Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Šéfové Uber pro Evropu i Francii byli zatčeni, prý provozují nelegální taxislužbu
1.7.2015 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Šéfové francouzské a evropské divize Uberu byli včera zatčeni a obviněni. Stávka plná násilí na autech Uberu i jeho řidičích to možná uspíšila.
Francouzská policie zatkla čelní představitele evropské divize společnosti Uber, zprostředkovávající služby, které sama označuje za spolujízdu, někteří jiní za taxi. Po včerejším výslechu na policejní stanici byl dle agentury AFP zadržen generální ředitel Uber France Thibauld Simphal a generální manažer Uberu pro Evropu Pierre-Dimitri Gore-Coty. Jsou proti nim vznesena dvě obvinění, to hlavní je, že firma Uber provozuje nelegální taxislužbu.
S tímto nařčením měl Uber problémy už v minulosti, např. v červnu 2014 se stávkovalo v Paříži a Londýně. Koncem loňského roku byl schválen zákon, který některé služby Uberu ve Francii plošně zakáže. Taxikáři ho vítali, což se projevilo tak, že jich na další demonstraci bylo jen pár. Uber nicméně tehdy neplánoval žádné změny a konstatoval, že nový zákon se jeho aktivit nedotýká.
Konkrétně měla být zakázána služba Uber Pop, nejlevnější varianta, která má nejblíže spolujízdě. Zde se totiž může zaregistrovat kdokoliv s vlastním autem a svezení nabízet jen občas. Stále je prověřený firmou Uber, neplní ale leckdy až nesmyslně přísné zkoušky, které musejí tradiční taxikáři skládat. Přesto však i při využití Uber Pop funguje váš smartphone, kterým si auto přivoláte, jako taxametr. To jej podle některých činí taxislužbou, nikoliv spolujízdou.
Služby jako Uber Pop, nikoliv konkrétně tahle jedna, tedy byly ve Francii skutečně zákonem zakázány. Uber nicméně dále službu Pop provozuje. Policie rozdává pokuty, nicméně pokud jsou spojeny se službou Uber Pop, nikoliv s dopravním přestupkem, údajně je platí Uber a ne konkrétní řidič. Také se v minulých měsících rozšířila dostupnost této nejlevnější služby na další francouzská města.
Společnost Uber hlásí, že jejích služeb měsíčně využije asi 400 tisíc Francouzů. Pochopitelně je tedy taxikářům trnem v oku a jejich nevoli podporují soudní rozhodnutí. Vadí jim také ty části služeb Uberu, které jsou zcela legální. Ty jsou totiž také levnější než tradiční taxíky a tedy jim z pochopitelných důvodů přebírají zákazníky.
Nenávist vůči Uberu jako celku stála za ochromením dopravy ve čtvrtek 25. června, kdy řidiči tradičních taxíků velmi násilně demonstrovali proti této službě. Byly blokovány příjezdy k některým nádražím a k letištím Charles de Gaulle a Orly, v ulicích hořely pneumatiky a taxikáři také útočili nejen na auta Uberu, ale také na řidiče a dokonce i na zákazníky. Na sedm desítek aut všech variant Uberu bylo údajně poškozeno, převráceno či zapáleno, někteří řidiči a zákazníci byli biti rozezleným davem. Do problémů se dostala i Courtney Love, vdova po Kurtu Cobainovi, které o tom informovala na Twitteru slovy, že by se cítila bezpečněji v Bagdádu a že policie proti agresivním taxikářům nezasáhla.
they've ambushed our car and are holding our driver hostage. they're beating the cars with metal bats. this is France?? I'm safer in Baghdad
— Courtney Love Cobain (@Courtney) 25. června 2015
paid some guys on motorcycles to sneak us out, got chased by a mob of taxi drivers who threw rocks, passed two police and they did nothing
— Courtney Love Cobain (@Courtney) 25. června 2015
Policie nicméně proti násilným demonstracím pařížských taxikářů zasahovala i použitím slzného plynu. Demonstrujících byly údajně na tři tisícovky a někteří pokračovali ještě v pátek 26. června. Blokáda letišť a nádraží nicméně byla taxikářskými odbory již odvolána. Prezident François Hollande, známý svými levicovými názory, je pro zákaz Uberu jako celku a ministr vnitra Bernard Cazeneuve se prý vyjádřil podobně.
