Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Soud s technikem VW kvůli TDI odhalil důvod, proč si je nenechat „opravit”
10.9.2016 | Petr Miler | Přidat příspěvek
Dieselgate už má prvního konkrétního viníka. Čelí až pěti letům vězení a milionovým pokutám, není to ale jediné zajímavé zjištění.
Prakticky od vypuknutí kauzy Dieselgate se mluví jen o zlém Volkswagenu, obelhaných regulátorech a poškozených zákaznících. To jsou pochopitelně hlavní skupiny aktérů celé kauzy, ty ale tvoří konkrétní lidé, o nichž se dosud prakticky nemluvilo. Nemáme nyní v úmyslu hovořit o zklamaných úřednících nebo naštvaných klientech, i v rámci koncernu VW ale museli existovat lidé, kteří zcela vědomě vyvinuli řešení mající za cíl udělat optikou testů emisí z motorů TDI bílé vrány, i když ve skutečnosti šlo spíše o černé ovce.
Nespekulujme nyní o tom, jestli takoví lidé pracovali s cílem zalíbit se náročným šéfům nebo přímo z jejich popudu, jméno vysoce postaveného člověka přímo se podílejícího na vývoji celého řešení ale nyní zmínit můžeme. Je to James Robert Liang a i přes své americké křestní jméno a asijské příjmení jde o německého občana, který u Volkswagenu pracoval od roku 1983 jako technik přímo v centrále ve Wolfsburgu. V roce 2008 se pak přesunul do USA, kde přímo vedl tým pracující na úpravách motorů TDI vedoucích k jejich certifikaci pro americký provoz.
Právě on se k osobnímu zapojení na přípravě podvodného software přiznal a byl obviněn ze „spiknutí za účelem spáchání podvodu proti regulátorům v USA”. S vyšetřovali spolupracoval, doznal se i před soudem a ten tedy nyní bude rozhodovat pouze o výši trestu, který může mít podobu až 5 let za mřížemi a pokuty do výše 250 tisíc dolarů (cca 6 milionů Kč). Dále už nechme hovořit spis vyšetřovatelů.
„Od podzimu 2006 do září 2015 Liang a jeho komplicové zahrnující další zaměstnance i jiné osoby vědomě podváděli americké zákazníky VW a porušovali zákon o čistotě ovzduší tím, že uváděli americké zákazníky v omyl, zda dieselové motory VW plní americké emisní standardy. Liang v tomto období navrhl, vytvořil a implementoval softwarovou funkci ('odpojovací zařízení'), která měla obelhat americké emisní testy.”
Spis dále pokračuje slovy: „Liang a jeho komplicové hovořili o 'odpojovacím zařízení' jako o 'akustické funkci', 'přepnutí logiky', 'překonání cyklu' nebo 'módu padnoucímu emisím',” a úmyslnost jeho jednání dále dokumentuje také slovy: „Liang a jeho komplicové záměrně vytvářeli chybná a podvodná prohlášení pro EPA a CARB, když jim poskytovali výsledky testů, data a prezentace. Skrze tato chybná a podvodná prohlášení chtěli Liang a jeho komplicové vytvořit zdání, že za celým problémem stály nevinné mechanické a technické potíže.”
Dodat k tomu není co - Liang bude souzen a odsouzen, vzhledem ke své spolupráci s úřady zřejmě k mírnému trestu. Kdo se vyklube ze skupiny jeho kompliců, ještě uvidíme, je tu ale jiná zajímavá věc, kterou soudní spis odhalil. Tak trochu okrajově hovoří o tom, že Liang v roce 2014 vyvinul „vylepšení” celého řešení, které mělo za následek ještě menší míru vyhovování TDI emisním limitům a tedy ještě vyšší emise NOx, pomohlo ale motorům k delší životnosti. I omezená míra vyhovování emisním limitům totiž měla za následek rychlejší opotřebení a následné vyšší náklady na záruční opravy, což VW pochopitelně nešlo k duhu. A tak Liang hledal a našel cestu, jak „emisní systémy vypínat” ještě intenzivněji.
Necháme opět hovořit spis: „S tím, jak 'čisté diesely' VW v USA začínaly stárnout, musely se potýkat s vyšší mírou záručních oprav komponentů spojených se systémy redukujícími emise. Někteří z Liangových kompliců byli přesvědčeni, že vyšší míra poruch byla zapříčiněna příliš dlouhým během motoru v 'testovém režimu' i v momentech, kdy mohly fungovat v rámci 'silničního režimu'. Kvůli vyšší míře poruch tak Liang a jeho komplici pracovali na vylepšení celého odpojovacího zařízení, aby vozidlo nezůstávalo v 'testovém režimu' příliš dlouho.”
Spis popisuje i to, jak toho Liang s kolegy dosáhl a že v roce 2014 proběhla softwarová aktualizace, po níž vozy lépe, přesněji rozeznaly moment testu a v módu eliminujícím většinu škodlivin zůstávaly ještě méně než do té doby. To na jednu stranu vrhá stín na celý Volkswagen v tom směru, že už tak podvádějící firma začala podvádět ještě více, aby ušetřila na záručních opravách, ještě vyšší míře škodlivin navzdory. Pro nás jsou ale tyto věty zajímavé ještě z jiného důvodu.
Celá kauza se řeší i v Evropě, pochopitelně, kde - na rozdíl od USA - už bylo nalezeno řešení, jak problematická TDI dostat zpátky „do richtigu”. Proběhly už jejich testy, které ukázaly, že aktualizace opravdu sníží emise a negativně neovlivní výkon ani spotřebu. Jenže to je jen část věcí, o kterou by majitelé mohli s novým řízením motoru přijít. Tou druhou je životnost a máme-li brát spis americké prokuratury vážně, je nad slunce jasné, že v tomto směru jakákoli eliminace škodlivých emisí nemůže být pro motor přínosem.
To vysvětluje, proč motory TDI nemohou být přeprogramovány tak, aby fungovaly stále v „emisním módu” - nic by nevydržely. A je to další věc navádějící k tomu se svolávací akce nezúčasťnovat, ať se nám to líbí nebo ne. Vyměnit nižší emise NOx za budoucí zvýšené náklady spojené s opravami vozu bude zřejmě ochoten málokdo...
James Robert Liang osobně. Na gauneřiny má správné iniciály - J. R.
Dřívější testy ukázaly, že aktualizace řídícího software TDI v Evropě nemá škodlivé následky z hlediska výkonu ani spotřeby. Podle nových zjištění ale může snížením emisí NOx utrpět životnost, což je další z důležitých faktorů
Zdroj: Auto News
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Německý automobilový průmysl zasáhl symbolický krach, tradiční výrobce skončil po 228 letech, 1 500 lidí je bez práce
před 10 hodinami - Expert předělal volant moderního Porsche na otočné sněžítko. Dalo to příšernou práci, přitom taková blbost, co?
23.12.2024 - Žhavý kandidát na letošní Darwinovu cenu vjel s BMW X5 na přejezdu přímo pod vlak. Z jednoho auta má dvě, zázrakem přežil bez zranění
22.12.2024
Nejnovější články
- Většina Němců nechce zákaz spalovacích aut a nařizování elektromobilů, preferují dnes upozaďované řešení
před 4 hodinami - I úplně poslední evoluce Trabantu se dá koupit dodnes nejetá, vznikla až po roce 1990, bez nejtypičtějšího prvku auta
před 5 hodinami - Putinova limuzína opět zdražila, jako Rolls-Royce už i stojí. K dispozici ale není ani jedno nové auto
před 7 hodinami - Tesla zkouší rozhýbat prodeje svého největšího propadáku dobíjením zdarma. Je to levárna, která se vyplatí jen jí
před 8 hodinami - Německý automobilový průmysl zasáhl symbolický krach, tradiční výrobce skončil po 228 letech, 1 500 lidí je bez práce
před 10 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva