Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Škoda se má stát do roku 2016 světovým hráčem, plánuje to VW
29.12.2011 | Miro Mihálik | Přidat příspěvek
Spolupráce Volkswagenu se Suzuki nedopadla zrovna dobře, koncern se proto bude ještě více spoléhat na mladoboleslavskou automobilku.
Pozice Škody po neúspěšné dohodě o spolupráci mezi Volkswagenem a Suzuki značně posílí. Němci se na japonskou značku hodně spoléhali v dobývání miliardového indického trhu, kde má tradičně velmi silné zázemí i postavení, nicméně tohle dějství patrně nebude mít šťastný konec. Suzuki poslalo spor o zpětném odkoupení svého téměř 20procentního balíku akcií k arbitrážnímu soudu. Pro VW to ale neznamená patovou situaci. Může se opřít o Škodu, která koncernu dělá radost a zvláště zisky v takové míře, že se jí jinak obecně slabší poslední léta téměř nedotkla. Proto vedení ve Wolfsburgu rozhodlo, že se z Mladé Boleslavi stane důležité centrum vývoje levnějších aut pro méně náročnou indickou a asijskou klientelu. Tyto informace zveřejnil s odvoláním se na zdroje blízké automobilce britský magazín Car.
Ten rovněž říká, že volba Škody byla předem zřejmá. Seat je totiž v situaci, kdy se musí spoléhat na zázemí, know-how i prostředky mateřské firmy, kdežto česká značka permanentně posiluje. Zároveň si v Indii vybudovala slušnou pozici. Má znalosti o fungování místního trhu, sdílí s VW a Audi výrobní závody ve městech Chakan a Aurangabad a v této chvíli prodává modely Fabia, Octavia pod jménem Laura, Yeti, Superb a speciálně pro tamní trh navržený typ Rapid, který dostal příď Fabie a konstrukčně vychází ze Volkswagenu Polo sedan. Riziko se tedy zdá být minimální. Ambiciózní plány přitom nepohlíží na Škodu jen jako na vývojové centrum a producenta laciných aut, ale měla by se stát stejně jako Volkswagen a Audi globální značkou zaměřenou především na Rusko, Čínu a Indii. Toto obrovské globální hřiště má pozvednout prodeje Škody z letos očekávaných 900 tisíc aut na 1,5 milionu vozů v roce 2018. To by samozřejmě nešlo bez celkového posílení produktové řady, a proto můžeme v následujících letech očekávat nástup spousty nových modelů.
V příštím roce dorazí mezi prvními pětidveřové Citigo a evropský Rapid (zatím známý jako Škoda Mission L), který bude konstrukčně jiný a poněkud větší než jeho indický jmenovec. Pak zde máme novou generaci modelu Octavia liftback a k němu se ještě připojí modernizace typu Yeti. Rok 2013 se portfolio rozroste o novou Octavii kombi, stejnou karosářskou verzi Rapidu a Superb se podrobí faceliftu. V následujících dvanácti měsících Škoda představí zcela novou Fabii v obou variantách hatchback a kombi, rovněž vymění Roomster a využije přitom geny VW Touran a dorazí miniaturní MPV postavené na základech Citigo. V roce 2015 Mladá Boleslav uvede na trh třetí generaci největšího modelu Superb a novou Škodu Yeti. Následující rok je očekávána premiéra většího crossoveru stojícího nad Yetim, který bude větší a prostornější než současný Tiguan a odhalení vanu stojícího nad budoucím Roomsterem, jež pro změnu využije ve svůj prospěch základy VW Sharan. Roku 2016 se Rapid a Citigo podrobí omlazení.
Aby Škoda zvládla vyvinout výše uvedené vozy, pomůže si novou koncernovou platformou MQB s příčně uloženými motory (Modularer Querbaukasten), která by měla nahradit širokou skladbu dosud užívaných šasi PQ25 (Polo, Audi A1), PQ35 (Jetta, Yeti, Octavia, TT, A3, Eos, Beetle, Leon...) a PQ46 (Passat, Passat CC). Výjimkou bude pouze malé Citigo a Rapid kombinující přední zavěšení Volkswagenu Polo (PQ25) a zadního zavěšení Golfu šesté generace PQ35. Již z těchto údajů je jasné, že šasi MBQ bude neskutečně flexibilní a to dokazují i hodnoty rozvorů budoucích Škodovek: Fabia 2 500 mm (+ 35 mm), Octavia přes 2 650 mm (minimálně + 72 mm) a Superb 2 840 mm (+ 79 mm). Sdílená platforma MQB přitom ponechá Škodě přístup ke všem komponentům Volkswagenu včetně mikro-hybridních systémů, plug-in technologiím, elektromotorům a stejně tak motorům spalujícím CNG a LPG.
I z výše popsaného je patrné, že VW na přerušení kooperace se Suzuki asi hodně ztratilo, protože všechny investice půjdou z jedné kapsy, na druhou stranu to rozhodně nemusí být líto Škodě, která díky tomu získává příležitost posunout se mezi skutečné světové hráče.
V příštím roce dorazí pětidveřové Citigo, roku 2014 se na jeho základech objeví kompaktní MPV a v roce 2016 se malý městský vůz podrobí faceliftu
Mission L a Vision D dají vzniknout Rapidu stojícímu mezi zvětšenou Fabii a výrazně větší Octavii
Příští Roomster dostane konvenčnější design a bude postavený na společném základu s Volkswagenem Touran
Díky Sharanu Škoda postaví větší MPV
Větší SUV Škody překoná svými rozměry Tiguan a to znamená, že jeho velikost bude někde na úrovni Audi Q5
Modernizace Superbu je naplánována na rok 2013, zcela nová generace dorazí o dva roky později
Zdroj: Car
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Německý automobilový průmysl zasáhl symbolický krach, tradiční výrobce skončil po 228 letech, 1 500 lidí je bez práce
před 11 hodinami - Expert předělal volant moderního Porsche na otočné sněžítko. Dalo to příšernou práci, přitom taková blbost, co?
23.12.2024 - Žhavý kandidát na letošní Darwinovu cenu vjel s BMW X5 na přejezdu přímo pod vlak. Z jednoho auta má dvě, zázrakem přežil bez zranění
22.12.2024
Nové na MotoForum.cz
- Ducati Multistrada V2 a V2 S 2025: nejlehčí ve své kategorii 23.12.2024
- John McPhee 2025 za MasterMac Honda v British Superbike Championship 23.12.2024
- Savadori zůstává další 2 roky u Aprilie 22.12.2024
- Chun Mei Liu pojede i 2025 WorldWCR 21.12.2024
- Startovní listina Red Bull Rookies Cupu 2025 21.12.2024
Nejnovější články
- Většina Němců nechce zákaz spalovacích aut a nařizování elektromobilů, preferují dnes upozaďované řešení
před 5 hodinami - I úplně poslední evoluce Trabantu se dá koupit dodnes nejetá, vznikla až po roce 1990, bez nejtypičtějšího prvku auta
před 7 hodinami - Putinova limuzína opět zdražila, jako Rolls-Royce už i stojí. K dispozici ale není ani jedno nové auto
před 8 hodinami - Tesla zkouší rozhýbat prodeje svého největšího propadáku dobíjením zdarma. Je to levárna, která se vyplatí jen jí
před 10 hodinami - Německý automobilový průmysl zasáhl symbolický krach, tradiční výrobce skončil po 228 letech, 1 500 lidí je bez práce
před 11 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva