Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Složité řešení Dieselgate v USA nemusí nic změnit, TDI můžou dál jezdit bez úprav
28.7.2016 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Volkswagen se sice zavázal, že opraví či vykoupí zpět až 85 procent z 482 tisíc aut, jejich majitelé však nemusí přistoupit k žádnému z těchto řešení.
Kauzu Dieselgate jsme za posledních více než deset měsíců na stránkách Autoforum.cz probírali bezpočtukrát. Víme tedy, že v Evropě koncern VW Group přistoupil k obří svolávací akci, v jejímž rámci dochází k přehrání softwaru dvoulitrových motorů. Ve Státech ovšem panují odlišné emisní regule, zde automobilka musí přistoupit k mnohem náročnějším modifikacím. Buď to, nebo inkriminované vozy vykoupí zpět.
Jelikož odpojovacím zařízením bylo osazeno na 482 tisíc vozů, ani jedna z variant nebude pro Volkswagen levná. Dle dohody s americkými úřady navíc bude automobilka muset vykoupená vozidla „recyklovat“, tedy víceméně rozebrat na součástky, ty nezávadné použít... kdo ví kde a zbytek sešrotovat. Bizarní je, že zakázán je i export dotčených automobilů do zemí s odlišnými emisními pravidly, kde by jejich provoz mohl být bez potíž legální.
Osudem amerických dieselových vozů jsme se již jednou zabývali, nyní si ovšem na celou záležitost posvítíme z trochu jiného úhlu pohledu. Dohoda je totiž značně komplikovaná, přičemž Volkswagen se zavázal, že vykoupí zpět nebo opraví 85 procent z celkového množství zasažených vozů. Pro modifikace dieselů je ovšem třeba schválení organizace pro ochranu životního prostředí EPA, jež zatím neexistuje.
Mezní termín, do kdy musí obě strany dojít k jednotnému stanovisku, byl americkým federálním soudem stanoven na 30. červen 2019. Pokud do té doby Volkswagen nepřijde s řešením, které bude EPA schváleno, či pokud nevykoupí oněch alespoň 85 procent vozidel, pak bude muset zaplatit pokutu ve výši 85 milionů dolarů (cca 2,088 mld. Kč) za každé nedodržené procento.
Mimo to automobilka bude muset za každý procentuální bod zaplatit také dodatečných 13,5 milionu dolarů (331,73 mil. Kč) do fondu státu Kalifornie, jenž zavedl ty nejtvrdší emisní regule v celých Státech. Důvod pro tuto platbu bude nejspíše to, že kalifornské sdružení CARB celou záležitost odhalilo. Vedle již udělených pokut jde tak o další nemalé sankce a v zájmu značky je, aby modifikace či zpětný odkup proběhly bez sebemenšího zádrhelu.
Na pozadí toho všeho se ale rýsuje pár pozoruhodných aspektů. Součástí dohody totiž není žádná forma nařízení americkým motoristům, aby své vozy nechali opravit či je odprodali. Prostě je mohou provozovat v takovém stavu, v jakém jsou, a to po neomezeně dlouhou dobu. To samozřejmě znamená, že i nadále budou emitovat až 40krát větší množství oxidu dusíku, jenž je povoleno.
Pomalu bychom tedy mohli říci, že americkým úřadům nejde až tak o ochranu vzduchu či životního prostředí, ale v prvé řadě o finanční trest pro VW, který přijde, ať už majitelé vozů s TDI udělají či neudělají cokoli. Jinak by přišlo rozhodnutí, jež by majitele inkriminovaných vozů přinutilo vozy buď přistavit k opravě či je Volkswagenu odprodat.
Je totiž jedno, jestli si majitel „postiženého” TDI vybere opravu (pak dostane nejen tu, ale i odškodnění), prodej (pak VW nemůže s autem prakticky nic dál dělat) nebo nic (pak bude na konci dekády VW potrestán tím, že bude platit další pokutu) - Němci zaplatí vždy a zda dojde k reálné nápravě věcí, je druhotné. Důkazem v tomto směru budiž i fakt, že s 15 procenty vozů se nemusí stát vůbec nic.
Pokud by byl splněn tento limit, tedy došlo k výkupu či opravě právě 85 % turbodieselů, bude i nadále na amerických silnicích zhruba 72 tisíc aut emitujících vyšší emise NOx. Ty budou moci jezdit prakticky do doby, než se rozpadnou. A klidně jich může být i více, pokud se majitelé rozhodnou, že jim dotčená TDI vyhovují z jiných důvodů a o jakékoli z řešení se nebudou zajímat...
Aktuálně se začíná potvrzovat, že v kauze „čistého dieselu“ nejde ani tak o ochranu životního prostředí, jako spíše o princip a peníze
Zdroj: Bloomberg
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Nástupce nejoblíbenějšího auta Jeremyho Clarksona už piluje formu na Ringu, svému předchůdci se ale nemá šanci vyrovnat
před 11 hodinami - Nové Audi A5 dostalo klíč vypadající tak lacině, že ho „nedává” ani tvrdé jádro fanoušků, štve je i argumentace značky
31.10.2024 - Charles Leclerc má v garáži další nové Ferrari. Při jeho barevné kombinaci se mu mezi ostatními auty ztratí
30.10.2024
Nové na MotoForum.cz
- Valencia odřeknuta, termín finále o týden později včera 14:44
- Pátek v Sepangu včera 11:04
- Časový program PETRONAS Grand Prix of Malaysia 31.10.2024
- Moto2 Sepang: Azman a Pawi 30.10.2024
- Pomalu se plní startovní rošt WorldSSP 2025 29.10.2024
Nejčtenější články
- Do Evropy míří čínská značka, která levným soupeřem Octavie válcuje Škodu, sem ale táhne s jiným zbožím
3.10.2024 - Ruskému trhu s ojetinami dodnes vládne Lada, po které Češi toužili naposledy před 35 léty. Proč tomu tak je?
3.10.2024 - Také Toyota ruší své plány s elektromobily. I když skoro žádné nenabízí, neprodává a nedala si žádné nesmyslné cíle
4.10.2024 - Světovým autem roku 2025 se poprvé může stát „Číňan”, novinky z Říše středu mají skoro polovinu nominací
4.10.2024 - Audi na mrtvém koni cválá přímo do západu slunce, prodeje o desítky procent kolabují v Evropě i v USA
4.10.2024
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva