Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Škoda loni prodala 1,04 milionu aut, za hvězdy jsou Rapid a Čína
10.1.2015 | Petr Miler | Přidat příspěvek
Nebýt „menší Octavie” v nabídce škodovky, milionová hranice by pokořena nebyla. Čínský trh se pak na prodejích automobilky podílel téměř jednou třetinou.
K začátku každého nového roku neodmyslitelně patří bilancování roku předchozího i výhledy do toho právě začnuvšího. Na našich stránkách už se soustřeďujeme spíše na to, co nás v čeká letos, lidé z automobilek ale mají po první dny a týdny hlavy stále plné ohlížení za tím, co se jim povedlo loni. Počet tiskových zpráv oznamujících výsledky jednotlivých firem bychom nespočítali ani na prstech všech členů naší redakce, a tak se pochopitelně nemůžeme věnovat všem. Aspoň na ty zajímavější si ale posvítit zvládneme.
Měli jsme tu tedy například výsledky všech tří německých „prémiovek” v čele s BMW, které stále rostou, ale každá jinak. Podívali jsme se také na rekordní rok Bentley, i když také proto, že souvisí s příchodem hned několika SUV značky. A mrkli jsme se rovněž na překonání milionové mety ročních prodejů u Jeepu. Dnes nás čeká něco podobného, neboť milionářem je též česká Škoda. A připusťme, zabýváme se jí také proto, že je česká.
Že si bratrstvo prostřelené slípky za loňský rok připíše nový prodejní rekord, bylo jasné už loni, však zmíněná milionová meta padla už začátkem prosince. Tehdy ale nebylo možné složit ani úplné výsledky, ani se na ně podívat trochu podrobněji, a tak to napravme dnes.
Klíčovým číslem v souvislosti s rokem 2014 je 1 037 200. Přesně tolik aut loni škodovka prodala zákazníkům, což představuje nejen nový a poprvé sedmimístný rekord, ale i výrazný meziroční růst. Oproti roku 2013, kdy firma prodala 920 800 vozů, jde přesně o 12,7procentní růst. Pozitivní navíc je, že automobilka netěží jen z úspěchů v hloubi roku, stále roste - prosinec 2014 pro ni byl rovněž rekordní (81 900 aut) a meziroční růst v rámci tohoto měsíce ještě vyšší (+16,9 %).
Podíváme-li se na jednotlivý odbytiště, pak stále více platí, že největším trhem pro automobilku je Čína. Za rok 2014 vzrostl počet dodávek zákazníkům v této zemi o 24 procent na hodnotu 281 400 vozů (v roce 2013 to bylo 227 000 aut) a také za Velkou zdí panoval velký nákupní optimismus až do konce roku. V prosinci 2014 český výrobce počet dodaných aut dokonce více než ztrojnásobil na 30 800 vozů (v prosinci 2013 šlo o 9 600 vozů) a dosáhl dosud nejlepšího měsíčního výsledku v Číně.
Z nám bližších odbytišť můžeme zmínit západní Evropu, kde značka rostla více lépe než celý trh - o 11,8 procenta na 413 200 vozů a tržní podíl tedy vzrostl na 3,4 procenta (v roce 2013 to byly 3,2 procenta). Z dílčích trhů vládlo růstovým statistikám Německo (149 500 aut, +9,6 procenta oproti 136 400 autům v roce 2013) následováno Velkou Británií (76 000 aut, +15,1 procenta), Nizozemskem (18 600 aut, +36,6 procenta), Belgií (17 800 aut, + 15 procent), Španělskem (17 800 aut, +32,5 procenta), Itálií (14 200 aut, +17,3 procenta), Švédskem (13 600 aut, +10,5 procenta), Irskem (6 300 vozů, +27,5 procenta) či Portugalskem (2 400 vozů, +32,7 procenta).
Ve střední Evropě se značce také vedlo - růst o 18,5 procenta znamená celkem 149 900 vozů (v roce 2013 to bylo 126 500). Tržní podíl Škody tak vzrostl na 19,9 procenta (v roce 2013 19,1 procenta). V České republice vzrostly prodeje automobilky o 16,9 procenta na 70 200 vozů (v roce 2013 šlo o 60 000 aut), dvouciferný růst pak zaznamenala také v Polsku (46 700 vozů, +20,5 procenta), na Slovensku (16 400 vozů, +10,6 procenta), v Maďarsku (8 200 vozů, +12,7 procenta), ve Slovinsku (5 000 vozů, +38,1 procenta) nebo v Chorvatsku (3 400 vozů, +71,9 procenta).
Ve východní Evropě dodala Škoda v roce 2014 zákazníkům celkem 119 200 vozů (v roce 2013 šlo o 125 400 aut). Tržní podíl tedy vyšphal na 4,3 procenta z 3,9 procenta v roce 2013. V Rusku prodala firma za celý rok 84 400 vozů (v 2013 šlo o 87 500 aut), tržní podíl ale vzrostl na 3,7 procenta (v roce 2013 činil 3,4 procenta). Dvouciferným tempem rostla automobilka v Rumunsku (7 300 vozů, +32,6 procenta), v Srbsku (5 200 vozů, +24,2 procenta), v Bulharsku (2 100 vozů, +20,4 procenta) nebo v pobaltských státech (5 400 vozů, +16,2 procenta).
Z dalších zajímavých odbytišť můžeme zmínit úspěchy v Izraeli (15 100 vozů, + 5,1 procenta), v Turecku (14 000 vozů, +9,4 procenta) nebo v Alžírsku (11 100 vozů, +21,2 procenta). V Indii už se Škodě až tak nedařilo - v roce 2014 zákazníkům dodala 15 500 vozů, v roce 2013 jich ale bylo 22 600.
Mezi modely nadále kraluje Octavia, pravou hvězdou roku je ale menší Rapid nově prodávaný i jako hatchback. Octavia sice s 389 300 prodanými vozy zůstává jasně v čele, odbyt Rapidu ve výši 221 400 aut ale znamená masivní meziroční růst o 113,3 procenta - Octavia rostla jen o 8,3 %. Třetí Fabia s odbytem klesla, to ale při příchodu nové generace není nic až tak zvláštního. Přehled prodejů všech modelů následuje.
Prodeje modelů značky Škoda v roce 2014
(typ, prodeje, meziroční růst/pokles)Škoda Octavia (389 300; +8,3 %)
Škoda Rapid (221 400; +113,3 %)
Škoda Fabia (160 500; -20,5 %)
Škoda Yeti (102 900; +24,8 %)
Škoda Superb (91 100; -3,5 %)
Škoda Roomster (29 600; -11,0 %)
Škoda Citigo (prodej pouze v Evropě: 42 500; -6,0 %)
Závěrem se sluší dodat, že po rekordním roce 2014 očekává Škoda úspěchy a nové rekordy i v roce 2015. Pomoci ji má nejen zmíněná nová Fabia, ale i její verze Combi a chystaný nový Superb. Jak moc se daří značce tento záměr naplňovat, bude zřejmější už za pár měsíců...
Hlavní měrou se na loňském růstu škodovky podílel model Rapid - bez jeho 113 procent k dobru by milionovou hranici nepřekonala a měla by potíže zopakovat i výsledek roku 2013
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Řidič Hyundai vjel do dealerství Fordu a totálně zničil vzácný, dekády starý nejetý Mustang vyrobený v pouhých 300 kusech
před 6 hodinami - Řidič ukázal záda celé skvadře policejních hlídek na okreskách v až 280 km/h, tolik mu naměřili přímo při honičce
včera - Německý automobilový průmysl zasáhl symbolický krach, tradiční výrobce skončil po 228 letech, 1 500 lidí je bez práce
25.12.2024
Nové na MotoForum.cz
- Ducati Multistrada V2 a V2 S 2025: nejlehčí ve své kategorii 23.12.2024
- John McPhee 2025 za MasterMac Honda v British Superbike Championship 23.12.2024
- Savadori zůstává další 2 roky u Aprilie 22.12.2024
- Chun Mei Liu pojede i 2025 WorldWCR 21.12.2024
- Startovní listina Red Bull Rookies Cupu 2025 21.12.2024
Nejnovější články
- Nadějný výrobce elektroaut je na hraně krachu. Zastavil veškeré aktivity, zaměstnance poslal na „povinné neplacené volno“
před 45 minutami - Absurdita dění kolem Tesly nezná mezí, ve Švédsku jí odmítají připojit k síti už 100 nově postavených Superchargerů
před 2 hodinami - Jedno z nejlevnějších rodinných aut mezi ojetinami je dnes skoro zapomenutý držák, za málo nabízí opravdu hodně
před 3 hodinami - První elektrická Maserati jsou totální fiasko. Prodávají se po kusech za měsíc v celé Evropě, výrobu zastavili až do února
před 5 hodinami - Řidič Hyundai vjel do dealerství Fordu a totálně zničil vzácný, dekády starý nejetý Mustang vyrobený v pouhých 300 kusech
před 6 hodinami
Živá témata na fóru
- dubllikat at is ru 12.27. 14:15 - Rolandjem
- BMW Divize 12.27. 12:08 - pavproch
- Onboard videa 12.25. 17:03 - Stepan
- Fiat a vše kolem nich 12.25. 16:33 - pavproch
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 12.24. 14:09 - M.Z.
- Politický koutek 12.24. 12:03 - Brus
- Pneu koutek 12.23. 18:43 - řidičBOB
- PF 2022, 2023, 2024. 2025 12.23. 11:54 - Lachende Bestien