Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Showmani už raději velikost, boom SUV živí i strádající prodeje kabrioletů
18.10.2014 | Petr Miler | Přidat příspěvek
Tradiční trhy s auty nerostou, zejména segment SUV v jejich rámci ale letí vzhůru. Na čí úkor? Budete se divit, ale do značné míry jde o otevřené modely.
Prakticky v testu každého moderního či spíše módního SUV se ptáme, co vůbec stojí za jejich oblibou. Vždyť povětšinou nejde o auta nabízející atraktivní hodnotu za peníze, obvykle je tomu spíše naopak - ve srovnání s konvenční volbou stejné třídy dostanete vůz větší, těžší, v přímce i v zatáčkách pomalejší, méně provozně efektivní, hůře ovladatelný a navíc dražší. Sázíte-li na vnitřní prostor navíc, pak ne, ten tam není. A kdyby někdo doufal v terénní schopnosti (ve které stejně prakticky nikdo nedoufá...), pak je nutné znovu říci ne, ani ty tam nejsou. Proč tedy taková auta někdo kupuje? A když se přeneseme přes všeakceptující frázi „každé zboží má svého kupce”, pak proč takových lidí přibývá?
Odpověď je zdánlivě jednoduchá: tahle auta se někomu líbí a dotyčným se líbí tak moc, že si za všechny ty funkční ztráty ještě rádi připlatí. To pochopitelně lze přijmout jako důvod, ale neříká to celou pravdu. Segment podobných SUV totiž výrazně roste, ačkoli tradiční trhy stagnují a obliba klasických automobilových koncepcí zase tak moc neklesá - největší část koláče ukusují hatchbacky a kombíky nižší střední třídy (Evropa) a sedany střední třídy (USA). Tak kde se berou zákazníci oněch SUV?
Pochopitelně se rekrutují i z výše zmíněných a dalších tříd, se zajímavým a pro rozumného člověka smířlivým vysvětlením ale přišla studie firmy Autofacts. Ta jednak konstatuje, že na zmíněných dvou trzích (tedy Evropy a USA) v posledních letech razantně klesá obliba otevřených vozů. Konkrétně se mezi roky 2007 a 2013 snížil odbyt těchto aut skoro o polovinu z 827 tisíc kusů na 444 tisíc a jejich tržní podíl se zmenšil z 5,4 na 3,3 procenta. To je skutečně masivní pokles a není divu, že automobilky tento segment opouštějí a výrobci skládacích či plátěných střech jako Webasto, Magna a Valmet třou bídu s nouzí. Zajímavější ale je, co si zákazníci těchto aut kupují místo svých kabrioletů.
Zmíněná studie tvrdí, že většina klientů těchto aut v uplynulých letech přešla právě k SUV a crossoverům všeho druhu. Jen oněch 400 tisíc zákazníků by na boom těchto let nestačilo, je to ale pro SUV podstatná vzpruha a pro nás konečně pochopitelné vysvětlení, kde se zákazníci crossoverů také berou. Pokud si totiž někdo kupuje kabriolet, zajímá ho na autě více než jeho jízdní či jiné podobné funkční vlastnosti to, jaký dělá dojem na okolí. A pokud právě takoví lidé přišli na to, že lepší dojem udělají s „něčím velkým”, je celkem srozumitelné, že je stejně jako u kabrioletů primárně nezajímá, jaký bude mít jejich vůz jízdní vlastnosti či spotřebu.
Zřejmě to nevysvětluje, proč jsou populární auta jako Renault Captur či Peugeot 2008, alespoň střípek do mozaiky vysvětlení ovšem zmíněná studie skýtá...
Proč jsou najednou tolik populární vozy jako BMW X6? Studie Autofacts tvrdí, že dokázaly uhranout zákazníky kabrioletů, kteří prostě vyměnili jednu show za jinou. To dává smysl...
Zdroj: Auto News
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Řidič Hyundai vjel do dealerství Fordu a totálně zničil vzácný, dekády starý nejetý Mustang vyrobený v pouhých 300 kusech
včera - Řidič ukázal záda celé skvadře policejních hlídek na okreskách v až 280 km/h, tolik mu naměřili přímo při honičce
26.12.2024 - Německý automobilový průmysl zasáhl symbolický krach, tradiční výrobce skončil po 228 letech, 1 500 lidí je bez práce
25.12.2024
Nové na MotoForum.cz
- Martin: Jak ho změnil účet v nočním klubu 11:00
- Lewis Hamilton zachraňující projekt KTM MotoGP? Pit Beirer potvrdil rozhovory! včera 11:45
- Ducati Multistrada V2 a V2 S 2025: nejlehčí ve své kategorii 23.12.2024
- John McPhee 2025 za MasterMac Honda v British Superbike Championship 23.12.2024
- Savadori zůstává další 2 roky u Aprilie 22.12.2024
Nejnovější články
- Dodge překvapil. Nový Charger nabídne i v Evropě, dokonce v provedení, které původně ani nemělo existovat
před 7 hodinami - K mání je úplně poslední vyrobená Škoda s motorem vzadu, vzácný Rapid 135 RiC. Na svou výjimečnost stojí pakatel
před 8 hodinami - Šéf německého Jaguaru řekl, jak drahá budou auta značky po chystané revoluci, vše najednou působí ještě fantaskněji
před 10 hodinami - Muž po 40 letech tvrdé práce prodal svou firmu. Hned druhý den si koupil Ferrari, o kterém vždy snil
před 11 hodinami - Lada po 30 letech skutečně představí úplně nové SUV, nástupce legendární Nivy zamíří na vrchol nabídky
dnes
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva