Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Zrušte normu Euro 7, říká šéf páté největší automobilky světa, jen popírá fyzikální zákony
17.10.2022 | Petr Prokopec
Napovídalo se toho o ní hodně a jasno o její podobě mělo být už loni, nakonec bylo schválení nové normy opět odloženo. Šéf Stellantisu tak přichází s radikálním návrhem - zrušit Euro 7 zcela, beztak už nic podstatného neřeší a spalovací auta jen dál zdraží.
Minulý týden měla být schválena podoba nové emisní normy Euro 7. Evropská komise se však nakonec tento krok odložila a k dalšímu jednání přistoupí 26. října. Otázkou nicméně je, zda dojde k nějakému posunu. Původně měla být její podoba schválena už ve čtvrtém čtvrtletí loňského roku, politici ale rozhodli o odkladu, přičemž totéž následně učinili i 5. dubna a 20. července. V důsledku tohoto zpoždění se začíná mluvit o tom, že by norma Euro 7 nebyla platná k 1. lednu 2025, nýbrž až k 1. lednu 2027.
Šéf koncernu Stellantis Carlos Tavares si dokonce myslí, že i takové datum je nereálné a že norma vejde v platnost až v roce 2028. Z toho důvodu ji nicméně považuje za naprosto zbytečnou, neboť třeba Velká Británie počítá od konce dekády už jen s prodejem elektromobilů. EU s něčím podobným počítá od roku 2035, i to je ale jen 7 let od zmíněného termínu. My tedy zůstáváme skeptičtí k tomu, zda spalovací auta skutečně budou zakázána, to ale pro dnešek nechme stranou.
„Z pohledu automobilového průmyslu žádnou normu Euro 7 nepotřebujeme, bude jen plýtvat zdroji, které bychom mohli investovat do elektrifikace,“ uvedl Tavares. A zároveň dodal, že „nedává smysl utrácet peníze za vývoj dalšího stupně požadavků na spalovací motory k roku 2028. Proč plýtvat zdroji kvůli tak krátkému časovému období? Průmysl to nepotřebuje a je to naprosto kontraproduktivní“.
„Tak jako tak už došlo na spoustu odkladů, jak se blížíme limitům možného. Dosáhnete fyzikálních limitů a neměli byste se pokoušet jít za ně. (...) Když se dostanete za hranici fyzikální zákonů, vykašlete se na to. Je to kontraproduktivní. Nedává to smysl, proto to bylo tolikrát odloženo,“ řekl dále Tavares.
Na jednu stranu je sympatické, že volá po zavádění dalších emisních limitů, neboť už současná evoluce normy Euro 6 je tak přísná, že spalovací motory nepředstavují žádný podstatný zdroj škodlivin. Průmysl se přizpůsobí čemukoli, co je alespoň trochu možné, bude to nicméně znamenat náklady navíc, které nikdo jiný krom zákazníků nezaplatí. A proč dál zdražovat už tak drahá auta, když to nepřinese žádný hmatatelný efekt?
Tavares ale není veden tím, aby vám mohl dále prodávat spalovací auta za ještě nějak rozumné peníze, chce jen ušetřit cestou k elektrifikaci, kterou vám bude vnucovat bez ohledu na to, zda si ji přejete. Už teď to dělá. Tavares přitom nucenou elektrifikaci též opakovaně označil za nesmysl.
Tak si vyberte, co z toho brát vážně. Nám by docela stačilo, kdyby se do automobilového světa vrátil zdravý rozum a touha po efektivním uspokojování potřeb zákazníků, nic více není třeba. Normy omezující výrobce aut jsou za hranicí rozumně nezbytného už dávno a utahování šroubů v posledních letech už připomíná jen kopání do někoho, kdo je tak jako tak odsouzen zemřít.
Carlos Tavares brojí za zrušení emisní normy Euro 7, je to prý nesmysl. Činí tak ale hlavně proto, aby se jím řízený koncern mohl soustředit pouze na elektrifikaci, kterou ovšem považuje též za nesmysl. Tak si vyberte. Foto: Stellantis
Zdroje: Autocar, Reuters
Bleskovky
- Řidič ukázal záda celé skvadře policejních hlídek na okreskách v až 280 km/h, tolik mu naměřili přímo při honičce
před hodinou - Německý automobilový průmysl zasáhl symbolický krach, tradiční výrobce skončil po 228 letech, 1 500 lidí je bez práce
včera - Expert předělal volant moderního Porsche na otočné sněžítko. Dalo to příšernou práci, přitom taková blbost, co?
23.12.2024
Nové na MotoForum.cz
- Ducati Multistrada V2 a V2 S 2025: nejlehčí ve své kategorii 23.12.2024
- John McPhee 2025 za MasterMac Honda v British Superbike Championship 23.12.2024
- Savadori zůstává další 2 roky u Aprilie 22.12.2024
- Chun Mei Liu pojede i 2025 WorldWCR 21.12.2024
- Startovní listina Red Bull Rookies Cupu 2025 21.12.2024
Nejnovější články
- Řidič ukázal záda celé skvadře policejních hlídek na okreskách v až 280 km/h, tolik mu naměřili přímo při honičce
před hodinou - Elektrické Volkswageny ID jsou takový propadák, že je všechny dohromady prodejně překonává jediný model: Golf
před 2 hodinami - Většina Němců nechce zákaz spalovacích aut a nařizování elektromobilů, preferují dnes upozaďované řešení
včera - I úplně poslední evoluce Trabantu se dá koupit dodnes nejetá, vznikla až po roce 1990, bez nejtypičtějšího prvku auta
včera - Putinova limuzína opět zdražila, jako Rolls-Royce už i stojí. K dispozici ale není ani jedno nové auto
včera
Živá témata na fóru
- Onboard videa 12.25. 17:03 - Stepan
- Fiat a vše kolem nich 12.25. 16:33 - pavproch
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 12.24. 14:09 - M.Z.
- Politický koutek 12.24. 12:03 - Brus
- Pneu koutek 12.23. 18:43 - řidičBOB
- PF 2022, 2023, 2024. 2025 12.23. 11:54 - Lachende Bestien
- Dálniční známka 2021 i 2022 (přidáno 2023, 2024 atd) 12.23. 11:47 - Lachende Bestien
- BMW Divize 12.22. 14:52 - pavproch