Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Škoda řekla, jak chce už za pár let prodat o tolik víc aut. Realita její ambice zrazuje
23.11.2018 | Petr Prokopec
Na světě není jiné tak velké automobilky, která by během pár let chtěla zvýšit své prodeje o více jak 60 procent. Jak toho lze za možné stagnace v Číně vůbec dosáhnout?
Co jsme včera nakousli, dnes dojíme. Řeč je o mladoboleslavské automobilce, jejíž chystaná Škoda Scala je prvním vozem vyvedeným v novém designovém jazyce. Stejný dostanou i další novinky, kterých se na trh chystá opravdová přehršel. Značka přitom doufá, že za pomoci této expanze i emotivnější stylizace výrazným způsobem zvedne registrace. Zatímco loni prodala po celém světě přes 1,2 milionu aut, nejpozději v roce 2025 by již mělo dojít na pokoření dvoumilionové laťky.
Takový záměr je velmi ambiciózní, na světě neexistuje jiná značka srovnatelné velikosti, která by plánovala tak masivní růst v tak krátkém čase. Škodě navíc hází klacky pod nohy aktuální vývoj v Číně, která je pro ni jasně největším trhem, na kterém jako jediném nabízí již čtyři SUV. Nicméně celkový růst se zde zastavil, v případě segmentu SUV pro změnu mělo dojít k dosažení vrcholu, dokonce přímo z pohledu Škody. Očekávat lze tedy spíše stagnaci či pád, než aby se kdokoliv mohl pochlubit dvouciferným růstem. Přitom právě ten Škoda ke splnění svých plánů potřebuje.
Automobilka tedy začne tlačit na pilu i v jiných, menších zemích, kde chce dosáhnout ještě rychlejšího růstu. Mezi ně patří Austrálie, kde by Škoda v roce 2023 velmi ráda prodávala minimálně 12 tisíc aut ročně. To v porovnání s českými registracemi nezní jako nereálný úkol, dané množství se u nás prodá za necelé dva měsíce. Nicméně je třeba si uvědomit, že značka za prvních deset měsíců letošního roku překročila „jen“ pětitisícovou laťku. K 31. prosinci tak pravděpodobně bude mít na kontě 6 000 prodaných aut.
Ve srovnání s loňskem, kdy od ledna do října bylo prodáno méně než 4 500 aut, tu máme 12procentní růst. To rozhodně není špatné, zvláště když velkou měrou se na růstu podílí Kodiaq, který značce generuje nemalý obrat i zisk. Do konce října jej bylo prodáno 1 187 kusů, tedy třikrát více než Škody Karoq. S úspěchem lze ale nadále spojovat hlavně Octavii, která zatím dosáhla na 1 609 registrací. Meziročně se tak jedná o více než šestiprocentní posun k lepšímu, navíc nejprodávanější verzí je provedení RS.
Jakkoliv ale tato data vyznívají pozitivně, k naplnění zmíněného cíle nestačí a v celosvětovém měřítku jde o kapku v moři. Pokud by totiž Škoda zůstala u současného růstu, v roce 2023 nebude prodávat ani 10 tisíc aut ročně. Prodejní a marketingový šéf Alain Favey ale má v menší zastoupení důvěru a věří, že cíl se povede naplnit. „Naše strategie není raketová věda. Na jedné straně je třeba zapracovat na produktu, souběžně pak na druhé na image značky, a to v souladu s požadavky zákazníků.“
Australané si přitom žádají hlavně SUV, stejně jako výkonné vozy. Šéf tamního zastoupení Škody Michael Irmer proto vidí velkou příležitost v chystané produkční variantě elektrického konceptu Vision E. „Víme, že trh s elektromobily není v Austrálii tak rozvinutý jako jinde ve světě. Ale jsem přesvědčen, že s láskou k technologii a k designu se do nich Australané nakonec zamilují a přijmou je. Elektrifikace se musí stát mainstreamem.“
S ohledem na tato slova je ovšem jisté, že produkční Vision E registracím značky vládnout rozhodně nebude, i když napomoci jim zvládne. Favey proto vyzdvihuje ještě příchod dalších novinek, kterými jsou sériová verze konceptu Vision X a již zmiňovaná Scala. První ale do Austrálie dorazí až na konci roku 2020, druhý pak na jeho začátku. Doba potřebná k opravdu razantnímu růstu se tak Škodě zkrátí na pouhé tři roky, do té doby bude oporou jen Kodiaq.
Pochopitelně, svět je velký, poskládat ale zmíněný obří růst s pomocí rychlých vzepětí na relativně malých trzích za současné stagnace největšího odbytiště bude ale složité. U nás nakonec Škoda také dávno dosáhla stropu a nezbude jí zřejmě nic než expandovat do nových zemí. Jinak svůj plán splní jen stěží.
Škoda Kodiaq se v Austrálii prodává velmi dobře...
...stejně jako Octavia. Nicméně by se nejspíše musel stát zázrak, aby automobilka své registrace na nejmenším kontinentu během pěti let zdvojnásobila. Podobné plány přitom má na řadě dalších menších odbytišť
Zdroj: Car Advice
Bleskovky
- Nesmyslný 2,2tunový elektromobil se navzdory 650 koním znovu spálil v souboji se slabším spalovacím autem
před 3 hodinami - Nejasnosti okolo videa shořelé sbírky krásných Porsche ukazují, jak tenká je v roce 2025 hranice mezi fikcí a realitou
včera - Záběry buldozeru odklízejícího elektrická auta odstavená na silnici během požárů v Kalifornii jsou výmluvným obrazem dnešní doby
9.1.2025
Nejnovější články
- Meteorolog poradil, jak v zimě rozmrazit skla auta v řádu sekund bez jakékoli námahy
před hodinou - Nesmyslný 2,2tunový elektromobil se navzdory 650 koním znovu spálil v souboji se slabším spalovacím autem
před 3 hodinami - Mercedes je na tom ještě hůř. Jeho prodeje klesly na celém světě, odbyt elektromobilů stihl kolaps z beztak mizerných čísel
před 4 hodinami - Z evropského Auta roku je definitivně fraška, vítěz pro rok 2025 zaujme leda designem
před 6 hodinami - VW zabil stylový Arteon o dva roky dřív, než plánoval. V Česku se i v jediné verzi pořád prodával líp než všechny elektrické ID
před 7 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva