Složité řešení Dieselgate v USA nemusí nic změnit, TDI můžou dál jezdit bez úprav

Volkswagen se sice zavázal, že opraví či vykoupí zpět až 85 procent z 482 tisíc aut, jejich majitelé však nemusí přistoupit k žádnému z těchto řešení.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Složité řešení Dieselgate v USA nemusí nic změnit, TDI můžou dál jezdit bez úprav

28.7.2016 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek

Složité řešení Dieselgate v USA nemusí nic změnit, TDI můžou dál jezdit bez úprav

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Volkswagen se sice zavázal, že opraví či vykoupí zpět až 85 procent z 482 tisíc aut, jejich majitelé však nemusí přistoupit k žádnému z těchto řešení.

Kauzu Dieselgate jsme za posledních více než deset měsíců na stránkách Autoforum.cz probírali bezpočtukrát. Víme tedy, že v Evropě koncern VW Group přistoupil k obří svolávací akci, v jejímž rámci dochází k přehrání softwaru dvoulitrových motorů. Ve Státech ovšem panují odlišné emisní regule, zde automobilka musí přistoupit k mnohem náročnějším modifikacím. Buď to, nebo inkriminované vozy vykoupí zpět.

Jelikož odpojovacím zařízením bylo osazeno na 482 tisíc vozů, ani jedna z variant nebude pro Volkswagen levná. Dle dohody s americkými úřady navíc bude automobilka muset vykoupená vozidla „recyklovat“, tedy víceméně rozebrat na součástky, ty nezávadné použít... kdo ví kde a zbytek sešrotovat. Bizarní je, že zakázán je i export dotčených automobilů do zemí s odlišnými emisními pravidly, kde by jejich provoz mohl být bez potíž legální.

Osudem amerických dieselových vozů jsme se již jednou zabývali, nyní si ovšem na celou záležitost posvítíme z trochu jiného úhlu pohledu. Dohoda je totiž značně komplikovaná, přičemž Volkswagen se zavázal, že vykoupí zpět nebo opraví 85 procent z celkového množství zasažených vozů. Pro modifikace dieselů je ovšem třeba schválení organizace pro ochranu životního prostředí EPA, jež zatím neexistuje.

Mezní termín, do kdy musí obě strany dojít k jednotnému stanovisku, byl americkým federálním soudem stanoven na 30. červen 2019. Pokud do té doby Volkswagen nepřijde s řešením, které bude EPA schváleno, či pokud nevykoupí oněch alespoň 85 procent vozidel, pak bude muset zaplatit pokutu ve výši 85 milionů dolarů (cca 2,088 mld. Kč) za každé nedodržené procento.

Mimo to automobilka bude muset za každý procentuální bod zaplatit také dodatečných 13,5 milionu dolarů (331,73 mil. Kč) do fondu státu Kalifornie, jenž zavedl ty nejtvrdší emisní regule v celých Státech. Důvod pro tuto platbu bude nejspíše to, že kalifornské sdružení CARB celou záležitost odhalilo. Vedle již udělených pokut jde tak o další nemalé sankce a v zájmu značky je, aby modifikace či zpětný odkup proběhly bez sebemenšího zádrhelu.

Na pozadí toho všeho se ale rýsuje pár pozoruhodných aspektů. Součástí dohody totiž není žádná forma nařízení americkým motoristům, aby své vozy nechali opravit či je odprodali. Prostě je mohou provozovat v takovém stavu, v jakém jsou, a to po neomezeně dlouhou dobu. To samozřejmě znamená, že i nadále budou emitovat až 40krát větší množství oxidu dusíku, jenž je povoleno.

Pomalu bychom tedy mohli říci, že americkým úřadům nejde až tak o ochranu vzduchu či životního prostředí, ale v prvé řadě o finanční trest pro VW, který přijde, ať už majitelé vozů s TDI udělají či neudělají cokoli. Jinak by přišlo rozhodnutí, jež by majitele inkriminovaných vozů přinutilo vozy buď přistavit k opravě či je Volkswagenu odprodat.

