Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Škoda 130 RS: k mání je originální soutěžní stroj, za šílenou cenu
5.6.2015 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
V historii Škody nenajdeme slavnější jméno než 130 RS. Jeden krásně zrenovovaný závodní kousek je teď opět na prodej, jenže pekelně draho.
Hovoříme-li o soutěžní historii automobilky Škoda, musíme zmínit jméno Johna Hauglanda, norského závodníka, který za volantem Škodovek vyhrál celkem 106 podniků rallye. Pro většinu z těchto vítězství si dojel na voze neméně slavném, než je on sám - na Škodě 130 RS. Podle Hauglandových slov byla 130 RS ve své době lepším závodním náčiním než Porsche 911. Ostatně, říkalo se jí „český Stratos”.
Vyrobených kusů tohoto závodního stroje nicméně nebylo zas tolik. Sériových kupátek 110 R, ze kterých 130 RS vychází, vzniklo údajně okolo 57 tisíc kusů. Pravé 130 RS, nikoliv neoriginální repliky, se dnes prodávají za ohromné peníze, zejména jsou-li po kompletní renovaci. Krásným příkladem budiž stroj, který si můžete prohlédnout na fotografiích - je to originální Škoda 130 RS. A také podle toho stojí, cena je 65 tisíc Eur, tedy 1,75 milionu korun.
Její pohonnou jednotkou je třináctistovka, přesněji motor o objemu 1 298 ccm, který dává výkon zhruba 130 koní. Specifikem 130 RS je také upravený podvozek, který má delší ramena přední nápravy a upravená, šikmo kyvná ramena nápravy zadní, což znamená velmi dobrou ovladatelnost. Také byla odlehčena střecha, je z plechu o tloušťce pouhého 0,7 milimetru. Výsledkem snižování hmotnosti je u soutěžního vozu váha 825 kilogramů.
130 RS vznikla asi ve dvou stovkách kusů a základ karoserie byl ocelový, ale vnější panely byly zčásti hliníkové a zčásti laminátové a kola byla hořčíková. Díváme se údajně na soutěžní stroj, který jezdil rallye mezi léty 1980 a 1983. Také je mimo svůj vznešený původ kompletně zrenovovaný od předního po zadní nárazník. A podle toho i vypadá - z fotografií má člověk dojem, že se dívá na nové auto. Jen sériový volant v soutěžním autě může vzbudit otazníky.
Ona renovace však neproběhla zas tak nedávno. Stejný stroj jeho současný majitel, doktor Hristiyan Kosturski, nabízel už v březnu roku 2013 a pak ještě na podzim stejného roku. A možná i jinde a jinde, o všech případech nemusíme vědět. Renovace proběhla v Bulharsku, kde doktor Kosturski pracoval, a tam jej nabízel poprvé. Pak se, stále v rukou stejného člověka, dostalo do Německa, konkrétně do Cách. A tam je dle čerstvého inzerátu na prodej nyní.
V minulosti se objevily pochybnosti o pravosti tohoto stroje, ale podle jiných zdrojů je to nejpodstatnější, tedy brzdy Girling, hlava motoru a sání, správné. Při renovaci byly použity originální díly, jak uvádí inzerát i jiné zdroje. Co nicméně nesedí, je pravděpodobně cena - pokud se tuto 130 RS současný majitel snaží už dva roky prodat, nejspíš má o sumě, kterou za ni dostane, nereálné představy. Ale třeba se mýlíme a právě vy si tohle auto koupíte. Levné věru není, je to ale pořádný kus historie Škody i automobilismu jako takového...
Tenhle kousek by měl být originální 130 RS a je na prodej
Takhle vypadala ikona českého rallye v plné polní
Zdroje: Hristiyan Kosturski, Mobile.de
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Německý automobilový průmysl zasáhl symbolický krach, tradiční výrobce skončil po 228 letech, 1 500 lidí je bez práce
včera - Expert předělal volant moderního Porsche na otočné sněžítko. Dalo to příšernou práci, přitom taková blbost, co?
23.12.2024 - Žhavý kandidát na letošní Darwinovu cenu vjel s BMW X5 na přejezdu přímo pod vlak. Z jednoho auta má dvě, zázrakem přežil bez zranění
22.12.2024
Nové na MotoForum.cz
- Ducati Multistrada V2 a V2 S 2025: nejlehčí ve své kategorii 23.12.2024
- John McPhee 2025 za MasterMac Honda v British Superbike Championship 23.12.2024
- Savadori zůstává další 2 roky u Aprilie 22.12.2024
- Chun Mei Liu pojede i 2025 WorldWCR 21.12.2024
- Startovní listina Red Bull Rookies Cupu 2025 21.12.2024
Nejnovější články
- Většina Němců nechce zákaz spalovacích aut a nařizování elektromobilů, preferují dnes upozaďované řešení
včera - I úplně poslední evoluce Trabantu se dá koupit dodnes nejetá, vznikla až po roce 1990, bez nejtypičtějšího prvku auta
včera - Putinova limuzína opět zdražila, jako Rolls-Royce už i stojí. K dispozici ale není ani jedno nové auto
včera - Tesla zkouší rozhýbat prodeje svého největšího propadáku dobíjením zdarma. Je to levárna, která se vyplatí jen jí
včera - Německý automobilový průmysl zasáhl symbolický krach, tradiční výrobce skončil po 228 letech, 1 500 lidí je bez práce
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva