Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Šéfdesignér odhalil pravdu o špionážních fotkách aut. Znalé překvapí stěží
9.9.2016 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Máte pocit, že když vidíte špionážní fotku auta nebo záběry z testů na Nordschleife, stalo se to náhodou? Pokud ano, teď už ho mít nebudete.
Média prakticky z celého světa, to naše nevyjímaje, publikují rozličné špionážní fotky automobilových novinek. Vlastně ani není možné to nedělat, neboť kdybychom měli s odhalováním toho či onoho nového auta čekat vždy až do chvíle jeho oficiální premiéry, nebude už nikoho zajímat. To ale neznamená, že bychom věřili, že záběry maskovaných vozů z testů na silnicích či okruzích jsou - až na drobné výjimky - skutečně výsledkem honby za prototypy, jak se nám automobilky i fotografové snaží namluvit.
Že pravda je trochu jiná, znalé nepřekvapí, snad nikdy se ale ještě nestalo, aby o této věci tak otevřeně promluvil někdo z vysoce postavených lidí některé z velkých automobilek a světově uznávaný designér naráz. Teď se to ale stalo a tím člověkem je šéfdesignér britského McLarenu, Frank Stephenson.
Jeho životopis připomíná studnici designové moudrosti - pracoval kdysi u Fordu, kde měl na starosti Escort Cosworth a jeho notoricky známý dvojitý spojler, pak se přesunul k BMW, kde stvořil první X5 nebo první moderní inkarnaci Mini. Dělal též pro Fiat a jeho značky, takže stojí nejen za moderním 500, ale třeba i Ferrari F430 a 612 či Maserati MC 12. Pak skončil u McLarenu, kde dává tvář jeho dnešním modelům. Je to tedy velmi zkušený člověk a hraní her ho zjevně nebaví.
„Za většinou špionážních fotek stojí samy automobilky,” říká bez servítek. I když se špionážní fotografové tváří, že vyčkávají ve dne v noci na místech, která znají jen oni, aby ulovili cenné záběry, Stephenson to popírá. Říká, že dnes jsou ke své práci vedeni lidmi z marketingu automobilek, kteří jim dávají přesné informace o tom, kde a co mohou očekávat. Jistě to tak nebude ve všech případech, ale bylo by naivní si myslet, že fotografové tráví celé léto na úpatí Grossglockneru, aby nafotili třeba prototyp faceliftované Fabie. Musí přesně vědět, kdy tam nebo kamkoli jinam vyrazit, není možné investovat čas a peníze do armády špionážních fotografů čekajících po celém světě na svou příležitost - nikdo z médií by ji nezaplatil ani přes agentury, které je zaměstnávají.
Důvod k takovému postupu je prostý: publicita. Svět se zkrátka změnil a nový vůz musí být jaksepatří vidět už dlouho před svou premiérou, aby vzbudil zájem zákazníků. Pro příklad nemusíme chodit daleko, stačí Mladá Boleslav. Odhalování nové Škody Kodiaq trvalo skoro rok, což jsme několikrát připomínali. A čítalo i několikeré „přistižení” na Severní smyčce Nürburgringu, což je zcela samostatnou kapitolou.
Když byl Stephenson konfrontován s myšlenkou, že by automobilky musely být hloupé, aby se vydávaly s auty na Nordschleife s jiným cílem, než uchvátit potenciální klienty ještě před premiérou, řekl jen: „Přesně.” „Testování“ na Ringu probíhá podle něj jen kvůli publicitě chystaného vozu. McLaren (a samozřejmě i další automobilky) si uvědomují, že Nürburgring jednak láká lidi s fotoaparáty a kamerami, ale také vyvolává dojem, že když je na něm auto testováno, bude lepší. To se do jisté míry a zejména u některých aut skutečně děje, u spousty jiných ale nikoli.