Je totiž jedno, jestli si majitel „postiženého” TDI vybere opravu (pak dostane nejen tu, ale i odškodnění), prodej (pak VW nemůže s autem prakticky nic dál dělat) nebo nic (pak bude na konci dekády VW potrestán tím, že bude platit další pokutu) - Němci zaplatí vždy a zda dojde k reálné nápravě věcí, je druhotné. Důkazem v tomto směru budiž i fakt, že s 15 procenty vozů se nemusí stát vůbec nic.

Pokud by byl splněn tento limit, tedy došlo k výkupu či opravě právě 85 % turbodieselů, bude i nadále na amerických silnicích zhruba 72 tisíc aut emitujících vyšší emise NOx. Ty budou moci jezdit prakticky do doby, než se rozpadnou. A klidně jich může být i více, pokud se majitelé rozhodnou, že jim dotčená TDI vyhovují z jiných důvodů a o jakékoli z řešení se nebudou zajímat...


Složité řešení Dieselgate v USA nemusí nic změnit, TDI můžou dál jezdit bez úprav - 1 - VW TDI Clean Diesel 01Složité řešení Dieselgate v USA nemusí nic změnit, TDI můžou dál jezdit bez úprav - 2 - VW TDI Clean Diesel 02Složité řešení Dieselgate v USA nemusí nic změnit, TDI můžou dál jezdit bez úprav - 3 - VW TDI Clean Diesel 03Složité řešení Dieselgate v USA nemusí nic změnit, TDI můžou dál jezdit bez úprav - 4 - VW TDI Clean Diesel 04Složité řešení Dieselgate v USA nemusí nic změnit, TDI můžou dál jezdit bez úprav - 5 - VW TDI Clean Diesel 05Složité řešení Dieselgate v USA nemusí nic změnit, TDI můžou dál jezdit bez úprav - 6 - VW TDI Clean Diesel 07Složité řešení Dieselgate v USA nemusí nic změnit, TDI můžou dál jezdit bez úprav - 7 - VW TDI Clean Diesel 08Složité řešení Dieselgate v USA nemusí nic změnit, TDI můžou dál jezdit bez úprav - 8 - VW TDI Clean Diesel 09Složité řešení Dieselgate v USA nemusí nic změnit, TDI můžou dál jezdit bez úprav - 9 - VW TDI Clean Diesel 10Složité řešení Dieselgate v USA nemusí nic změnit, TDI můžou dál jezdit bez úprav - 10 - VW TDI Clean Diesel 11Složité řešení Dieselgate v USA nemusí nic změnit, TDI můžou dál jezdit bez úprav - 11 - VW TDI Clean Diesel 12Složité řešení Dieselgate v USA nemusí nic změnit, TDI můžou dál jezdit bez úprav - 12 - VW TDI Clean Diesel 13Složité řešení Dieselgate v USA nemusí nic změnit, TDI můžou dál jezdit bez úprav - 13 - VW TDI Clean Diesel 14Složité řešení Dieselgate v USA nemusí nic změnit, TDI můžou dál jezdit bez úprav - 14 - VW TDI Clean Diesel 15Složité řešení Dieselgate v USA nemusí nic změnit, TDI můžou dál jezdit bez úprav - 15 - VW TDI Clean Diesel 16Složité řešení Dieselgate v USA nemusí nic změnit, TDI můžou dál jezdit bez úprav - 16 - VW TDI Clean Diesel 17Složité řešení Dieselgate v USA nemusí nic změnit, TDI můžou dál jezdit bez úprav - 17 - VW TDI Clean Diesel 18
Aktuálně se začíná potvrzovat, že v kauze „čistého dieselu“ nejde ani tak o ochranu životního prostředí, jako spíše o princip a peníze

Zdroj: Bloomberg

Petr Prokopec

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.