Škoda míří do vyšších kruhů, VW změní i zaměření Seatu

Šéf koncernu již nechce, aby Škoda vyráběla jen praktické vozy. Stejně tak se mu nelíbí ztráta Seatu, jejíž kumulovaná výše činí již 41,25 miliardy Kč.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Škoda míří do vyšších kruhů, VW změní i zaměření Seatu

8.3.2014 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek

Škoda míří do vyšších kruhů, VW změní i zaměření Seatu

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Šéf koncernu již nechce, aby Škoda vyráběla jen praktické vozy. Stejně tak se mu nelíbí ztráta Seatu, jejíž kumulovaná výše činí již 41,25 miliardy Kč.

Pro koncern VW Group existuje v současné době jeden zásadní cíl - stát se v roce 2018 největší automobilkou světa. Porazit tak musí především Toyotu, což se snadno řekne, ale hůře udělá, zvláště když evropské trhy nejsou v takové kondici jako před pár lety. Je proto logické, že Volkswagen přesouvá značnou část svých aktivit na východ. Takový Seat ovšem zrovna v Číně příliš úspěšný nebyl a pokud k tomu připočteme dekádu strádání a ztrát, nemůžeme se vůbec divit prohlášení šéfa koncernu Martina Winterkorna na ženevském autosalonu, že španělskou automobilku čeká změna strategie.

V tomto směru ovšem není Seat sám, stejný krok čeká také českou Škodu. V tomto směru je ovšem důvod jiný, třebaže to loni byla mladoboleslavská automobilka, jejíž odbyt klesal (dvouprocentní propad), zatímco Španělé rostli (o jedenáct procent). V absolutních číslech je Škoda skoro o řád jinde (registrace 921 000 vozů oproti 355 000 Seatu) a taková Octavia v řadě zemí kraluje prodejním žebříčkům. A jelikož Winterkorn by něco podobného rád viděl také u ostatních modelů, hodlá Škodu posunout do vyšších sfér.

Tento krok je docela překvapivý, neboť ještě pár let zpátky byl úspěch modelu Superb, který si i v západní Evropě lidé kupovali raději než dražší, ale srovnatelný Passat, vedení Volkswagenu silně proti srsti. I z toho důvodu bylo rozhodnuto, že Škoda se má držet více u země, došlo ke změně výbavy a dalším krokům namířeným proti české značce. Nyní ovšem Winterkorn prohlašuje, že „není důvod, aby Škoda vyráběla jen praktické modely“.

Je tak více než zřejmé, že dynamické pseudokupé vycházející ze studie Vision C do prodeje dorazí na do prodeje, stejně tak se můžeme těšit na znovupozvednutí Superbu. Podle Winterkorna je ovšem důležité, aby si jednotlivé součásti koncernu nelezly navzájem příliš do zelí. „Musíme zajistit, aby mezi značkami byly jasně narýsované mantinely. Tak spolu mohou lépe spolupracovat a každá bude mít své místečko na trhu.“

Bude tedy zajímavé sledovat, jak se celá situace vyvine a zda Volkswagen nakonec opětovně nezmění názor, zvláště když by Škoda mohla být „ve vyšších kruzích” úspěšnější než „lidový vůz“. Mnohem větší problematika se ovšem týká Seatu, který od roku 2005 nashromáždil ztráty ve výši 1,5 miliardy Eur (cca 41,25 mld. Kč). Loni sice došlo k obratu, skepse nad španělskou značkou však přetrvávají.

Podle vedení VW Group by tak Seat měl začít vyrábět více modelů v rodině Leon, neboť již takové kombi ST prokázalo svůj velký potenciál (během pár týdnů značka eviduje 20 000 objednávek). Kromě toho by se značka měla více zaměřit na specifické potřeby zákazníků z evropského kontinentu, neboť ten v posledních měsících vykazuje růst. Snahy o dobytí čínského trhu však rovněž nezůstávají zapomenuty.

Zopakována by ovšem neměla být dosavadní chyba, kdy Seat do Číny své vozy vyvážel. V takové chvíli totiž musel čelit vysokým dovozním clům, k nimž se navíc přidaly problémy s distribucí. Výsledkem jsou tak loňské registrace čítající pouhých 1 100 prodaných vozů, což je na největší trh světa setsakra málo. Šéf automobilky Jürgen Stackmann by proto raději v Číně auta přímo vyráběl, čímž by se náklady snížily stejně jako ceny a prodeje zamířily výše spolu se ziskem.

Je však sporné, zda i poté Seat na čínském trhu uspěje. Většina automobilových analytiků je totiž k zemětřesení v německém koncernu skeptická. „VW pokrývá ohromnou část mainstreamového trhu značkami jako je Škoda či Volkswagen. A Seat jednoduše do tohoto portfolia nezapadá tak, jak by měl,“ nechal se slyšet Jonathon Poskitt z LMC Automotive.

Podle společnosti IHS Automotive by se pak Seat měl do roku 2018 dočkat navýšení prodejů o 30 % na 462 tisíc exemplářů. To sice není stoprocentní splnění Stakmannova plánu, který počítá s půl milionem registrací, takové Škodě však analytici předvídají ještě větší „neúspěch“. Namísto plánovaného prodeje 1,5 milionu kusů v roce 2018 by totiž česká značka měla prodat jen 1,16 milionu nových vozů, tedy o 26 procent více než nyní.

Můžeme se tak jen nechat překvapit, jak celá situace dopadne. Stejně jako bude zajímavé sledovat snahy Volkswagenu o spuštění vlastní nízkonákladové značky. Právě ta by totiž měla přinést potřebné registrace k předstihnutí Toyoty, jenže jak jsme nedávno zmiňovali, německý koncern má problém se stvořením kvalitních vozů za plánovanou nízkou cenu. Dá se tedy počítat se zdržením, což by plány VW Group mohlo nepříjemně narušit...

Tip: Projděte si všechny novinky ženevského autosalonu 2014, máme pro vás i galerii živých fotografií přímo ze Ženevy.


Škoda míří do vyšších kruhů, VW změní i zaměření Seatu - 1 - Test Skoda Octavia III Combi 2013 prvni 14 TSI 07Škoda míří do vyšších kruhů, VW změní i zaměření Seatu - 2 - Test Skoda Octavia III Combi 2013 prvni 14 TSI 03Škoda míří do vyšších kruhů, VW změní i zaměření Seatu - 3 - Test Skoda Octavia III Combi 2013 prvni 14 TSI 10Škoda míří do vyšších kruhů, VW změní i zaměření Seatu - 4 - Test Seat Leon 1.4TSI 140 2013 Ext 01Škoda míří do vyšších kruhů, VW změní i zaměření Seatu - 5 - Test Seat Leon 1.4TSI 140 2013 Ext 02Škoda míří do vyšších kruhů, VW změní i zaměření Seatu - 6 - Test Seat Leon 1.4TSI 140 2013 Ext 04
Stávající úspěch značek Škoda a Seat je spojen především s modely Octavia a Leon. Oba přitom používají stejný základ v podobě platformy MQB

Zdroj: Reuters

Petr Prokopec

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.