Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Škoda konečně našla řešení, jak nám nabídnout tolik aut, kolik by sama chtěla
25.3.2019 | Petr Prokopec
Máte pocit, že toho Škoda nabízí už tolik, že víc ani nemůže? Nenechte se mýlit, mladoboleslavské značce ročně utíkají miliardy jen tím, že nemá kde vyrábět víc aut.
Již od konce roku 2017 zmiňujeme, že Škoda má problém. A to více než zásadní, její dvě české továrny v Mladé Boleslavi a Kvasinách jedou na maximum své kapacity. Automobilka zkusila v uplynulých měsících různé možnosti nápravy, ani jedna však nebylo dostatečně vyhovující. Nakonec tedy dojde k tomu, co šéf značky Bernhard Maier ještě před necelým rokem a půl spíše odmítal, tedy na stavbu zcela nové továrny mimo Českou republiku.
Kde? O tom se ještě rozhoduje, s náznakem věcí budoucích ale momentálně přicházejí ukrajinská média. V této zemi Škoda spolupracuje se společností Eurocar, jenž pro ní vyrábí modely jako Fabia či Octavia, kromě toho se pak stará i o montáž Seatu Leon či Audi A4 a Audi A6. Nicméně jakkoliv její roční kapacita činí 45 tisíc aut, v roce 2016 byly vyrobeny pouze čtyři tisíce kusů. Tato produkce pak sice v roce 2017 narostla, nicméně loni opětovně došlo k poklesu.
I přes pád registrací sice Škoda zůstává na ukrajinském trhu čtvrtou nejžádanější značkou, nicméně výhled do budoucna je nejistý, a to zejména kvůli ekonomické situaci v zemi. Ukrajina tak měla být mateřským koncernem VW vyloučena z užšího výběru a stejně mělo dopadlo Turecko, Rumunsko a Bulharsko. První zmíněná země byla dlouhou dobu favoritem, ovšem loňský dramatický pád tamní měny vyústil v nemalé obavy.
Proč jsou pak mimo hru Rumunsko a Bulharsko, zatím nebylo nikterak upřesněno. Dá se ale předpokládat, že pověst tamních dělníků, kteří mají do spolehlivých daleko, nejspíše předčila i vidinu nízkých mzdových nákladů. S těmi ostatně značka může počítat v Srbsku, které by se nakonec mělo stát cílovou destinací. Oficiálně pak sice tento krok potvrzen nebyl, ovšem Škoda i VW Group prý již měly podniknout první kroky k výstavbě nové továrny.
„Ptali se mně na průměrné platy, na výcvik zaměstnanců a vůbec na vše, co má nějakou spojitost s automobilovým byznysem,“ uvedl Milenko Kostič. Ten je generálním importérem vozů Škoda v zemi, o trhu tak stoprocentně má nemalý přehled. Rovnou tak i uvedl, že pro továrnu bude třeba pozemek o rozloze 300 až 400 hektarů - aktuálně jsou přitom v Srbsku takové pouze dva, a to poblíž města Nis a poté v provincii Vojvodina.
Zda na některou z těchto lokalit skutečně padne volba, není jasné. Nicméně srbský prezident Alexandr Vučič již uvedl, že tento týden jej čeká schůzka se zástupci koncernu. Sdělit jim přitom hodlá, že „Srbsko je nejsilnější, nejstabilnější a nejlepší zemí, jakou může Volkswagen pro svou investici zvolit“. Zdá se tedy, že je již ruka v rukávu, ačkoliv Maier dodává, že koncern vše zatím vyhodnocuje a rozhodnutí učiní do června.
Uvidíme tedy za pár dní, zda Vučič náhodou neřekne o trochu více, koneckonců výstavba továrny Volkswagenu v Srbsku je pro něj momentálně prioritou. Pokud přitom koncern skutečně rozhodne v prospěch této země, pak podnik by měl začít montovat zejména SUV Škody a Seatu v roce 2022. VW Group ovšem bude muset vyřešit ještě jeden problém, který je spojen s Německem a odbory, jenž mají v dozorčí radě silný hlas.
Je totiž třeba dodat, že zatímco Škoda nemá kde vyrábět, mnohé továrny Volkswagenu nejedou na plnou kapacitu. Odbory IG Metall proto požadují, aby nejprve došlo k přesunutí části produkce z Česka do Německa, a teprve poté, pokud Škoda i nadále nebude zvládat vykrývat poptávku, by padl souhlas k výstavbě nové továrny. Je ale více než jasné, že s ohledem na německé mzdy by takový krok vedl ke zdražení vozů.
„Stále jsme tedy ve fázi analýz. A nebude to jednoduché rozhodnutí,“ dodal k celé věci Maier. Ten zároveň i zmínil, že Škoda loni prodala 150 tisíc kusů SUV Karoq. Nad takovým počinem by během prvního kompletního roku na trhu mnohý výrobce zaplesal, ovšem dle šéfa značky by Škoda bez problémů zvládla prodat o 100 tisíc aut více, kdyby je měla kde vyrobit. Je tedy více než jasné, že novou továrnu potřebuje jako sůl.
„S novou produkční linkou bychom byli schopni prodat více než dva miliony vozů ještě před rokem 2025. Dokonce bychom mohli prodat daleko více vozů letos, než jich prodáme, kdybychom je měli kde vyrobit. Problémem je, že poptávka je daleko vyšší než naše kapacita,“ uvedl dále Maier. Rozhodnutí tak musí padnout co nejrychleji. Stejně jako verdikt o tom, jaké modely budou na nové lince vznikat. Vzhledem k enormnímu zájmu o SUV ale toto rozhodnutí zřejmě nebude příliš komplikované.
Zájem o Škodu Karoq je enormní, značka by loni prý prodala o 100 tisíc kusů více, kdyby je měla kde vyrobit
Zdroj: Interfax
Bleskovky
- Nejasnosti okolo videa shořelé sbírky krásných Porsche ukazují, jak tenká je v roce 2025 hranice mezi fikcí a realitou
včera - Záběry buldozeru odklízejícího elektrická auta odstavená na silnici během požárů v Kalifornii jsou výmluvným obrazem dnešní doby
9.1.2025 - První elektrické Ferrari nachytali při testech. Vzhledem děsí asi jen dočasně, falešný zvuk mu ale zůstane
8.1.2025
Nejnovější články
- Otylé obludě BMW nepomáhá ani Cristiano Ronaldo. Je to takový propadák, že v USA za rok oslovila míň lidí než za tři čtvrtě toho předchozího
před 11 hodinami - „Bugatti pro chudé” se začalo prodávat. Lidové auto s 1 079 koňmi dělá při své ceně i z Porsche 911 předražený nesmysl
včera - Dodge má problém, jeho nové elektrické Chargery „umírají” v rukou majitelů hned pár kilometrů po převzetí u dealerů
včera - Prodejní šéf VW se zoufale snaží udat nechtěná elektrická auta a říká, že jsou spolehlivější. Data ukazují pravý opak
včera - Nová velká Dacia Bigster zná své první ceny. Bude to nejspíš hit i přes zklamání z interiéru
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva