Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Spyker a Youngman jsou partneři, nové Saaby jsou zpátky ve hře
27.8.2012 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Pohádka o švédské automobilce možná bude mít šťastný konec. Victoru Mullerovi, šéfovi Spykeru, s ním ale musí pomoci čínské konsorcium Youngman.
Martyrium spojené se značkou Saab již pomalu začíná připomínat dětské hrátky s kopretinou. Jen namísto slov „Má mě ráda, nemá mě ráda“ bychom mohli použít fráze o konci a začátku. Zatímco totiž ještě včera to se skandinávskou automobilkou vypadalo bleději než při sněhové vánici, dnes se mezi tmavými mraky objevilo sluníčko. Spyker, původně holandský výrobce supersportů, který Saab v roce 2010 odkoupil (a chvíli na to opětovně prodal), se totiž spojil s čínskou firmou Zhejiang Youngman Passenger Car Group Ltd.
Díky tomu by do konce mohl být dotažen projekt ultra-luxusního SUV nazvaného na počest legendárního závodu Peking-to-Paris. A nejen to. Spyker by s ohledem na plnou kapsu čínských peněz mohl opětovně rozjet produkci Saabů, i když ne pod původním jménem, se kterým již nemůže disponovat. Pro šéfa Spykeru Victora Mullera by se tak jednalo o malou náplast na ránu, kterou mu způsobil koncern General Motors svou blokací prodeje švédské značky.
Kuriózní přitom je fakt, že právě firma Youngman byla jednou ze tří, které měli původně o Saab zájem. Kvůli obavě GM ze zneužití vlastních technologií však nakonec ze všech jednání sešlo a skandinávská automobilka musela požádat o ochranu před věřiteli. Saab tak nakonec zamířil pod křídla firmy NEVS, která by v továrně v Trollhattanu ráda vyráběla elektromobily.
Problém pro nového majitele ovšem vyvstal v tom, že firma odkoupila pouze výrobní místo a práva na značku, nikoliv technologie GM. A po dupnutí Scanie nemůže ani disponovat logem. Za šílené peníze tak NEVS de facto koupil vychrtlého zajíce v pytli, který možná brzy pojde. Nepočítáme totiž s tím, že by si někdo za dva tři roky koupil elektrického nástupce sedanu 9-3, který ani neponese tradiční logo Saabu.
To je však již starost firmy NEVS, nikoliv Spykeru. Ten zřejmě z celé apokalypsy vyjde jako vítěz. Zvláště pokud mu bude soudem uznáno odškodné ve výši tří miliard dolarů, o které žaluje GM za zmaření obchodu s Číňany. S těmi samými, s nimiž Victor Muller aktuálně uzavřel obchod. S těmi samými, kterým GM nechtělo dobrovolně předat své technologie.
Prozatím první skica budoucí generace Saabu 9-3 odhaluje mnohem dynamičtější proporce. Šéf Spykeru Victor Muller zároveň dodal, že o názvu novinky ještě není rozhodnuto. Prozatím je projekt nazýván Phoenix Spyker 900.
Nyní tedy Youngman bude mít přístup k některým komponentům GM za mnohem menší peníze. Dle akvizice by se totiž jedna část společného projektu měla zabývat pokračováním vývoje platformy Phoenix, na níž mají vzniknout budoucí generace modelů 9-1, 9-3 a 9-5. Nosit by ale měly značku Phoenix Spyker a jména jako 900 či 9000, čímž holandsko-čínský projekt odkazuje k minulosti Saabu.
Přímo název Saab se na nich ovšem neobjeví, práva na jeho užívání už Holanďané nemají. Muller ovšem bude zcela jistě stavět hlavně na duchovním odkazu. A také na stylizaci, o níž se zasloužil Jason Castriota aktuálně pracující pro americkou značku SSC. Ten přitom za dobu svého působení u Saabu navrhnul nejen budoucí řadu sedanů a kombi, ale i nástupce crossoveru 9-4X, stejně jako SUV 9-7.
Tyto dva vozy by přitom na řadu měly přijít jako první, hotové totiž prý budou v roce 2014. Novince s názvem 900, která bude pokračovat v linii modelu 9-3, to ale do produkce potrvá ještě o 12 měsíců déle. Spyker totiž nemá k dispozici motory, neboť zvažovaný 1,6litrový čtyřválec od BMW je dle Mullera ze hry, stejně jako možná spolupráce s Fiatem. Firmu tak čeká vývoj vlastní pohonné jednotky.
Právě know-how je přitom tím, co Muller vkládá do akvizice. Za to mu ale bude náležet 20 % podílu na celém projektu. Díky Youngmanu ale bude mít k dispozici jak finance, tak zároveň nejdůležitější trh světa - Čínu. Nové modely duchovně reinkarnující značku Saab budou totiž zaměřené hlavně na potřeby asijské klientely.
To samé ovšem čeká samotný Spyker. Hlavním zájmem Youngmanu (či alespoň to má tak vypadat) je totiž dokončení projektu Peking-to-Paris. Tedy superluxusního SUV pro čtyři pasažéry, které měl původně pohánět šestilitrový dvanáctiválec. Muller však nakonec rozhodl, že osmiválec o objemu 6,2 litru a výkonu 565 koní by měl být dostačující.
Tato jednotka však patří GM. A to zřejmě udělá na Spyker dlouhý nos, jinak by do čínských rukou zamířily další jeho technologie. Dle dohody totiž Youngman investuje do firmy Victora Mullera 10 milionů Eur, které jsou potřebné k dokončení projektu. Tím získá 25procentní podíl, přičemž do budoucna drží opce pouze na 4,9 % celé akvizice.
Výsledek je tedy naprosto jasný. Spyker získal peníze a možnost, jak se opět vrátit do boje o post celosvětového hráče. Saab nakonec neskončí v propadlišti dějin, ale bude pokračovat ve výrobě, i když asi ne ve Švédsku a navíc pod novým názvem i logem. A GM?
To možná ještě zaplatí tři miliardy dolarů za to, že se snažilo zabránit úniku vlastních technologií do Číny. Vedení koncernu navíc při rozbíjení firemního prasátka bude muset ještě sledovat, jak ony inkriminované postupy a komponenty míří do Orientu zcela zadarmo. Tomu říkáme zvrat.
Spyker má aktuálně z 90 % hotovou platformu pro SUV Peking-to-Paris, k dokončení celého projektu však byly potřeba čínské peníze.
Původní Spyker D12 Peking-to-Paris byl zamýšlen s dvanáctiválcovým motorem. Aktuálně firma ale pracuje na osmiválcovém modelu, přičemž ani není jisté, zda 6,2litrový motor nakonec použije. Patří totiž koncernu General Motors
Zdroje: Autoweek.nl 1, Autoweek.nl 2
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Řidič Hyundai vjel do dealerství Fordu a totálně zničil vzácný, dekády starý nejetý Mustang vyrobený v pouhých 300 kusech
včera - Řidič ukázal záda celé skvadře policejních hlídek na okreskách v až 280 km/h, tolik mu naměřili přímo při honičce
26.12.2024 - Německý automobilový průmysl zasáhl symbolický krach, tradiční výrobce skončil po 228 letech, 1 500 lidí je bez práce
25.12.2024
Nejnovější články
- Největší současný propadák Škody končí rok ve smutné křeči, bude rád za 10 tisíc prodaných aut v celé EU
před 10 hodinami - K mání je symbol mrtvé éry, poslední výkonná luxusní limuzína s motorem V8 a manuálem. Vznikla jen v 96 kusech
včera - Nadějný výrobce elektroaut je na hraně krachu. Zastavil veškeré aktivity, zaměstnance poslal na „povinné neplacené volno“
včera - Absurdita dění kolem Tesly nezná mezí, ve Švédsku jí odmítají připojit k síti už 100 nově postavených Superchargerů
včera - Jedno z nejlevnějších rodinných aut mezi ojetinami je dnes skoro zapomenutý držák, za málo nabízí opravdu hodně
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva