Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Šéf vývoje se zlobí, jak draho se prodávají 911 R. Porsche si za to ale může samo
19.2.2017 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Andreas Preuninger se rozčiluje nad spekulanty, kteří si „eRko“ pořídili jen kvůli následnému prodeji. Ve výsledku ale učinili jen to, co sama značka.
Když Porsche usoudilo, že nové generace modelů GT3 a GT3 RS začne prodávat pouze s automaty PDK, vzbudilo tím u řady zákazníků značnou nevoli. Jakkoliv lze totiž u těchto převodovek očekávat rychlejší změnu rychlostních stupňů a tedy lepší časy na okruhu, ztrátu interakce mezi člověkem a strojem to nenahradí. Nebylo proto překvapením, že každý hltal byť sebemenší zmínku o limitované edici 911 R, která manuálem disponovala.
Všech 991 vyrobených kusů tedy logicky zmizelo rychleji než pára nad hrncem, už v době loňské ženevské premiéry tak nebyl k mání jediný. A to i přes opravdu vysokou cenu ve výši 190 000 Eur (cca 5,13 milionu korun). Mezi majitele se přitom zařadila různorodá sorta lidí, od pravověrných řidičů přes sběratele až po spekulanty, kteří nyní vydělávají ještě větší sumy na dalším prodeji tohoto žádaného stroje. Právě tyto zákazníky ovšem šéf divize GT Andreas Preuninger v lásce nemá.
„Nejsme hedgeový fond. Jsme automobilkou, která vyrábí automobily, žijeme proto, abychom je prodávali, měli z nich zisk a mohli takto pokračovat v existenci. Nemůžeme proto nabízet vozy se zabudovaným příslibem jen velmi omezené skupině vyvolených, že si tyto modely udrží svou hodnotu. To by nebylo fér,“ uvedl na adresu Porsche 911 R jeho duchovní otec.
Jeho slova jsou překvapivá, neboť spíše než klientelu kritizují samo Porsche. Fakt, že se 911 R dnes vůbec mohou prodávat tak draho, je dán jen tím, že poptávka převyšuje nabídku. A tento stav není vyvolán nekonečnou poptávkou, ale omezenou nabídkou, o kterou se postaral výrobce, který se ke svým zákazníkům rozhodl „nebýt fér” a nabídnou eRko „omezené skupině vyvolených”. Kdyby Porsche nabízelo 911 R jako běžně dostupný model bez jakéhokoli omezení, jeho ceny by nikam nevyletěly, každý by si ho mohl i dnes koupit přímo od výrobce. A automobilka by jej prodala i za oněch 5 milion korun více, takže by i více vydělala.
Tato strategie Porsche je trochu nepochopitelná, podobně jako Preuningerova kritika. Nikdo přece automobilku nenutil nevyrábět žádanou GT3 s manuálu a nikdo ji přece nenutil vyrobit jakousi náhradu v necelé tisícovce kusů. A že Porsche od začátku přesně ví, co dělá, potvrzují i jeho další slova, dle kterých si Porsche 911 R bude navždy držet určitou hodnotu.
„Verze R bude stát navždy na piedestalu, stejně jako 997 GT3 RS 4.0. Tomuto vozu neublížil ani následný příchod nové generace 991 GT3, ani 991 RS, a neublížilo mu ani R s manuální převodovkou - hodnota RS 4.0 je nebesky vysoko. A stejné je to i s verzí R,“ potvrzuje Preuninger skutečnost, kterou ve výsledku pomohl zapřičinit.
Jinými slovy - nic nenasvědčuje tomu, že by Porsche auru extrémní vzácnosti tomuto a dalším podobným modelům nedodávalo zcela záměrně, podobně jako Ferrari. Asi by se o 911 R tolik nemluvilo, možná by o ni ani nebyl takový zájem, kdyby se netvářila jako něco naprosto výjimečného. Přitom je to v podstatě „jen” GT3 s manuálem a bez obřího křídla. Je pochopitelně možné, že šéf vývoje by byl raději, kdyby se tento model dostal k většímu množství klientů, kteří s ním budou více jezdit, tomu docela rozumíme. On s tím ale může udělat jen jediné - přimět svého chlebodárce, aby limitované edice vyráběl ve větším množství. Jinak pláče na špatném hrobě, zákazníci z řad spekulantů se při nakládání s 911 R chovají stejně jako Porsche - vydělávají na uměle omezené dostupnosti...
O Porsche 911 R byl enormní zájem, značka však vyrobila jen 991 kusů. Není proto překvapivé, že se nyní prodávají dráže než jako nové. Jejich duchovní otec to ale nevidí rád
Zdroj: Pistonheads
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Německý automobilový průmysl zasáhl symbolický krach, tradiční výrobce skončil po 228 letech, 1 500 lidí je bez práce
před 9 hodinami - Expert předělal volant moderního Porsche na otočné sněžítko. Dalo to příšernou práci, přitom taková blbost, co?
23.12.2024 - Žhavý kandidát na letošní Darwinovu cenu vjel s BMW X5 na přejezdu přímo pod vlak. Z jednoho auta má dvě, zázrakem přežil bez zranění
22.12.2024
Nové na MotoForum.cz
- Ducati Multistrada V2 a V2 S 2025: nejlehčí ve své kategorii 23.12.2024
- John McPhee 2025 za MasterMac Honda v British Superbike Championship 23.12.2024
- Savadori zůstává další 2 roky u Aprilie 22.12.2024
- Chun Mei Liu pojede i 2025 WorldWCR 21.12.2024
- Startovní listina Red Bull Rookies Cupu 2025 21.12.2024
Nejnovější články
- Většina Němců nechce zákaz spalovacích aut a nařizování elektromobilů, preferují dnes upozaďované řešení
před 3 hodinami - I úplně poslední evoluce Trabantu se dá koupit dodnes nejetá, vznikla až po roce 1990, bez nejtypičtějšího prvku auta
před 5 hodinami - Putinova limuzína opět zdražila, jako Rolls-Royce už i stojí. K dispozici ale není ani jedno nové auto
před 6 hodinami - Tesla zkouší rozhýbat prodeje svého největšího propadáku dobíjením zdarma. Je to levárna, která se vyplatí jen jí
před 8 hodinami - Německý automobilový průmysl zasáhl symbolický krach, tradiční výrobce skončil po 228 letech, 1 500 lidí je bez práce
před 9 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva