Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Škoda 130 RS: k mání je originální soutěžní stroj, za šílenou cenu
5.6.2015 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
V historii Škody nenajdeme slavnější jméno než 130 RS. Jeden krásně zrenovovaný závodní kousek je teď opět na prodej, jenže pekelně draho.
Hovoříme-li o soutěžní historii automobilky Škoda, musíme zmínit jméno Johna Hauglanda, norského závodníka, který za volantem Škodovek vyhrál celkem 106 podniků rallye. Pro většinu z těchto vítězství si dojel na voze neméně slavném, než je on sám - na Škodě 130 RS. Podle Hauglandových slov byla 130 RS ve své době lepším závodním náčiním než Porsche 911. Ostatně, říkalo se jí „český Stratos”.
Vyrobených kusů tohoto závodního stroje nicméně nebylo zas tolik. Sériových kupátek 110 R, ze kterých 130 RS vychází, vzniklo údajně okolo 57 tisíc kusů. Pravé 130 RS, nikoliv neoriginální repliky, se dnes prodávají za ohromné peníze, zejména jsou-li po kompletní renovaci. Krásným příkladem budiž stroj, který si můžete prohlédnout na fotografiích - je to originální Škoda 130 RS. A také podle toho stojí, cena je 65 tisíc Eur, tedy 1,75 milionu korun.
Její pohonnou jednotkou je třináctistovka, přesněji motor o objemu 1 298 ccm, který dává výkon zhruba 130 koní. Specifikem 130 RS je také upravený podvozek, který má delší ramena přední nápravy a upravená, šikmo kyvná ramena nápravy zadní, což znamená velmi dobrou ovladatelnost. Také byla odlehčena střecha, je z plechu o tloušťce pouhého 0,7 milimetru. Výsledkem snižování hmotnosti je u soutěžního vozu váha 825 kilogramů.
130 RS vznikla asi ve dvou stovkách kusů a základ karoserie byl ocelový, ale vnější panely byly zčásti hliníkové a zčásti laminátové a kola byla hořčíková. Díváme se údajně na soutěžní stroj, který jezdil rallye mezi léty 1980 a 1983. Také je mimo svůj vznešený původ kompletně zrenovovaný od předního po zadní nárazník. A podle toho i vypadá - z fotografií má člověk dojem, že se dívá na nové auto. Jen sériový volant v soutěžním autě může vzbudit otazníky.
Ona renovace však neproběhla zas tak nedávno. Stejný stroj jeho současný majitel, doktor Hristiyan Kosturski, nabízel už v březnu roku 2013 a pak ještě na podzim stejného roku. A možná i jinde a jinde, o všech případech nemusíme vědět. Renovace proběhla v Bulharsku, kde doktor Kosturski pracoval, a tam jej nabízel poprvé. Pak se, stále v rukou stejného člověka, dostalo do Německa, konkrétně do Cách. A tam je dle čerstvého inzerátu na prodej nyní.
V minulosti se objevily pochybnosti o pravosti tohoto stroje, ale podle jiných zdrojů je to nejpodstatnější, tedy brzdy Girling, hlava motoru a sání, správné. Při renovaci byly použity originální díly, jak uvádí inzerát i jiné zdroje. Co nicméně nesedí, je pravděpodobně cena - pokud se tuto 130 RS současný majitel snaží už dva roky prodat, nejspíš má o sumě, kterou za ni dostane, nereálné představy. Ale třeba se mýlíme a právě vy si tohle auto koupíte. Levné věru není, je to ale pořádný kus historie Škody i automobilismu jako takového...











Tenhle kousek by měl být originální 130 RS a je na prodej
Takhle vypadala ikona českého rallye v plné polní
Zdroje: Hristiyan Kosturski, Mobile.de
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Řešení víka kufru VW Phaeton připomíná, jak přetechnizované a nedoceněné auto to je, BMW vedle něj působí jako Dacie
20.4.2025Elektrický Ford Mustang se postavil tomu „skutečnému” s motorem V8. A dokázal, že je poníkem zvládajícím jediný trik
19.4.2025Už se ví, kde má nové Bugatti schovaný klíč na odemykání nejvyšší rychlosti, až po jeho použití jede 445 km/h
18.4.2025
Nové na MotoForum.cz
- Jorge Martin propuštěn z nemocnice včera 15:56
- Šťastné drama v Le Mans pro YART s Hanikou 20.4.2025
- Gabriele Ruiu s wild card v Cremone 20.4.2025
- Le Mans je prvním závodem EWC 2025, tedy MS-Endurance 19.4.2025
- V Le Mans zahájil letošní ročník MS-Side 19.4.2025
Nejnovější články
Nový dvourotorový Wankel je hotový, říká šéf Mazdy, k návratu rotačních sporťáků brání poslední překážka
včeraŘešení zavírání přední kapoty propadáku Dodge je tak absurdní, že na něj potřebujete návod, jinak si poničíte auto
včeraPrvní elektrické Porsche ztrácí hodnotu tak moc, že láme další psychologickou cenovou hranici, majitele připravilo o miliony za pár let
včeraLotus po sázce na špatného koně dál upadá. Musí znovu propouštět, obchodní válka mu zasazuje další rány
včeraRychlost a míra úpadku nizozemského automobilového parku ukazuje, co za současného vývoje stihne celou EU
včera
Živá témata na fóru
- Řidiči, co to mají v ruce... 04.21. 23:27 - rhinos
- Cyklistické vlákno 04.21. 22:25 - Kavis
- Detektory policejních radarů 04.21. 16:22 - Michalll
- S větrem ve vlasech.... 04.21. 15:51 - pavproch
- BMW Divize 04.21. 11:17 - pavproch
- Jak opravit lak/kapotu na Skoda Superb 3 04.21. 09:08 - RoseBL
- Za kolik jezdíte s dieselem? 04.19. 22:39 - Brus
- Vačka palivového čerpadla 04.19. 09:05 - amora321