Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Skrytá cena „ekologizace” aut. Z motorů musely zmizet ropné produkty, náhradou trpí majitelé
15.5.2018 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Nová auta musí být stále ekologičtější nejen z hlediska svého provozu, ale i způsobem, kterým jsou vyráběna. Tak se stalo, že obaly drátů vyrobené na bázi ropy nahradily produkty ze sóji.
Motorový prostor nepřitahuje jen automobilové nadšence, ale rovněž hlodavce. Zejména v zimě vnímají vyhřáté místo pod kapotou jako skvělé útočiště, jež je ochrání před zimou. Mrazy ovšem nejsou jediným důvodem, proč se sem stahují. Kromě přístřešku zde stále častěji začínají hledat také potravu. Stojí za tím hlavně posun automobilek k „zeleným“ technologiím. Dokud se prakticky veškeré komponenty vyráběly z „neohleduplných“ materiálů na bázi ropy, krysy a jiné hlodavce by motorový prostor skutečně lákal pouze teplem a některé komponenty mohly posloužit leda k ostření chrupu. Teď zejména kabely slouží i jako potrava.
Nejde pochopitelně o samotné vodiče a polovodiče, nýbrž jejich obal, který byl v rámci „ekologizace” produkce vyroben na bázi sóji. Janice Perzigian z michiganského Royal Oak tak uvádí, že utratila již více než 600 dolarů (cca 12 850 Kč) za opravy kabelů, jež krysy pod kapotou jejího Fordu Mustang rozkousaly. „Udělám vše možné proto, abych tento problém sprovodila ze světa, a zajistila, že se již nebude opakovat,“ dodává žena.
Janice péče o její muscle car vychází každý týden na 20 dolarů (430 Kč), což sice není až tak vysoká částka, nicméně vynásobte si ji dvaapadesáti, a rázem máte nemalé roční náklady. Jsou zbytečné a jdou na vrub ekologickým snahám. Majitelka Fordu Mustang tak každou noc musí své auto obsypat solí, pneumatiky postříkat esenciálními olejíčky a pod kapotu alespoň jednou týdně aplikovat dávku pepřového spreje.
John Pappas, majitel servisu ze stejného městečka, dodává, že Janice není v boji proti hlodavcům osamocená. Minimálně jedou měsíčně se v jeho dílně objeví další člověk s dráty rozkousanými krysami. Ty dle Pappase nepreferují nějakou konkrétní značku nebo model, jednoduše pouze jdou po jejich obalech ze sóji. Problémy, se kterými pak mají majitelé co do činění, se liší dle míry ohlodání jednotlivé kabeláže.
Že navíc nejde o úplně nový problém, byť je spojen pouze s moderními vozy, neboť u těch starých byly obaly drátů vyráběny z ropy, dokazuje i případ Alberta Herbera z Indiany. Ten je majitelem Toyoty Tundra z roku 2012, jejíž motorový prostor navštívili hlodavci třikrát během pouhých dvanácti měsíců od koupě. Muži nakonec způsobili škodu ve výši 1 500 dolarů (32 100 Kč).
Herber musel tuto sumu vytáhnout z vlastní kapsy, neboť Toyota neuznala jeho nárok na bezplatnou opravu v rámci záruky. Muž se proto od předloňského roku s japonskou automobilkou soudí, přičemž k jeho žalobě se postupně přidali další majitelé „okousaných“ vozů značky. Jak dodává Herberův advokát Brian Kabateck, ve hře nejsou ani tak peníze, jakožto spíše zodpovědnost, již má Toyota přijmout.
Automobilka ovšem veškerá pochybení odmítá s tím, že si „není vědoma žádného vědeckého důkazu, který by spojoval krysy a kabeláž automobilů, která byla zčásti vyrobena ze soji“. Herbera tedy nese těžké důkazní břemeno, neboť ostatně podobný soudní spor byl již v roce 2016 veden proti Hondě. Nakonec však byl právními zástupci žalující strany stažen, i pro nedostatek důkazů „proti krysám”.
Majitelé si zkrátka musí pomoci hlavně sami. Pro minimalizaci rizika je třeba dokonale utěsnit garáže a případně v nich nalíčit i pasti. Pravidelně by pak měli kontrolovat i prostor pod kapotou, neboť pokud zde najdou natahané listí, traviny či chomáče chlupů, je jasné, že hlodavci si v motorovém prostoru staví nový „bejvák“. Jak je ale patrné z výše zmíněného, tento boj je vždy buď relativně drahý nebo neúčinný...
Motorový prostor poškozený hlodavci je stále častějším problémem. I proto, že výrobci přesedlali na obaly drátů vyrobené ze soji
Zdroj: Detroit Free Press
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Řidič Hyundai vjel do dealerství Fordu a totálně zničil vzácný, dekády starý nejetý Mustang vyrobený v pouhých 300 kusech
včera - Řidič ukázal záda celé skvadře policejních hlídek na okreskách v až 280 km/h, tolik mu naměřili přímo při honičce
26.12.2024 - Německý automobilový průmysl zasáhl symbolický krach, tradiční výrobce skončil po 228 letech, 1 500 lidí je bez práce
25.12.2024
Nové na MotoForum.cz
- Martin: Jak ho změnil účet v nočním klubu 11:00
- Lewis Hamilton zachraňující projekt KTM MotoGP? Pit Beirer potvrdil rozhovory! včera 11:45
- Ducati Multistrada V2 a V2 S 2025: nejlehčí ve své kategorii 23.12.2024
- John McPhee 2025 za MasterMac Honda v British Superbike Championship 23.12.2024
- Savadori zůstává další 2 roky u Aprilie 22.12.2024
Nejčtenější články
- Lamborghini odpískalo elektrického nástupce Urusu, ač ho slibovalo ještě loni. Nová generace zůstane spalovací, dokud to půjde
29.11.2024 - Prach jsi byl... Toyota Supra už se zase loučí, jejích 435 koní, manuál a sedačky od zkrachovalého Recara stojí za to
29.11.2024 - MG si nemilosrdně utahuje z trapné kampaně na přerod Jaguaru, tohle je 1:0 pro starší Brity
29.11.2024 - Mercedes upadá k průměrnosti stejně jako Boeing, říkají trefně v USA, byl zlomem vstup Číňanů?
29.11.2024 - Designér předem ukázal vizáž konečně zase spalovacího Dodge Charger. S pár úpravami jako muscle car aspoň vypadá
29.11.2024
Živá témata na fóru
- BMW Divize 12.28. 10:51 - jerry
- Cena výměny EGR ventilu 12.27. 15:39 - Pietro78
- Řidiči, co to mají v ruce... 12.27. 15:03 - řidičBOB
- Onboard videa 12.25. 17:03 - Stepan
- Fiat a vše kolem nich 12.25. 16:33 - pavproch
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 12.24. 14:09 - M.Z.
- Politický koutek 12.24. 12:03 - Brus
- Pneu koutek 12.23. 18:43 - řidičBOB