Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Smutné konce norského elektrického experimentu. Lidé „tankují” auta, kde se dá
18.2.2018 | Mirek Mazal | Přidat příspěvek
Norsko dokola ukazuje světu, že umělá podpora elektromobilů bez adekvátního zázemí je akorát cestou k problémům. Tamních elektromobilů je už zkrátka teď příliš.
Prakticky celý vyspělý svět v posledních letech přemýšlí, jak co nejrychleji změnit typický způsob pohonu osobních aut. Spalovací motory se nezdají být dostatečně ohleduplné k přírodě, a tak přednost dostávají ty elektrické. A i když takový závěr není nezpochybnitelný, politická i úřednická mašinérie dávno míří tímto směrem.
Podpora elektromobilů napříč Evropou je už léta ohromná, dotovány jsou na straně výroby i prodeje, od Evropské unie i jednotlivých států. Na jejich popularitu to nemělo a nemá dramatický vliv, Norsko se ale svého času rozhodlo ukázat světu, že to jde. Motivace od norských úřadů k nákupu elektromobilu zahrnují osvobození od daní při registraci auta, od DPH, mýtného, parkovacích poplatků a u veřejných nabíječek od platby za elektřinu, řidičům byly k dispozici i pruhy pro autobus. Seveřané tak podporují nový směr s nadšením, ale bez dlouhodobé strategie. Velkorysé dotace a nemalé úlevy skutečně spustily vlnu zájmu o elektroauta, jenže přehnanému nárůstu nestíhá sekundovat výstavba infrastruktury.
Svolení k využití autobusových pruhů bylo zrušeno, přesto ke konci roku 2017 jeden ze tří nových zákazníků odjížděl v tichosti čistého elektromotoru nebo hybridem. V hlavním městě je odhadem 80 000 takových aut, ale k tomu jen asi 1 300 veřejných dobíjecích stanic. Představte si, že nabíjení trvá reálně několik hodin, najednou jsou čísla v nepoměru.
Byrokracie nakloněná elektromobilně pochopila, že se přepočítala. „Každý rok zvyšujeme počet dobíjecích míst o 26 %, ale počet elektromobilů roste ročně o více než 100 %. Nůžky se rozevírají víc a víc,” popsal celý problém Sture Portvik z vedení Osla. Nedostatek nabíječek je základní hrozba, protože studené klima kapacitě baterii nepřidá, ale hlavně 60 % obyvatel Osla nemá možnost nabíjet svůj elektromobil jinde, než u veřejných stanic - bydlí v bytě bez garáže.
Norové jsou ale nepoučitelní a do roku 2025 by chtěli mít dopravu stoprocentně elektrickou. Budou muset přehodnotit plány? To je otázka, už i asociace elektrických vozidel ale doporučuje kupovat ekologická auta jen v případě, že může vlastník připojit nabíjecí kabel z domu. Jinak se totiž z dobíjení stává potíž.
Jak moc velká může být, ukazují záběry Tesly Model X jednoho z norských majitelů, který na cestách vyřešil doplnění energie po svém. Asi si těžko dokážeme představit, že by majitel třeba Mercedesu třídy S, podobně luxusního vozu za podobnou cenu, tankoval palivo u nějakého pokoutného prodejce podobným způsobem. Když se ale necháte dotacemi zlákat ke koupi elektromobilu v době, kdy pro ně neexistuje adekvátní zázemí, může to dopadnout i tak.
Řidič bzučícího SUV zjevně v zoufalosti raději „vyskočil” na krajnici těsně k domu, aby k jeho vozu dosáhla nabíjecí šňůra, nejspíše v situaci, kdy se k tomuto zdroji pokusilo připojit více podobných vozů. Auto se div nepřevrátí, ale aspoň má jistotu, že se dostane „k lizu”, což je pro vůbec možnost pokračování v cestě rozhodující. Není to... smutné?
Elektromobily, proč ne, ale pokud jejich rozmach bude probíhat pod takovým nátlakem, jako v Norsku, nemůže to nikdy skončit jinak než problémem. A právě s tím se teď Norové musí potýkat, i když má většina prodaných aut pořád čistě nebo alespoň také spalovací motor a rozmach elektrické mobility nepřišel jako blesk z čistého nebe...
Násilné snahy přepřáhnout na elektrickou dopravu na situace, kdy tomu není přizpůsobena infrastruktura, mívá bizarní dopady. Dobíjecích míst není dost, a tak lidé hledají volná místa „pod proudem”, jak se dá
Zdroj: Auto Junk
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Rusové nasadili svůj podomácku vyrobený motor V16 do staré Lady, jako Bugatti tak úplně nejede
včera - Český designér vrátil život legendární Škodě 110 R, v moderním provedení vypadá stejně úchvatně jako originál
včera - Franco Colapinto, nové „zázračné dítě” Formule 1, si utahuje z ekologických aktivistů, něco takového se dnes neodpouští
3.11.2024
Nové na MotoForum.cz
Nejčtenější články
- John Cena prodává auto, které považuje za největší finanční omyl svého života. Nasypal přes 11 milionů do nesmyslu
5.10.2024 - Zájem o diesely ve Velké Británii roste pětkrát rychleji než o elektrická auta, tolik k úspěšnosti nařizování těch druhých
5.10.2024 - Nejnovější Ferrari se podivně jmenuje a ještě hůř vypadá, ukázka jeho akcelerace na 280 km/h vám ale vezme slova z úst
5.10.2024 - V Evropě nepochopitelně zaříznuté dostupné ostré Hyundai jinde jede dál, ukázalo se v novém
5.10.2024 - Elektrický Fiat 500 je takové fiasko, že se z něj šéf Stellantisu bude muset zpovídat italskému parlamentu
5.10.2024
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva