Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Smetánka ve zrychlení 0-300 km/h: Veyron, F1, GT-R, X6 M a další
26.12.2011 | Petr Miler | Přidat příspěvek
(+ videa) Ve zrychlení na stovku se může utkat skoro každý vůz, na 200 km/h už jen ty lepší. Ke 300 km/h může jen smetánka, kdo jí vládne?
Vzpomínáte si na listopadové video, ve kterém se ukázala formule týmu Lotus Renault GP při zrychlení na 300 km/h po boku některých z nejlepších sporťáků planety? Pokud ano, pak si jistě vzpomenete i na to, že se na snímku velká část přítomných sporťáků jen mihla, aniž by cokoli předvedla. Že by na tyto stroje na letišti působily jen jako kompars? To by bylo zvláštní, spíše to vypadalo tak, že celá promo závodního týmu Renault je jen součástí něčeho většího, co má teprve přijít. A také že ano.
Francouzská redakce magazínu Sport auto se rozhodla nadělit svým čtenářům jako vánoční dárek právě srovnání rozličných superrychlých aut (my jsme přišli s testem Porsche 911 991 Carrera S, musíme se holt ještě snažit...) právě ve zrychlení z klidu na 300 km/h a to je něco, co se jen tak nevidí. Na dráze se totiž neobjevila jen auta, která lze ke srovnání získat ještě relativně snadno, ale i stroje, jenž sotva kdy spatříte mimo hranice závodních okruhů. Konkrétně se jednalo o Audi R8 V10 Spyder, BMW X6 M, Bugatti Veyron Grand Sport, Cadillac CTS-V Wagon, již zmíněnou F1 týmu Lotus Renault, Mercedes-Benz SLS AMG, Nissan GT-R, závoďák Pescarolo-Judd LMP1, Porsche Panamera Turbo S a z říše motocyklů Suzuki Hayabusa.
Jinými slovy, jde o desítku výjimečných kousků techniky rozličného typu. Postavit vedle sebe takovou Panameru Turbo S a závodní formuli zní trochu šíleně, oba tyto stroje ale dokážou dosáhnout rychlosti 300 km/h, a tak minimálně v tomto směru spolu soupeřit mohou.
Celé srovnání navíc není jen pěknou podívanou, z výsledků je zřejmé, co vše auto musí mít, aby se neztratilo při akceleraci ani v tak extrémních rychlostech. Nestačí jenom samotný výkon, už vůbec ne samotná nízká hmotnost a dost dobrá není ani pouze skvělá aerodynamika. Vůz musí mít všechny tyto vlastnosti naráz, neboť, jak za chvíli sami uvidíte, některé stroje ještě skvělé ve zrychlení na 200 km/h už při akceleraci k třístovce těžce ztrácejí glanc. Nebo naopak vozy, jenž při honbě za rychlostí 100 km/h neexcelují, jsou při na metě 200 nebo 300 km/h rychleji než jiné.
Nechoďme dlouho kolem vařící se kaše a pojďme se podívat, jak to všechno dopadlo. Dodejme jen, že srovnání probíhalo na mírně mokrém povrchu, což očividně nefavorizovalo vozy s pohonem jediné osy při akceleraci na nízké rychlosti, cestou k 300 km/h se ale tento faktor v podstatě vytratil. Pořadí následuje od nejhoršího k nejlepšímu, součástí každého přehledu naměřených časů je i video vše dokladující. I na tom ostatně uvidíte, jak moc velký problém měl ten či onen vůz s trakcí. Takže pojďme na to.
10. BMW X6 M
Poslední místo překynutého bavorského vdolku snad ani nepřekvapí, přesto si zaslouží komentář. Poslední tři místa jsou totiž seřazena podle schopnosti jednotlivých strojů zrychlit na 200 km/h, ke třístovce se ani jeden z nich (zřejmě oproti očekávání redakce Sport auta) na délce letištní dráhy nedostal.
Vůbec nejhůře pak dopadlo právě X6 M, které rychlosti 200 km/h dosáhlo za 17,3 sekundy. S ohledem na velikost a hmotnost vozu to jistě není špatné číslo, ale kdo nutil BMW dělat model s písmenem M ve znaku právě na základě X6...
Zrychlení BMW X6 M
0-100 km/h: 4,8 s
0-200 km/h: 17,3 s
0-300 km/h: nikdy v rámci dostupného prostoru (maximální rychlost 282 km/h dosažena za 49,6 s)
Video se zrychlením X6 M
9. Cadillac CTS-V Wagon
Nadopovaný americký kombík vyšší střední třídy sice platí za mimořádně rychlé auto, v tomto srovnání se ale také nepředvedl zrovna v nejlepším světle. Jeho čas akcelerace na dvoustovku je jen o málo lepší než u X6 M k metě 300 km/h mu ale chybělo ještě celých 22 km/h.
Zrychlení Cadillac CTS-V Wagon
0-100 km/h: 5,3 s
0-200 km/h: 17,1 s
0-300 km/h: nikdy v rámci dostupného prostoru (maximální rychlost 278 km/h dosažena za 48,0 s)
Video se zrychlením CTS-V Wagon
8. Suzuki Hayabusa
Od Hayabusy byste jistě čekali lepší umístění, vždyť její čas akcelerace na 200 km/h je třetí nejlepší vůbec a i k třístovce se řítí s nadhledem. Jenže zpřevodování neodovolilo podívat se za hranici 298 km/h, a tak skončila jediná motorka ve srovnání pouze jako nejlepší z těch strojů, které hranici 300 km/h nepokořily. Přesto je jízda s ní evidentně pořádný kalup a to uvažte cenu tohoto motocyklu ve srovnání s vozy podobné dynamiky...
Zrychlení Suzuki Hayabusa
0-100 km/h: 3,2 s
0-200 km/h: 7,8 s
0-300 km/h: nikdy (maximální rychlost 298 km/h dosažena za 24,2 s)
Video se zrychlením Hayabusy
7. Audi R8 V10 Spyder
Z vozů, které třístovky dosáhly, si nejhůře vedlo Audi R8 V10 Spyder. Otevřená verze R8 přece jen není nejvhodnější k lámání rychlostních rekordů kvůli své vyšší hmotnosti i horší aerodynamice, přesto zrychlení na 300 km/h za 43,9 sekundy není ničím, za co by se museli v Ingolstadtu stydět. A jak uvidíte sami, jeho desetiválec zní naprosto úchvatně...
Zrychlení Audi R8 V10 Spyder
0-100 km/h: 4,6 s
0-200 km/h: 14,3 s
0-300 km/h: 43,9 s
Video se zrychlením R8 V10 Spyder
6. Mercedes-Benz SLS AMG
SLS AMG bylo přistaveno v provedení kupé, přesto také trochu zůstalo za očekáváními. Přece jen, vůz tohoto pojetí by si s daným výkonem měl poradit minimálně s tím dalším v pořadí a držet se alespoň nablízku Nissanu GT-R, leč nestalo se tak. Chraplavý projev jeho osmiválce ale opět stojí za to...
Zrychlení Mercedes-Benz SLS AMG
0-100 km/h: 4,4 s
0-200 km/h: 13,7 s
0-300 km/h: 43,1 s
Video se zrychlením SLS AMG
5. Porsche Panamera Turbo S
Výkony Panamery Turbo S jsou naopak obdivuhodné. Velký a těžký sedan (fastback, liftback, jak chcete...) nevypadá zrovna jako auto schopné držet krok s japonskou Godzillou, přesně to ale dokáže. Tedy přinejmenším při jízdě rovně.
Zrychlení na 200 km/h pod 12 sekund je na auto tohoto typu skoro neskutečné, i třístovka lehce za čtyřicetisekundovou hranicí bere dech. Projev vozu je v tomto případě trochu utlumený, však jsme v luxusním superturismu, ale nuda to není ani v tomto případě.
Zrychlení Porsche Panamera Turbo S
0-100 km/h: 3,8 s
0-200 km/h: 11,9 s
0-300 km/h: 40,7 s
Video se zrychlením Panamery Turbo S
4. Nissan GT-R
Tradiční favorit podobných srovnání si ani tentokrát nevedl špatně, přesto musel sklonit hlavou před créme de la créme, ať jsme alespoň trochu věrní francouzskému původu publikovaného obsahu.
Nešlo o vůz posledního modelového roku, který časy akcelerace dále zlepšil (podívejte se na video to dokládající) ale dosud prodávané provedení 2011, i tak jsou výsledky parádní. Z 0 na 300 km/h zrychluje pod 40 sekund jen pár aut na světě, GT-R z nich bude pravděpodobně nejlevnější. A jeho schopnost „vypálit” z místa i na mokrém asfaltu, to se je tak nevidí...
Zrychlení Nissan GT-R
0-100 km/h: 3,5 s
0-200 km/h: 11,4 s
0-300 km/h: 37,4 s
Video se zrychlením GT-R
3. Bugatti Veyron Grand Sport
Pokud je GT-R tradiční favorit podobných srovnání, pak Veyron je jejich obvyklý vítěz. Ze silničních vozů vyšel i v tomto případě daleko nejlépe (čas akcelerace na 300 km/h je oproti GT-R skoro poloviční...), jenže na startovní roštu byly tentokrát i závodní auta a ta si prostě vedla lépe.
Úchvatná je v tomto případě hlavně jakási jemnost, s jakou se Veyron blíží rychlostem donedávna vyhrazeným jen letadlům. Ne nadarmo stojí kolik stojí...
Zrychlení Bugatti Veyron Grand Sport
0-100 km/h: 3,2 s
0-200 km/h: 9,0 s
0-300 km/h: 19,7 s
Video se zrychlením Veyronu Grand Sport
2. Pescarolo-Judd LMP1
Pryč s komfortem, zde už jde jen o rychlost. Druhým v pořadí je vůz Pescarollo 01, ryzí sporťák homologovaný pro závody prototypů třídy Le Mans (LMP1). Zbytečností je na něm přesně nula, váží 925 kilogramů a kombinován může být s celou řadou závodních motorů. V tomto případě jde o desetiválcový pětilitr Judd umístěný vzadu podél před zadní nápravou, přesné naladění v případě tohoto konkrétního vozu není známé.
Ať už je jakékoli, akcelerace vozu je ďábelská, zejména pak v nižších rychlostech (dané hmotností), při souboji s aerodynamikou ve vyšších rychlostních sférách už je zřejmé, že koně Pescarolu postupně docházejí. Tak či onak, jednoznačné druhé místo není v tomto případě neúspěchem, lepší byl jen někdo, kdo tak jako tak musel být nejlepší.
Zrychlení Pescarolo-Judd LMP1
0-100 km/h: 2,8 s
0-200 km/h: 6,5 s
0-300 km/h: 15,9 s
Video se zrychlením LMP1
1. Formule 1 Lotus Renault GP
Předem známý vítěz tohoto klání zkrátka nemohl neobhájit své pozice. Hmotnost kolem 600 kg, výkon přes 800 koní a aerodynamika laděná leteckými inženýry, takové vlohy nemá žádné jiné auto světa.
I když na stovku to ef-jedničce na mokru moc nešlo, dále už to byl let nasupeného orla. Být na rychlosti 300 km/h během dvanácti sekund je pro běžného smrtelníka něco nepředstavitelného, snad vaši fantazii podpoří alespoň přiložený snímek.
Zrychlení Formule 1 Lotus Renault GP
0-100 km/h: 3,25 s
0-200 km/h: 5,95 s
0-300 km/h: 12,1 s
Video se zrychlením Formule 1 Lotus Renault GP
To jsou všechny podstatné informace, které vám můžeme z tohoto svátečního srovnání poskytnout. Ano, Sport auto nevzalo na letiště zdaleka všechny vozy, které by v této disciplíně měly co říci, jde ale rozhodně o zajímavý různorodý průřez, který dává slušnou informaci o srovnatelnosti třeba Veyronu, motocyklu a Formule 1. A když si lze záznamy z jednotlivých jízd prohlédnout i na pěkně zpracovaných videích...
Věříme, že jste se u nás o druhém svátku vánočním nenudili.
Zdroj: Sport Auto France
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Řidič Hyundai vjel do dealerství Fordu a totálně zničil vzácný, dekády starý nejetý Mustang vyrobený v pouhých 300 kusech
včera - Řidič ukázal záda celé skvadře policejních hlídek na okreskách v až 280 km/h, tolik mu naměřili přímo při honičce
26.12.2024 - Německý automobilový průmysl zasáhl symbolický krach, tradiční výrobce skončil po 228 letech, 1 500 lidí je bez práce
25.12.2024
Nejnovější články
- K mání je úplně poslední vyrobená Škoda s motorem vzadu, vzácný Rapid 135 RiC. Na svou výjimečnost stojí pakatel
před 4 hodinami - Šéf německého Jaguaru řekl, jak drahá budou auta značky po chystané revoluci, vše najednou působí ještě fantaskněji
před 6 hodinami - Muž po 40 letech tvrdé práce prodal svou firmu. Hned druhý den si koupil Ferrari, o kterém vždy snil
před 7 hodinami - Lada po 30 letech skutečně představí úplně nové SUV, nástupce legendární Nivy zamíří na vrchol nabídky
před 9 hodinami - VW i Škodě unikla data o pohybu statisíců majitelů jejich elektromobilů spojená s konkrétními lidmi, někdo o vás teď ví skoro vše
před 10 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva