Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Sporťáky pro každého: 10 ostrých bijců za cenu Octavie RS
17.4.2015 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Za peníze, které stojí špičkové verze nových kompaktů, lze koupit také sporťáky docela jiných tříd. Mrkněte se s námi, co pořídíte za statisíce.
Půl milionu korun dnes dokáže koupit pořádný kus auta - třeba pár let starý vrchol luxusu. Jenže co když člověk nechce luxusní limuzínu, ale chce své peníze utratit za něco, co nabídne více řidičského potěšení? Podívali jsme se, co se za sumu v řádu statisíců korun dá koupit za zajímavé sporťáky.
Kompaktů je totiž na světě spousta a leckteré jsou i slušně drahé, až ohromujícím způsobem, když se podíváte do katalogu Audi. A i když zvolíte nějaký podstatně skromnější, vlastně relativně levný jako Škodu Octavia RS, o méně než 700 tisíc Kč lehčí nebudete. Za takové peníze můžete mít sportovní Jaguar, Maserati nebo Porsche, šesti- i osmiválec, jen je potřeba slevit z nároků na nové auto a zabrousit na trh ojetin.
Jako v případě limuzín, ani u sporťáků se nelze na problém dívat růžovými brýlemi. Údržba bude oproti autu, které za půl milionu koupíte nové, podstatně dražší. I zde mohou hodinové sazby v originálních servisech klidně přesáhnout tisíc korun a náhradní díly stojí podobně - protože byly vyvinuty pro ostrou jízdu. Pneumatiky jsou podobný příběh - kola jsou velká, takže gumy budou mnohem dražší a budete je měnit častěji, protože se sporťáky budete jezdit, ta jak se se sporťákem jezdit má. To znamená i vyšší spotřebu - ani se nezatěžujte hledáním tabulkových hodnot. A pak je tu pojistka, která bude dražší, také proto, že rádi přihodíte i havarijní, jejíž cena bude odpovídat ceně případné opravy a riziku spojenému s provozem auta takového typu.
A údržbě se budete muset věnovat, jinak vám takováhle auta dobře sloužit nebudou - je to podobné jako s limuzínami. Dá se předpokládat, že první majitelé se o svá auta starali, když za ně zaplatili někdy i miliony korun, ale je potřeba v prvotřídní péči i nadále pokračovat. Šetřit tu lze tak nanejvýš na vodě do ostřikovačů.
Tentokrát jsme nebyli s půlmilionem tak striktní, najdete tu i auta za 700 - 800 tisíc korun, přes milion by ale nemělo jít žádné. Předem jsme vyloučili rychlé sedany, kombíky či dokonce SUV - auta, která jsou někdy schopná nejen v přímce, ale sporťáky v tradičním slova smyslu to prostě nejsou. Pojďme se podívat na to, co jsme vybrali.
Audi TT RS
Na první Audi TT bylo leckdy nahlíženo jako na auto pro holky, jenže umělo i kousat, pokud se k němu nepřistupovalo při rychlé jízdě s respektem. Druhá generace, představená v roce 2006, už je dospělejší sporťák. Pod kapotou byly čtyřválce s turbem nebo 3,2litrová atmosférická VR6. Až do roku 2009, kdy se ukázala varianta TT RS s 2,5litrovým pětiválcem.
Tahle verze byla vyvinuta divizí quattro GmbH, bylo to tedy skutečné RS, ne jen derivát. 2,5litrový pětiválec TFSI dostal nový manuální šestikvalt a vyztužený systém quattro, protože 340 koní a 449 Nm je slušná porce. Zrychlení na stovku za 4,5 vteřiny a maximálka 250 km/h jsou úctyhodné. Na tomto seznamu patří k novějším, a tudíž i dražším autům; na slušný kousek je potřeba si připravit tak 800 tisíc korun. Přesto je to vzhledem k zánovnosti auta a jeho kvalitám dobrá koupě, Audi obvykle moc dobře cenu nedrží...
BMW 135i Coupe
Malé auto s velkým výkonem je svým způsobem velmi lákavá věc. Ovšem, sériová 135i nebude mít 450 koní, ale 306 koní přeplňovaného třílitru nijak zvlášť těžké auto s přehledem stačí. Zejména když vezmete v potaz krátký rozvor, zadní náhon a manuální převodovku, o zábavu je skutečně postaráno.
Motor pod kapotou je šestiválec N54, podobný, který mělo 1 M, avšak tam byl silnější. I 306 koní ale stačí ke zrychlení na stovku okolo 5 vteřin, čtvrtmíli za 13,3 s cílovou rychlostí 171 km/h a maximálku omezenou na 250 km/h. A přední brzdy mají šestipístkové třmeny. To všechno již okolo 670 tisíc korun za hezké kousky.
BMW M6 E63
Na desetiválec S85B50 v BMW M5 E60 si pamatuje snad každý fanoušek této značky. Sice na rozdíl od M5 E39 nebyla V10 v Evropě k mání s manuálním řazením (v USA ano), ale božský pětilitrový desetiválec, který bez jakéhokoliv přeplňování na kola posílal 507 koní a 520 Nm díky kompresnímu poměru 12:1, to víc než bohatě vynahradil. Na stovku totiž tohle auto poslal za 4,4 vteřiny a zvládl 7 750 otáček za minutu.
M6 byla ve své době dražší než M5, takže se neprodávala tak dobře. Byla ale lehčí, měla níže položené těžiště i díky karbonové střeše, takže se s ní dá jezdit ostřeji. Není to ani tak lehké auto, kupé váží 1,7 tuny a kabrio rovné dvě, ale to nemusí být na škodu - umí fungovat i jako skvělý grand tourer. Okolo 700 tisíc korun je v nabídce spousta exemplářů s dynamikou mnoha špičkových supersportů.
BMW Z4 M/M3 E46
Tato dvě auta jsme spojili z jednoho prostého důvodu - mechanicky jsou si velmi podobná, včetně jednoho z nejlepších motorů, který kdy BMW vyrobilo, řadového 3,2litrového šestiválce S54, který bez jakéhokoliv přeplňování u obou aut posílá na zadní kola 343 koní, bavíme-li se o evropských autech - americké verze byly o 10, resp. 13 koní slabší. To je s dalšími technickými detaily spojuje, co je rozděluje jsme kdysi podrobně probrali v jejich společném testu.
Na adresu samotného motoru bylo vyřčeno již mnoho chvály, a to zcela právem; jako zajímavost zmiňme, že podobně jako v M1, i zde je šest nezávislých škrticích klapek, pro každý válec jedna. K tomu připočtěte nadčasový design Ulfa Weidhase kupé řady 3 E46 a jedno z nejlepších šasi BMW moderní doby, anebo nekonečně dlouhou kapotu a velmi nápadný vzhled Z4 M Anderse Warminga, a dostanete auta, která pokud už na ceně stoupat nezačala, tak to nebude dlouho trvat. Aktuálně pořídíte slušnou M3 E46 za nějakých 670 tisíc korun, Z4 M asi za 800 tisíc korun.
Chevrolet Corvette C5
Americkou ikonu snad netřeba příliš představovat - Chevrolet Corvette zná každý. Generace C5 přišla v roce 1997 z přepracovaným šasi a s převodovkou umístěnou u zadní nápravy. Také má mnohem kulatější design na rozdíl jak od C4, tak i od C6 a váží necelou tunu a půl, slušné číslo, zejména na dnešní dobu. A její 5,7litrový osmiválec na kola posílal 345 koní.
Mezi příplatky bylo také adaptivní odpružení, jehož chování mohl řidič měnit stiskem tlačítka. Přesto ale v zatáčkách tomuhle autu ujede leccos, až generace C6 se s evropskými auty může v tomto ohledu měřit. Zato v přímce jsou časy C5 4,7 vteřiny na stovku a 13,2 vteřiny na čtvrtmíli víc než slušné. A pořídíte ji za půl milionu.
Jaguar XKR Mk. I
V přehledu dostupných osmi- a dvanáctiválců figurovala verze XK8, auto téměř dvacet let staré, ale stále tak nádherné, že se vám z něj podlomí kolena, zejména jste-li fanouškem britských aut. Tato základní verze měla zlobivého sourozence, pojmenovaného XKR. Zapomeňte na chrom v masce, je tu méně blýskavá, hustší mřížka a v kapotě jsou výdechy horkého vzduchu.
Kompresorové osmiválce ho totiž produkovaly dost. Zprvu čtyřlitrový, po roce 2002 4,2litrový motor dával 370, resp. 400 koní a na stovce člověk byl za čas kratší než pět vteřin. Tato auta budou také velmi dobrými grand tourery a kdysi stála dost velké peníze, dnes ale bude bohatě stačit nějakých 550 tisíc korun. Jen se vyhněte nejlevnějším kouskům, těm s cenou pod 10 tisíc Eur, protože Jaguar na přelomu tisíciletí nebyl zrovna synonymem pro spolehlivost.
Maserati 3200 GT
Fanouškům italské značky s trojzubcem ve znaku jistě netřeba připomínat LEDkové bumerangové světlomety a 3,2litrový přeplňovaný osmiválec se dvěma turbodmychadly, nejvíce charakteristické to prvky modelu 3200 GT. Turba byla schopna nachytat spoustu méně zkušených řidičů na švestkách a poslat je mimo asfalt a ony bumerangové světlomety byly v roce 1998, kdy s nimi Maserati přišlo, dost zjevení - proto nástupce, model Coupe, už dostal obyčejná světla. Bohužel.
A také zmizel přeplňovaný motor a jeho místo zastoupil větší, 4,2litrový atmosférický osmiválec, vyvinutý ve spolupráci s Ferrari. Byl silnější, nabídl 390 koní oproti 370, ale jeho projev je také úplně jiný, méně záludný, méně chuligánský. Obě verze můžete mít i s šestistupňovým manuálem; 3200 GT přijde na nějakých 600 tisíc, Coupe bude o něco dražší. A také se tady, snad i víc než u jiných aut na tomto seznamu, připravte na nákladnou údržbu.
Mercedes-Benz CLK 55 AMG
Druhá generace CLK 55 AMG sází spíš na luxus než na řezání vlásenek, také se dodávala jen s pětistupňovým automatem, ale 5,4litrový osmiválec M113 nezapřel víc než slušný točivý moment 510 Nm. Výkon byl skromnější, 367 koní, ale jízda na vlně relativně vysokého výkonu velkého osmiválce v nižších a středních otáčkách je více než příjemná.
CLK 55 AMG se vyrábělo do roku 2006; pokud byste chtěli více výkonu, lze doporučit CLK 63 AMG. Tehdy totiž ještě čísla znamenala objem aspoň trochu, ne jako dnes, takže pod kapotou tohoto stroje byl 6,2litrový atmosférický osmiválec M156 o 481 koních a 630 Nm. A automat dostal dva kvalty navíc. Starší modely přijdou na zhruba půlmilion, verze 63 AMG přijdou tak na dvojnásobek.
Porsche 911 996
Bavíme-li se o nejlepších sporťácích v jakémkoliv slova smyslu, nelze nezmínit Porsche 911. Je to do značné míry status symbol a ikona sportovních aut, ale právě generace 996 trochu ztrácí, protože nemá kulatá světla. A puristé budou prskat kvůli příchodu kapalinového chlazení a čtyřventilových hlav válců. Hlavně z těchto důvodů ale pořídíte 911 996 za velmi slušné peníze.
Také ale je potřeba si dát pozor na těsnění a klikovou hřídel motoru, protože právě zde se mohou vyskytovat problémy, které mohou ústit až v generálku motoru nebo jeho výměnu, pokud se předchozí majitelé o vůz náležitě nestarali. Pokud ale vyberete pečlivě, je to skvělá vstupenka do světa Porsche. Výběr je tu skutečně široký a na atmosférickou zadokolku ve slušném stavu bude 700 tisíc korun stačit. Jinak se klidně dostanete přes tři miliony, budete-li chtít některou z vrcholových verzí.
Porsche Cayman S
A konečně, nelze nezmínit jedno z nejlepších řidičských Porsche poslední doby - model Cayman. Můžete namítnout, že designově je to Boxster se střechou z 911 a dost možná budete mít pravdu, ale to mu nic neubírá na jízdních vlastnostech, které jsou jednoduše skvélé. Uprostřed umístěný motor znamená ideální vyvážení a řízení je tak dobré, jak jen v silničním autě může být.
Nejsou ojedinělé názory, že má schválně nižší výkon, aby nelezl do zelí modelu 911. I tak je 295 koní modelu S, který má v útrobách 3,4litrový šestiválcový boxer M97.21, víc než slušný výkon. Ve spolupráci s šestikvaltem Getrag a hmotností jen 1 340 kg stačí na zrychlení na stovku za 5,4 vteřiny a maximálku 275 km/h. 730 tisíc korun bude znamenat krásný kousek. Jen si dejte pozor na to, aby předchozí majitel nezanedbával údržbu, ale to platí u všech ojetých aut.
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Řidič ukázal záda celé skvadře policejních hlídek na okreskách v až 280 km/h, tolik mu naměřili přímo při honičce
dnes - Německý automobilový průmysl zasáhl symbolický krach, tradiční výrobce skončil po 228 letech, 1 500 lidí je bez práce
včera - Expert předělal volant moderního Porsche na otočné sněžítko. Dalo to příšernou práci, přitom taková blbost, co?
23.12.2024
Nejnovější články
- Mercedes zkusil odhadnout, jak budou vypadat velká města po roce 2040. Obáváme se, že je opět mimo
před 7 hodinami - Honda potichu prodává chytrou pásku, která vám může ušetřit desítky tisíc za opravu auta, zaslouží si víc pozornosti
před 9 hodinami - Prodeje ojetin v Česku jsou nejnižší za posledních 10 let, jsou na dostřel od absolutních historických minim
před 10 hodinami - Němci vybrali nejlevnější ojetiny, které opravdu vydrží, navzdory nízké ceně excelovaly v jejich dlouhodobých testech
dnes - Řidič ukázal záda celé skvadře policejních hlídek na okreskách v až 280 km/h, tolik mu naměřili přímo při honičce
dnes
Živá témata na fóru
- Onboard videa 12.25. 17:03 - Stepan
- Fiat a vše kolem nich 12.25. 16:33 - pavproch
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 12.24. 14:09 - M.Z.
- Politický koutek 12.24. 12:03 - Brus
- Pneu koutek 12.23. 18:43 - řidičBOB
- PF 2022, 2023, 2024. 2025 12.23. 11:54 - Lachende Bestien
- Dálniční známka 2021 i 2022 (přidáno 2023, 2024 atd) 12.23. 11:47 - Lachende Bestien
- BMW Divize 12.22. 14:52 - pavproch