Podle dostupných informací bylo na pokutování řidičů poskytujících službu Uber Pop vyčleněno 200 policistů navíc a také má policie mít možnost zabavovat auta, jezdící jako Uber Pop. Není však zatím jasné, zda se zabavovat skutečně bude ve velké míře, třebaže několik aut skutečně sebráno bylo. Konkrétní soudní zákaz provozování Uberu Pop nicméně zatím údajně neexistuje, nařízení jsou spíš obecného rázu a právníci Uberu patrně našli prostor, do kterého se Uber Pop vejde.
Jen stěží by totiž Uber postupoval vědomě nelegálně, zejména je-li pod drobnohledem úřadů a pod fyzickými útoky taxikářů. K takovýmto útokům navíc nedocházelo jen v onen čtvrtek, trvaly údajně po několik minulých týdnů. Měla být napadena asi stovka řidičů, a to i ve chvílích, kdy vezli zákazníky. Dokonce skončil s monoklem prý i zákazník, který si službu Uber chválil.
Hlavním důvodem odsouzeníhodného fyzického napadání konkurence taxikáři je to, že prý přicházejí kvůli Uberu o práci. V běžném konkurenčním prostředí by to ovšem byl impuls ke snaze o zlepšení svých služeb či snížení cen, nikoliv k volání po dalších regulacích už tak silně pokřiveného trhu s osobní přepravou. „Existují lidé, kteří udělají cokoliv, aby eliminovali konkurenci,” uvedl minulý týden Thomas Meister, mluvčí Uberu. „Jsme jen symptomem špatně organizovaného trhu,” dodal. Zatčení dvou čelních představitelů evropského Uberu podle dostupných zpráv se stávkou přímo nesouvisí, není ale vyloučeno, že tyto nepokoje proces ústící v ono zatčení urychlily.
Uber samozřejmě také není žádný svatoušek, nicméně ve většině měst na světě, ve kterých působí, normálně funguje bez násilných demonstrací. Jaké bude mít tento příběh pokračování a jak v něm bude hrát roli zatčení dvou čelních představitelů evropské, resp. francouzské divize Uberu, se zatím nechme překvapit. Uber ve Francii nyní podle vlastních slov s úřady intenzivně jedná a také pracuje na tom, aby byla zajištěna bezpečnost jak řidičů, tak i zákazníků.
Čtvrteční protesty proti službě Uber v Paříži nabraly násilných rozměrů
Zdroj: TechCrunch
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Řidič Hyundai vjel do dealerství Fordu a totálně zničil vzácný, dekády starý nejetý Mustang vyrobený v pouhých 300 kusech
včera - Řidič ukázal záda celé skvadře policejních hlídek na okreskách v až 280 km/h, tolik mu naměřili přímo při honičce
26.12.2024 - Německý automobilový průmysl zasáhl symbolický krach, tradiční výrobce skončil po 228 letech, 1 500 lidí je bez práce
25.12.2024
Nejčtenější články
- Tesla si zpřístupňováním Superchargerů jiným dělá z konkurentů dobrý den, pomalými krůčky je drží v šachu
27.11.2024 - Kompletní přehled aut, která nejčastěji neprojdou německými STK: Škody totálně propadly, už jsou horší než Dacie
27.11.2024 - Okolo německých továren VW se stahuje smyčka, firma opouští další fabriku mimo svou domovinu
28.11.2024 - Srovnání s BMW M3 ukázalo, proč nikdo nekupuje a ani nebude kupovat nesmyslný čtyřválcový Mercedes C63 od AMG
28.11.2024 - Střezte se, EU chce pomoci místnímu automobilovému průmyslu tak, že na svých absurdních plánech nezmění ani ň
28.11.2024
Živá témata na fóru
- Cena výměny EGR ventilu 12.27. 15:39 - Pietro78
- Řidiči, co to mají v ruce... 12.27. 15:03 - řidičBOB
- BMW Divize 12.27. 12:08 - pavproch
- Onboard videa 12.25. 17:03 - Stepan
- Fiat a vše kolem nich 12.25. 16:33 - pavproch
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 12.24. 14:09 - M.Z.
- Politický koutek 12.24. 12:03 - Brus
- Pneu koutek 12.23. 18:43 - řidičBOB