McLaren se tomu nevymyká, tato „strategie” pro něj představuje i nemalý oříšek, neboť britská značka se na rozdíl od mnohých konkurentů snaží své koncepty takřka stoprocentně překlápět v produkční modely. „P1, který jsme představili v Paříži - ten oranžový - byl ve své podstatě produkčním vozem. Proto jsme museli zatmavit okna, aby nikdo neviděl vnitřek a nepoznal tak, že se jedná o produkční vůz.“
Tento fakt je ale prý špionážním fotografům velmi dobře znám, pročež McLaren u raných prototypů, jenž pokrývá kamufláž a které zatím nikdo neviděl ani jako koncept, nemůže Nürburgring využívat. Takový vůz by totiž přitahoval pozornost stejně jako krásná dívka oblečená jen ve spodním prádle - každý totiž v tu chvíli touží vidět, co je pod ním. A právě proto musí Britové testovat jinde.
„V zásadě používáme k našemu testování velmi zabezpečenou oblast ve Španělsku zvanou IDIADA. Je to přísně střežený areál, kde dochází k testům nových produktů. Máme také nějaké lokace v Británii jako Dunsfold - který býval okruhem Top Gearu,“ upřesňuje situaci Stephenson, podle kterého jsou také využívány oblasti za Polárním kruhem nebo Death Valley ve Státech.
Mimo to dochází rovněž k testování na veřejných silnicích, nicméně stejně jako ve Švédsku či Americe jde o zakamuflované prototyp, které ven vyjíždějí jen okolo půlnoci po vozovkách, kde se zpravidla v danou dobu nikdo nenachází. Jen takto je prý možné dosáhnout momentu překvapení a odhalit vůz přesně v ten moment, kdy to automobilka skutečně zamýšlí - „špionážní” fotky pořízené za bílého dne na dálnici jsou prostě nesmysl, jen marketing, žádný obraz skutečného testu, který by měl zůstat komukoli skryt.
Nürburgring tak sice McLaren nezavrhuje, neboť značce dává svým charakterem cenné informace o tom, jak se daná novinka bude chovat v reálném provozu, nicméně užíván je pouze při finálním ladění. Tedy ve chvílích, kdy již chystaný model známe skrz naskrz. Či v momentech, kdy dochází k přerodu z konceptu na produkční vůz, což u Britů znamená, že již není co skrývat.
Stephenson vlastně neřekl nic převratného, tohle musel každý rozumný člověk tušit. Jenže myslet si a vědět jsou dvě jiné věci - teď už to víte...
Škoda Kodiaq na Ringu...
...Škoda Kodiaq pod Grossglocknerem...
...Škoda Kodiaq jako Range Rover...
...Škoda Kodiaq při prvních novinářských testech...
...Škoda Kodiaq v Paříži. Snad jste si nemysleli, že tyhle obrázky vznikly náhodou, o některé se automobilka zasadila zcela nepokrytě sama, o jiné zprostředkovaně. Pokaždé ale jistě v souladu s její vůlí
Bezpečně víme jen to, že předem nechtěla ukázat nehotový interiér - to byla opravdu špionáž či spíše únik z oné prezentace, kde se nesmělo fotit. Ve většině ostatních případů jen marketing
Frank Stephenson v dobách, kdy dělal pro BMW, pro Ferrari a nyní pro McLaren
Zdroj: Motoring
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Řidič Hyundai vjel do dealerství Fordu a totálně zničil vzácný, dekády starý nejetý Mustang vyrobený v pouhých 300 kusech
před 4 hodinami - Řidič ukázal záda celé skvadře policejních hlídek na okreskách v až 280 km/h, tolik mu naměřili přímo při honičce
včera - Německý automobilový průmysl zasáhl symbolický krach, tradiční výrobce skončil po 228 letech, 1 500 lidí je bez práce
25.12.2024
Nejnovější články
- První elektrická Maserati jsou totální fiasko. Prodávají se po kusech za měsíc v celé Evropě, výrobu zastavili až do února
před 2 hodinami - Řidič Hyundai vjel do dealerství Fordu a totálně zničil vzácný, dekády starý nejetý Mustang vyrobený v pouhých 300 kusech
před 4 hodinami - Pořád nevěříte, že elektromobily jsou nejlepší? Nový rekord vás určitě přesvědčí
před 5 hodinami - Nejvíc nezničitelné moderní auto je po 830 000 km k mání jako perspektivní ojetina, jeho serviska je delší než Vánoce
včera - Mercedes zkusil odhadnout, jak budou vypadat velká města po roce 2040. Obáváme se, že je opět mimo
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva