Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Konec dieselů nebude. Šéfové automobilek v Ženevě řekli, co nás skutečně čeká
9.3.2018 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Ještě nedávno bylo módní tvrdit, že diesely jsou zlé a patří do hrobu. Na autosalonu v Ženevě už taková slova uslyšíte od málokoho.
O dieselových motorech se zase hovoří i mimo automobilový svět. Verdikt německého spolkového soudu v Lipsku umožnil tamním metropolím, aby „producentům sazí“ vystavily stopku, pokud koncentrace škodlivin v ovzduší překračují nastavené limity. Již tak klesající zájem o diesely se tímto ještě prohloubil, jejich ceny pak zamířily opravdu výrazně dolů. Vypadalo to na začátek cesty k jejich úplnému konci přesto šéf koncernu VW Group Matthias Müller v tomto týdnu vyjádřil přesvědčení, že dieselové motory čeká velmi brzy renesance.
Bylo to velmi překvapivé prohlášení, však to byl právě Müller, kdo ještě před pár měsíci mluvil o tom, že by nafta měla být výrazněji zdaněna. Ze hry by tak rázem byly nižší provozní náklady, jež jsou s diesely spojené. K tomu ale nejspíše nedojde, místo toho většina automobilek začne na politiky tlačit, aby diesely zachránily. K dispozici totiž mají fakta, která by ekoaktivisté nejraději nechali pod pokličkou.
Nejhlasitěji je nyní slyšet Müllerův kolega, šéf Volkswagenu coby značky Herbert Diess. Ten řekl, že zmíněné rozhodnutí soudu začalo akorát malovat strašidelné vize, které jsou naprosto zbytečné. „Před pár lety docházelo k překračování povolených limitů emisí v ovzduší ve Stuttgartu po 800 hodin ročně. Minulý rok to byly pouze tři hodiny. Situace se soustavně zlepšuje, neboť vše je nyní čistší,“ dává nahlédnout do statistik Diess. A rovnou dodává, že „před třemi lety limit překračovalo 90 měst. Loni nich bylo jen 70, z čehož 50 bylo těsně nad limitem. To znamená, že letos či příští rok se dostanou pod limit.“
„Zbude nám tak 20 měst, kde kvalita ovzduší je velmi špatná jen v některých oblastech. Jde o místa s hustou dopravou nebo úzké uličky, kde se vzduch nehýbe. Pokud pak přijde zácpa, vzrostou emise na úroveň, která již není dobrá pro lidské zdraví. A právě zde je třeba něco udělat. V těchto městech mají problém pravděpodobně tři nebo čtyři ulice. A i ty se dočkají čistého ovzduší, i kdybychom nic neudělali, už kvůli přirozené obnově vozového parku.“
Podle Diesse je tedy problematika s emisemi NOx v ovzduší záležitostí, která se sama od sebe během pár let vyřeší a nové diesely v tomto kontextu považuje „nikoli za problém, ale za součást řešení”. Více je totiž znepokojen emisemi CO2, které mají vliv na změnu klimatu a právě těch produkují diesely díky své efektivitě méně než benzinové motory. Volá tedy, stejně jako opětovně i Müller, po záchraně dieselů, které ve srovnání s benzinovými motory produkují méně tohoto jinak užitečného plynu. Zmiňovaný zákaz dieselů by podle něj byl kontraproduktivním krokem.
Je nám přitom jasné, co si v tuto chvíli myslíte - že strůjce celé zkázy náhle zjistil, že bez dieselů nedokáže udržet průměrné emise značky pod 130 gramy na kilometr, respektive pod 95 g/km od roku 2021. Prodej elektromobilů se zatím nerozjel tak, jak mnozí doufali, a ještě nějaký ten pátek ani nerozjede. Nicméně oba vrcholní manažeři Volkswagenu nejsou ve svém stanovisku osamoceni, basu s nimi drží i řada ostatních automobilek.
„Nový diesel je dobrou volbou,“ řekl v Ženevě šéf Jaguaru a Land Roveru Ralf Speth. První zmíněná značka přitom na výstavišti Palexpo odhalila svůj první produkční elektromobil I-Pace. Britská automobilka je tak aktuálně jednou z mála, jež nabízí veškeré druhy pohonu, od benzinových a dieselových přes hybridy až po ryzí elektřinu. Zákazníci ovšem nejvíce sahají po „producentech sazí“, proto je značky zemřít nenechají.
„Za diesely se vyplatí bojovat,“ dodává k tématu Harald Krüger, šéf BMW. „Jsou chytřejší volbou“. S tím souhlasí i vývojový šéf Mercedesu Ola Källenius, dle něj je ovšem udělat ještě krok navíc. Míněno je tím spárování dieselových motorů s elektromotory. Tyto plug-in hybridy třícípá hvězda bude nabízet již od letošního léta. Kromě toho ovšem značka má k dispozici i kombinaci benzinových motorů a elektřiny.
„Pokud v určité chvíli nebudeme evidovat dostatek zákazníků toužících po dieselech, pak je přestaneme vyrábět. Nicméně toto je rozhodnutí, které musí učinit právě zákazníci,“ říká Carlos Tavares, šéf PSA. I francouzské automobilky jsou tedy za záchranu dieselů, stejně jako třeba ty korejské. Šéf evropské divize Hyundai Markus Schrick se nechal slyšet, že velká SUV nelze vyrábět bez dieselů.
Ve výsledku zde tak vlastně máme jen jednu jedinou značku, která nejen mluví o konci dieselů, ale zároveň je ze svého portfolia také postupně vyřazuje, a tou je Toyota. Ovšem i u japonské automobilky najdeme výjimky, a to stejně jako v případě Hyundai i velkých SUV. Ty jsou ostatně s diesely nabízeny i v Americe, a to bez jakéhokoliv problému. Ve výsledku tak vlastně jen záleží na tom, kdo jaké statistiky a fakta předčítá...
Zakazovat dieselům vjezd do měst je nesmysl, zvláště u moderních jednotek, které jsou vůči ovzduší i relativně šetrné
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Rusové nasadili svůj podomácku vyrobený motor V16 do staré Lady, jako Bugatti tak úplně nejede
včera - Český designér vrátil život legendární Škodě 110 R, v moderním provedení vypadá stejně úchvatně jako originál
včera - Franco Colapinto, nové „zázračné dítě” Formule 1, si utahuje z ekologických aktivistů, něco takového se dnes neodpouští
3.11.2024
Nejčtenější články
- Někdo asi přebral při specifikování zakázkového superkombíku, bizarní výsledek teď prodává se ztrátou přes 2 miliony
7.10.2024 - Nový hypersport McLarenu vypadá jako napodobenina z GTA, technikou ale ohromí. Zadní křídlo z něj dělá dvě auta v jednom
7.10.2024 - Prodeje Alf Romeo jsou tak tragické, že je místy všechny překonává nevyráběné auto prodávané jen ze skladových zásob
7.10.2024 - BMW-Renault? Tyto koncerny spolu se Stellantisem prý uvažují o spojení, šlo by o největší alianci světa i historie
7.10.2024 - VW chtěl hloupým testem ukázat, že dojezd elektromobilů už není problém, dokázal spíš pravý opak
7.10.2024
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva