Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Skončí už současný hlad po SUV? Statistika věrnosti dává jasnou odpověď
17.7.2017 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Pokud patříte mezi ty, kteří popularitu SUV nechápou, můžete mít pocit, že si je lidé obvykle koupí nanejvýš jednou. Realita je ale úplně jiná.
Zase jednou musíme začít konstatováním, že SUV a odvozené crossovery vládnou světu aut. Možná nejsou těmi úplně nejprodávanějšími vozy, jenže jejich obliba neustále roste, zatímco u automobilů jiných typů nanejvýš stagnuje. Dle některých má být tato situace dočasná, jenže otázkou je, co si pod tímto pojmem představit - armáda Sovětského svazu u nás byla „dočasně” přes 20 let. A soudě dle věrnosti, jakou majitelé zachovávají vozům s vyšší stavbou karoserie, asi k obratu hned tak nedojde. Letos v dubnu byla věrnost crossoverům a SUV nejen nejvyšší v historii, ale také o poznání vyšší, než je průměr celého automobilového odvětví.
Za studií stojí společnost IHS Markit, která „sbírá data data a poskytuje je klientům jednou měsíčně. Měli jsme ovšem pocit, že výsledky týkající se loajality zákazníků vůči crossoverům a SUV, jsou natolik výjimečné, že jsme je chtěli publikovat veřejně,“ prozradil Tom Libby, který londýnskou firmu zastupuje. Podkladová data byla sesbírána ve Spojených státech, jejich zajímavost pro nás to ale příliš nesnižuje, možná i naopak - v tomto trendu Evropa pouze s několikaletým zpožděním následuje USA.
Studie tedy říká, že věrnost majitelů crossoverů a SUV těmto karosářským stylům byla v roce 2012 na úrovni 52,9 %, tedy nad průměrem celého odvětví, jenž činil 47,6 %. Ten od té doby narostl na letošních dubnových 52,6 %, nicméně crossovery a SUV jsou ještě o poznání výše - v jejich případě je loajalita 66,2 %. To jinými slovy znamená, že dva ze tří majitelů SUV se pro nic jiného než pro SUV na trh nevrátí.
Pokud tedy někdo spoléhal na konec obliby aut s vyšší stavbou karoserie, může na něj po nejbližší dobu zapomenout. Tato data samozřejmě mají k dispozici i automobilky, proto také chystají stále více nových crossoverů a SUV. Jedno překvapení nám výsledky studie ale přichystaly - a to rostoucí věrnost kabrioletům. Ta vzrostla z 18,3 % v roce 2012 na letošních 21 %. Nejde sice o dramatické zlepšení, nicméně popírá informace, které v poslední době kolovaly.
Dle nich měla obliba a tím i prodeje otevřených vozů klesat. V případě registrací to může být i pravda, nicméně je evidentní, že více než pětina lidí, kteří si kabriolet či roadster koupí, se napříště vrátí ke stejnému karosářskému stylu. To je již poměrně vysoká návratnost. Podobně je to i u kupátek, kde rovněž došlo ke zvýšení věrnosti zákazníků, a to z 19,3 na 21,6 procenta.
Výrazně dolů zamířily sedany, jimž byli zákazníci v roce 2012 věrni z 56,2 %, tedy o nějakých devět % více, než činil průměr celého odvětví. Letos to je už jen 48,6 %, klesla tedy i nejen pod crossovery a SUV, ale rovněž pod průměr celého průmyslu. Kromě toho v letošním roce dvě třetiny lidí (představující zhruba 300 tisíc registrací), kteří od sedanů zběhli, následně sáhlo právě po vozech s vyšší stavbou karoserie.
Prakticky totéž se nyní děje i v Evropě, akorát si za zde nepříliš oblíbené sedany dosaďte hatchbacky a kombíky. Pokud v posledních letech platilo, že americký vývoj na poli SUV se v Evropě odehrává se zpožděním několika let, máme se ještě na co těšit. A nebo „těšit”. SUV tak jako tak z piedestalu zákaznické popularity asi hned tak nezmizí...
SUV jsou těmi auty, kterým zůstávají majitelé ve Státech nejvěrnější. A míra jejich loajality neustále roste. Nečekejme tedy, že by jejich popularita kdykoli v dohledné době poklesla, Evropa v tomto směru USA s několikaletým zpožděním kopíruje
S ohledem na zmíněné není divu, že Nissan X-Trail (nabízený za Velkou louží jako Rogue) je nejen nejprodávanějším SUV na světě, ale i jedním z nejžádanějších aut planety
Zdroj: IHS Markit
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Nástupce nejoblíbenějšího auta Jeremyho Clarksona už piluje formu na Ringu, svému předchůdci se ale nemá šanci vyrovnat
včera - Nové Audi A5 dostalo klíč vypadající tak lacině, že ho „nedává” ani tvrdé jádro fanoušků, štve je i argumentace značky
31.10.2024 - Charles Leclerc má v garáži další nové Ferrari. Při jeho barevné kombinaci se mu mezi ostatními auty ztratí
30.10.2024
Nejnovější články
- Jaguarem na poslední chvíli zaříznuté turbínové superauto nakonec míří na silnice, jeho autor ho prostě musel dokončit
před hodinou - Elektrický Mercedes za deště shořel majiteli pod rukama a zapálil mu dům, i když hodiny stál a ani se nenabíjel
před 2 hodinami - Volkswagenem vzkříšená značka chtěla prodávat jen elektromobily, 80 % zájemců chce ale spalovací motor
před 4 hodinami - Rozpadající se Mercedes z vrakoviště se prodal skoro za čtvrt miliardy, zájem o něj překonal všechna očekávání
včera - Čína instruovala domácí automobilky, aby neinvestovaly v zemích EU, které podpořily vyšší cla. Tak kdepak máme Česko?
včera
Živá témata na fóru
- Suzuki obecně 11.02. 07:47 - jerry
- vyber motorky 11.02. 07:41 - jerry
- Jaguar a dalsi britske zverstvo 11.01. 21:22 - Lachende Bestien
- Rychlodotazy 11.01. 18:05 - delphin
- Elektromobily a vse kolem nich 11.01. 15:52 - petr_riha
- Řidiči, co to mají v ruce... 11.01. 14:04 - M.Z.
- Lampárna (stěžovatelna) 11.01. 09:42 - M.Z.
- S větrem ve vlasech.... 10.31. 19:38 - M.Z.