v první půli letoška ve Francii jen 65 % nových prodaných aut s dieselovými motory.
Omezení se ale nemají týkat jen dieselových motorů. Anne Hidalgo chce na hlavních silnicích ve městě povolit provoz jen vozidel s velmi nízkými emisemi (Ultra-Low Emission Vehicles, ULEV). To by znamenalo stopku i pro většinu konvenčních benzínových aut, protože do kategorie ULEV se počítají v podstatě jen elektromobily a plug-in hybridy.
Zajímavým nápadem ale je omezovat tímto způsobem provoz na hlavních silnicích. Podle Hidalgo jsou právě tyto ulice nejvíce znečištěnými místy v Paříži. Pokud však na ně chce pustit jen ekoauta, zbytek motoristů by musel kličkovat ostatními úzkými uličkami, které nejsou na takový provoz stavěné. A současný stav prodejů elektroaut, a to ani ve Francii, nenapovídá tomu, že by takovéto omezení bylo schůdné, byť za pět let.
Starostka samozřejmě neopomněla zmínit, že zájemcům o nákup „čistšího” automobilu bude poskytnuta státní podpora. Již nyní mohou Francouzi využít bonusu 6 300 Eur (cca 171 tisíc korun) na pořízení elektromobilu a pokud za něj vymění svůj starý dieselový vůz, dostanou ještě Superbonus ve výši 3 700 eur (100 tisíc korun). Tato zvýhodnění jsou schopna dostat cenu Renaultu Zoe v přepočtu na 339 tisíc korun, ani za takto relativně nízkou částku, o necelé 4 tisíce Eur (108 tisíc korun) méně než základní dieselové Clio, jej však majorita lidí nevolí.
Tento návrh Anne Hidalgo do jisté míry koresponduje s nedávnými slovy francouzského premiéra Manuela Vallse. Ten se před několika dny nechal slyšet, že dekády trvající podpora a zejména obliba dieselů byl omyl a že jej budou úřady postupně napravovat. Valls doslova řekl „inteligentně a pragmaticky”, měl ale na mysli vládní nařízení a omezení. Ta mají začít už příští rok zvýšením spotřební daně a zavedením emisních kategorií, podle kterých by města mohla omezit vjezd „špinavých” automobilů na své území.
Sama Paříž má s omezováním individuální automobilové dopravy určité zkušenosti. Letos v březnu byl velmi krátkodobě zaveden kompletní zákaz jízdy pro některé soukromé automobily podle sudého či lichého čísla na konci registrační značky. V pondělí 17. března směla jezdit jen auta s jedním z nich. Řada lidí ale zákaz nerespektovala, ať už z nutnosti autem jezdit či z jiných důvodů.
V té době byla kvalita ovzduší v Paříži na úrovních patřících historicky k nejhorším. To bylo i oficiálním důvodem omezení, vyvstaly však otázky, zda si jen město nechtělo přilepšit na pokutách. 65 % Pařížanů bylo tehdy proti tomuto zákazu a nesouhlasily s ním ani motoristické organizace, označovaly jej za ukvapený a neefektivní. Pokuty nebyly zas tak vysoké, 22 Eur (590 Kč), ale policie jich rozdala tisíce během jediného dne, kdy omezení platilo.
K odpůrcům podobných omezení se řadíme i my, ať jsou namířena na diesely či na různá čísla v registračních značkách. Ne všem pařížským občanům se podobné nápady líbí, jak ukázal i zmíněný průzkum veřejného mínění. Existují studie, že nízkoemisní zóny k žádnému reálnému zlepšení ovzduší nevedou, takto extrémní omezení ale žádná nezkoumala. Městská zastupitelstva však mají tu výhodu, že jsou volená, takže občané Paříže mohou svůj názor na takováto omezení svobodné mobility vyjádřit při příštích volbách.
Dieselová auta mají v Paříži na kahánku
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Řidič Hyundai vjel do dealerství Fordu a totálně zničil vzácný, dekády starý nejetý Mustang vyrobený v pouhých 300 kusech
včera - Řidič ukázal záda celé skvadře policejních hlídek na okreskách v až 280 km/h, tolik mu naměřili přímo při honičce
26.12.2024 - Německý automobilový průmysl zasáhl symbolický krach, tradiční výrobce skončil po 228 letech, 1 500 lidí je bez práce
25.12.2024
Nejnovější články
- Největší současný propadák Škody končí rok ve smutné křeči, bude rád za 10 tisíc prodaných aut v celé EU
před 8 hodinami - K mání je symbol mrtvé éry, poslední výkonná luxusní limuzína s motorem V8 a manuálem. Vznikla jen v 96 kusech
před 10 hodinami - Nadějný výrobce elektroaut je na hraně krachu. Zastavil veškeré aktivity, zaměstnance poslal na „povinné neplacené volno“
před 11 hodinami - Absurdita dění kolem Tesly nezná mezí, ve Švédsku jí odmítají připojit k síti už 100 nově postavených Superchargerů
včera - Jedno z nejlevnějších rodinných aut mezi ojetinami je dnes skoro zapomenutý držák, za málo nabízí opravdu hodně
včera
Živá témata na fóru
- Cena výměny EGR ventilu 12.27. 15:39 - Pietro78
- Řidiči, co to mají v ruce... 12.27. 15:03 - řidičBOB
- BMW Divize 12.27. 12:08 - pavproch
- Onboard videa 12.25. 17:03 - Stepan
- Fiat a vše kolem nich 12.25. 16:33 - pavproch
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 12.24. 14:09 - M.Z.
- Politický koutek 12.24. 12:03 - Brus
- Pneu koutek 12.23. 18:43 - řidičBOB