Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Smrt dieselů? Zapomeňte na to. Šéf VW bez obalu řekl, co se skutečně chystá
10.10.2017 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Ze zpráv z médií lze snadno nabýt dojmu, že smrt spalovacích motorů je na dosah, těch dieselových obzvlášť a TDI vůbec. Realita je úplně jiná.
Jsme přesvědčeni, že elektrická mobilita je dnes okrajová záležitost a že se tento stav hned tak nezmění. Psali jsme o tom detailně nedávno, bohužel jsme ale s tímto střízlivým postojem skoro osamoceni - málokdo si dnes dovolí jít proti proudu a k elektromobilům a s nimi souvisejícím problémům přistupovat skepticky.
Všeobecně je ale elektromobilita vnímána jako lék pro všechny problémy světa mobility, palivy počínaje, designem konče. Alespoň tak by se mohlo zdát podle zpráv v médiích či projevů politiků a šéfů automobilek. Realita je ale zcela odlišná. Prodeje aut s alternativním druhem pohonu jsou zanedbatelné a kdyby nebylo dotací a dalších zvýhodnění, víceméně není o čem mluvit. Jenže v rámci snah o maximální politickou korektnost si tohle nikdo nedovolí na plná ústa říci, a tak se před mikrofony a objektivy kamer malují elektrické pohádky, kterým nevěří ani ti, co je vypráví.
Přesně tohle bylo jasně patrné na autosalonu ve Frankfurtu. Haly výstaviště byly zelenými vozy napěchovány až po střechu, na tiskových konferencích se mluvilo jen o nich. Jakmile ale vedoucí manažeři té či oné značky sestoupili z pódia, začali skutečný svět reflektovat daleko více. Jedním z nich je i Matthias Müller, šéf koncernu VW Group, který záhy uvedl, že s diesely německá automobilka hned tak neskončí.
„Věříme, že se budou prodávat i nadále. Zaprvé, jsou čisté. Zadruhé, potřebujeme je, abychom dosáhli cílů v rámci emisí CO2. A zatřetí, vyhovují celé řadě zákazníků. Takže diesely budeme podporovat, i když pravděpodobně nikoliv u malých modelů. Budeme také investovat do nové generace dieselů, a to v roce 2019 či 2020,“ řekl Müller. Jeho slova jsou jasným důkazem toho, že spalovací motory nevymřou tak brzo, jak by si řada politiků a zelených aktivistů přála - pokud VW začne vyvíjet nové diesely koncem této dekády, budou tu s námi ještě v roce 2030
Samozřejmě, vše je možné zpochybnit. Volkswagen sice může něco hlásat a může také investovat do nových motorů, ovšem trh může zamířit zcela jinou cestou. V tomto bodě ale zcela souhlasíme s Müllerem. Stačí si uvědomit, že třeba prakticky veškeré zásobování je realizováno dieselovými vozy. Pokud by dané firmy musely přepřáhnout na elektriku, logicky se to dotkne cen produktů. Momentálně velmi často skloňované máslo by tak rázem bylo ještě dražší.
Müller dále poukazuje na infrastrukturu, která sice narůstá, ale nikoliv takovou měrou, jakou je třeba. „Dostat se k plné elektromobilitě zabere roky a nikdo z nás neví, kolik jich přesně bude. O tom rozhodnou zákazníci. Nicméně pokud bude infrastruktura špatná, rychle se to nestane. Všechny vlády se o to musí postarat se zvýšenou péčí,“ dodává šéf VW Group. A přiznává, že právě kvůli bolestivému přerodu světa budou spalovací motory překlenovacím mostem a ještě chvíli zabere, než přijdou o vůdčí roli.
Zdá se tedy, že spalovací motory ještě hezky dlouho nezemřou. Na druhou stranu, pro fanoušky elektromobility má Müller rovněž příznivé zprávy. Během krátké doby by měly výrazně zlevnit, neboť dojde k zásadnímu propadu cen baterií. I proto šéf VW Group dodává, že také na elektromobilech bude koncern nakonec vydělávat. Ačkoliv zpočátku nepůjde o takové sumy, jaké jsou spojeny se spalovacími jednotkami. A právě proto je vlastně třeba mít nabídku ucelenou, jinak lze tak jako u Tesly čekat jen ztrátu.
O jakém časovém horizontu se přitom bavíme? „Podle nás bod zlomu přijde někdy za pět či sedm let,“ předpovídá budoucnost Müller. V tu chvíli již ale on sám nebude u kormidla koncernu, role šéfa se hodlá vzdát za tři roky. Přitom doufá, že v daný moment bude VW Group připraven na další zhruba desetileté období. Jeho nástupce proto nebude muset přistoupit k radikálním změnám, s jakými je konfrontován on, a místo toho jen uvede v životprocedury, na jejichž aplikace se koncern právě nyní připravuje.
Závěrem pak jen můžeme zmínit, že Müller se kromě elektromobility či dieselů zmínil i o dalším ožehavém tématu současnosti, a to o autonomním řízení. Dle něj „první krok nebude zahrnovat mě či vás. Bude zahrnovat taxíky či rozvoz balíků v městských oblastech, kde řidič je tou nejdražší položkou. Až o několik let později, kdy budou systémy vyvinuty a auta budou moci jezdit mnohem rychleji, dojde k rozšíření v masovém měřítku.“ Dny petrolheadů tedy evidentně v žádné oblasti ještě zdaleka nejsou u konce. Alespoň ne tak, jak se hlásá...
Šéf koncernu VW Group Matthias Müller uvedl, že spalovací motory zdaleka nejsou mrtvé. Ostatně, Němci v roce 2019 nebo 2020 vyvinou novou generaci dieselů a nedělali by to, kdyby v nich neviděli budoucnost...
Zdroj: Autocar
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Nové Audi A5 dostalo klíč vypadající tak lacině, že ho „nedává” ani tvrdé jádro fanoušků, štve je i argumentace značky
včera - Charles Leclerc má v garáži další nové Ferrari. Při jeho barevné kombinaci se mu mezi ostatními auty ztratí
30.10.2024 - Bugatti Veyron při pokusu předvést se na německé dálnici ukázalo hlavně to, co je „nesnesitelná křehkost bytí”
28.10.2024
Nové na MotoForum.cz
- Časový program PETRONAS Grand Prix of Malaysia včera 17:00
- Moto2 Sepang: Azman a Pawi 30.10.2024
- Pomalu se plní startovní rošt WorldSSP 2025 29.10.2024
- Andrea Iannone místo Fabia Di Giannantonia v Sepangu 28.10.2024
- Vítězem Bagnaia před Martinem a Acostou 27.10.2024
Nejnovější články
- Motorový papež nepřeháněl. Už i Mercedes nasadí spalovací motory z Číny, podle něj jsou „nejlepší na světě”
před 19 minutami - Největší světový dodavatel automobilek padá a i po propuštění 7 tisíc ladí varuje: Nevylučujeme další vyhazovy
před hodinou - A tak končí naše komedie: Ford pro nezájem zastavil výrobu svého klíčového elektromobilu až do roku 2025
před 3 hodinami - Nové Audi A5 dostalo klíč vypadající tak lacině, že ho „nedává” ani tvrdé jádro fanoušků, štve je i argumentace značky
včera - Sexy prvotina luxusní značky Seatu jako ojetá maže jediný zásadní neduh tohoto vozu, vysokou cenu
včera
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva