Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Spyker, verze 2.1: Holanďané znovu křísí svou zacházející slávu
15.8.2013 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
V posledních letech se Spyker rozhádal s GM, přišel o Saab a loni prodal jen 4 vozy. Nyní má ovšem nové financování, vize i lidi u kormidla. Přežije?
A máme tu další zmrtvýchvstání. Ne náhodou se znovu jedná o značku s velkým „S“ v názvu - po Saabu, o kterém jsme informovali včera, se mezi živé vrací také jeho bývalý majitel, nizozemský Spyker. Jenže v okamžiku, kdy Saab narazil na dno, začal se potápět i „Bludný Holanďan“. Pro Victora Mullera, šéfa obou značek, tak začalo strastiplné období, během kterého se musel potýkat hlavně s klacky házenými pod nohy koncernem General Motors.
Snaha GM o zmaření prodeje Saabu Číňanům ale nebyla jedinou stinnou stránkou Mullerova podnikání. Další pohromou byl přechod společnosti CPP Manufacturing, která pro Spyker C8 Aileron vyráběla karoserie, pod státní správu. Malosériový výrobce sportovních automobilů si tak náhle musel obstarat veškeré nářadí i formy, aby mohl ve svém ústředí v nizozemském Zeewolde opětovně nastartovat výrobu. Jako na drátkách to ale nešlo, za celý loňský rok tak Spyker prodal jen 4 vozy.
Pro Mullera ale prý v té době byla prioritou budoucnost. V dubnu 2012 tak přesvědčil tři největší věřitele firmy, aby namísto peněz vzali zavděk podílem ve firmě. Dalším krokem se pak stala dohoda s čínskou firmou Youngman, která do pokladny Spykeru napěchovala 25 milionů dolarů (půl miliardy korun) za účelem finalizace superluxusního SUV D8 Peking to Paris.
Díky tomu bychom tedy dnes mohli na značku hledět jako Spyker verze 2.1. Stávající zmrtvýchvstání totiž není prvním ve firemní historii. Nizozemci luxusní kočáry (a posléze i automobily) vyráběli již od roku 1880. O šestačtyřicet let později však svou činnost ukončili a značka Spyker čekala až do roku 1999, než ji Muller znovu rozpohybuje. Obdobně tomu pak bylo i na sklonku loňského roku.
„Když jsem v prosinci 2012 podepsal dohodu s firmou Youngman,“ říká Muller, „uvědomil jsem si, že nyní musíme učinit prohlášení o chystaném novém voze, jehož design jsem nosil v hlavě už pěkně dlouho. A tak jsem sednul k rýsovacímu prvku a za 22 dní bylo hotovo.“ Řeč je přitom o modelu B6 Venator, který se ukázal v březnu na autosalonu v Ženevě.
Šestiválcem poháněný dvoumístný model je přitom prvním Spykerem, který dostal karbonovou karoserii. Navzdory tomu jeho cena sestoupila z holandských výšin na vcelku přijatelných 125 000 EUR (3 250 000 Kč). Podle Mullera by přitom zlevnění nemělo narušit firemní reputaci. Firma prý jen lehce expanduje, aniž by narušila svůj image.
Důležitou osobou v celé této transformaci se přitom stává John Walton, který donedávna působil jako šéf americké divize Astonu Martin. S Mullerem se zná od roku 1997, kdy mu prodával DB7 Volante a podle šéfa Spykeru je přesně tou pevnou rukou, kterou Holanďané potřebují. Podle svých slov totiž Muller není manažerem, ale spíše designérem a vizionářem.
Walton je ale manažerem až do morku kostí, díky čemuž by měl zvládnout prodat Spyker velmi úzké skupině klientů. Holandský sporťák si totiž kupují ti lidé, kteří již nejsou spokojeni se svým Astonem Martin nebo Ferrari (což jsou nějaká dvě procenta klientů). Poté prý mají jen tři možnosti, kam se uchýlit - ke Koenigseggu, k Pagani nebo právě ke Spykeru.
Vypadá to tedy, že Spyker bychom mohli opětovně vidět růst. Firma má již vybudované potřebné zázemí, má k dispozici kapitál a Muller s Waltonem bezpečně vědí, kam kormidlo této lodi namířit - a to již tento víkend, neboť právě na Concours d’Elegance v Pebble Beach hodlá značka představit otevřenou verzi modelu B6 Venator.
Dá se přitom očekávat, že zrovna v americkém Monterey mezi nejbohatšími sběrateli výjimečných vozů by Spyker mohl zazářit. Doufáme, že se tak skutečně podaří. Třetí šanci by totiž Muller už nemusel dostat.
Spyker B6 Venator je modelem, který šéf firmy Victor Muller nosil dlouho v hlavně. O víkendu navíc v Pebble Beach představí jeho otevřenou verzi
Zdroj: Autocar
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Řidič Hyundai vjel do dealerství Fordu a totálně zničil vzácný, dekády starý nejetý Mustang vyrobený v pouhých 300 kusech
včera - Řidič ukázal záda celé skvadře policejních hlídek na okreskách v až 280 km/h, tolik mu naměřili přímo při honičce
26.12.2024 - Německý automobilový průmysl zasáhl symbolický krach, tradiční výrobce skončil po 228 letech, 1 500 lidí je bez práce
25.12.2024
Nové na MotoForum.cz
- Ducati Multistrada V2 a V2 S 2025: nejlehčí ve své kategorii 23.12.2024
- John McPhee 2025 za MasterMac Honda v British Superbike Championship 23.12.2024
- Savadori zůstává další 2 roky u Aprilie 22.12.2024
- Chun Mei Liu pojede i 2025 WorldWCR 21.12.2024
- Startovní listina Red Bull Rookies Cupu 2025 21.12.2024
Nejnovější články
- Největší současný propadák Škody končí rok ve smutné křeči, bude rád za 10 tisíc prodaných aut v celé EU
před 9 hodinami - K mání je symbol mrtvé éry, poslední výkonná luxusní limuzína s motorem V8 a manuálem. Vznikla jen v 96 kusech
před 11 hodinami - Nadějný výrobce elektroaut je na hraně krachu. Zastavil veškeré aktivity, zaměstnance poslal na „povinné neplacené volno“
včera - Absurdita dění kolem Tesly nezná mezí, ve Švédsku jí odmítají připojit k síti už 100 nově postavených Superchargerů
včera - Jedno z nejlevnějších rodinných aut mezi ojetinami je dnes skoro zapomenutý držák, za málo nabízí opravdu hodně
včera
Živá témata na fóru
- Cena výměny EGR ventilu 12.27. 15:39 - Pietro78
- Řidiči, co to mají v ruce... 12.27. 15:03 - řidičBOB
- BMW Divize 12.27. 12:08 - pavproch
- Onboard videa 12.25. 17:03 - Stepan
- Fiat a vše kolem nich 12.25. 16:33 - pavproch
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 12.24. 14:09 - M.Z.
- Politický koutek 12.24. 12:03 - Brus
- Pneu koutek 12.23. 18:43 - řidičBOB