Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Škoda má problém se jménem svého nového modelu. Není totiž zcela originální
16.10.2018 | Petr Prokopec
Škoda sotva stačila odhalit jméno svého nového modelu a už ví, že jej na některých trzích nebude moci použít. Stejně se totiž v minulosti jmenovala jiná auto, pro Škodu tak máme náhradu.
Vymyslet dnes jméno nového automobilu, které ještě nikdy nebylo použito a dobře zapadá do obvyklých mezí toho kterého výrobce, je pomalu nadlidský úkol. Vyprávět by o tom mohla i Škoda, která včera s velkou pompou oficiálně oznámila, že nástupce modelu Rapid bude pojmenován Scala. Jméno podle automobilky znamená latinsky schody či žebřík a reflektovat přitom má posun novinky oproti předchůdci. Ve skutečnosti jde o italské slovo, neboť to latinské je trochu jiné, tuto drobnost ale dnes nechme stranou.
Již včera jsme zmínili, že Scala pro nás není překvapením, právě toto označení si totiž česká automobilka nechala zaregistrovat na patentovém úřadě. Kromě toho uzmula i variaci Skala a patřičné logo, jenže zase tak bezproblémové, jak se z akceptovaných registrací může zdát, použití nového jména nebude.
Nejde tu ani tak o to, že stejně se jmenují produkty z jiných odvětví, to zákony připouští. Po oficiálním odhalení nového jména se ovšem rychle ukázalo, že název Scala neslo i několik aut. Konkrétně šlo o u nás neprodávaný Renault Samsung SM3, který byl na některých trzích Jižní Ameriky a Afriky do roku 2013 nabízen jako Renault Scala. Stejné označení pak nosil i Nissan Latio, nám známý jako Almera či Sunny, na indickém trhu, a to až do loňska.
Konglomerát Renault-Nissan tak má na některých místech světa, kde Škoda též působí, název Scala zaregistrován. Pokud tedy Škoda bude chtít s nástupcem Rapidu vyrukovat i v těchto místech - a na některých dnes Rapid nabízí - bude muset přikročit k přejmenování, nebo se dohodnout s francouzsko-japonskou konkurencí. A nebo zůstat u jména Rapid, čímž ale nebude moci deklarovat onen posun proti předchůdci.
Jen pro úplnost pak dodejme, že úplně nový není ani název Skala. Svého času jej totiž užívala jugoslávská Zastava pro svou variantu licenčního Fiatu 128. Model Skala 55/65 se přitom vyráběl až do roku 2008. Zajímavé v tomto kontextu je, že i Zastava měla s názvem tohoto vozu problémy. Původně totiž Skala dorazila pod numerickým označením 101, nicméně stejně jako o osm let dříve Porsche také ona narazila na ochranné známky Peugeotu. S třemi číslicemi byl tak vůz prodáván pouze ve své domovině, mimo Jugoslávii ale byl znám právě jako Skala, navíc ještě v souvislosti se značkou Yugo.
Nevíme, jestli Škoda o těchto konfliktech ví - jak jsme zmínili zkraje, vymyslet něco úplně nového je v dnešní době velmi těžké, a tak možná od začátku počítá s tím, že na některých trzích bude muset sáhnout po jiných jménech. Tak či onak ale nebyla Scala přijatá dvakrát vřele - některým lidem prostě nezní dobře, jiní (třeba britští dealeři) Škodě vyčítají, že vůz, který má deklarovat vzestup dostupného kompaktu značky, pojmenovala stejně jako modely, jejichž technologická úroveň nebyla dvakrát na výši.
My jsme v redakci chvíli přemýšleli nad tím, jak vůz pojmenovat jinak a vyhnout se sporům s konkurenčními výrobci. Česká slova se zdají být bezpečnou cestou, taková Škoda Žebřík nebo Škoda Schod by ale na zahraničních trzích zřejmě moc nebodovala. Pokusy vyslovit Schod v jiných jazycích jsme ale došli ke jménu Škoda Škod, což už nepoužitelně nezní, „Škoda” nějak v zahraničí číst také musí. A případně je tu alternativa v podobě Škoda OfŠkodas. Pravda, zní to zvláštně jako Ferrari LaFerrari, ale jméno „Škod” jistě jiná firma nikdy nepoužije. A jako produkt reflektující typické hodnoty značky...
Berte to s humorem. A patálie škodovky jen jako důkaz toho, že „čistá” registrace úplně nového jména auta je dnes opravdu obtížná. Proto také automobilky rády sahají po starých, dávno registrovaných jménech. Nové potíže u nich jednoduše nehrozí...
Jméno nástupce Škody Rapid nebylo přijato bůhvíjak vřele...
...nadšení ovšem nevzbuzovaly ani další možnosti, jenž si značka zaregistrovala na patentovém úřadě. Novinku nyní nejspíše čeká dvojí identita, jméno Scala na některých trzích použil konglomerát Renault-Nissan
Takto bude novinka značky vypadat, říkat ji nakonec můžete, jak chcete...
Bleskovky
- Nástupce nejoblíbenějšího auta Jeremyho Clarksona už piluje formu na Ringu, svému předchůdci se ale nemá šanci vyrovnat
před 2 hodinami - Nové Audi A5 dostalo klíč vypadající tak lacině, že ho „nedává” ani tvrdé jádro fanoušků, štve je i argumentace značky
včera - Charles Leclerc má v garáži další nové Ferrari. Při jeho barevné kombinaci se mu mezi ostatními auty ztratí
30.10.2024
Nejnovější články
- Tesla se zapnutým FSD smetla na dálnici jelena a neubrala ani pak. „Po tolika zbytečných brzděních den co den?” ptá se udivený majitel
před hodinou - Nástupce nejoblíbenějšího auta Jeremyho Clarksona už piluje formu na Ringu, svému předchůdci se ale nemá šanci vyrovnat
před 2 hodinami - Zákazníci žalují zkrachovalou automobilku mistra světa F1. Vybrala obrovské zálohy na nová auta, nevrátila nic
před 3 hodinami - Jaguar přestal na svém domácím trhu prodávat všechna nová auta, do roku 2026 bude nabízet jen ojetiny
před 4 hodinami - Motorový papež nepřeháněl. Už i Mercedes nasadí spalovací motory z Číny, podle něj jsou „nejlepší na světě”
před 6 hodinami
Živá témata na fóru
- Rychlodotazy 11.01. 14:30 - pavproch
- Řidiči, co to mají v ruce... 11.01. 14:04 - M.Z.
- Jaguar a dalsi britske zverstvo 11.01. 12:00 - pavproch
- Elektromobily a vse kolem nich 11.01. 10:43 - Twisted
- Lampárna (stěžovatelna) 11.01. 09:42 - M.Z.
- vyber motorky 10.31. 20:32 - řidičBOB
- S větrem ve vlasech.... 10.31. 19:38 - M.Z.
- Policejní kontroly a měření 10.31. 19:33 - řidičBOB