Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Šéf 6. největší automobilky dál varuje před nucenou elektromobilitou, přinese nekvalitu a propouštění
2.12.2021 | Petr Prokopec
Je to jediný evropský manažer na tak významné pozici, který o elektromobilech a dopadech jejich nuceného zavádění hovoří otevřeně. Nyní říká, že náklady politického tlaku jdou za hranici toho, co je automobilový průmysl schopen bezbolestně ustát.
Svobodou a demokracií se mnozí zaklínají od rána do večera, ona svoboda nám ale stále více zůstává jen na papíře. Oproti dřívějším pořádkům už ani není nutné některé perzekvovat z pozice státní autority, zřejmě většina veřejnosti si začala libovat v akceptování jediné „pravdy”, jakkoli od reality může být různě vzdálena. Názorová pluralita se zdá být přežitkem a kdo nesouhlasí s většinou, je ihned označen za dezinformátora či manipulátora. Zablokování profilu na sociálních sítích je přitom tím nejméně bolestivým následkem.
I u nás to stále akutnější, navzdory neblahým zkušenostem s tímto přístupem z ne až tak dávné minulosti. Na západě má ale ještě více lidí strach naplno říci, co si skutečně myslí a pokud se zadíváme na směřování Evropské unie, pak musíme dodat, že budoucnost má být ještě horší. A ani se nemusíme rozptylovat děním v jiných oblastech, stačí se držet našeho kopyta.
Řeč tedy znovu bude o politiky tlačené elektrifikaci, kterou většina automobilek dle svých slov vítá. Jde nicméně jen o veřejná prohlášení, nikoliv o skutečnost. Reálně se takového vývoje výrobci bojí, neboť vráží klín mezi nabídku a poptávku, který by v případě realizací záměrů EU měl za následek jediné - potíže s odbytem a provozní efektivitou vedoucí k ekonomickým těžkostem a ve výsledku propouštění nespočtu tisíc lidí po celém světě.
Nejde pouze o náš názor, dlouhodobě jej zastává i Carlos Tavares, šéf koncernu Stellantis, aktuálně šesté největší automobilky světa. Ten nově uvedl, že politický tlak na zavádění elektromobilů jde jasně za hranici toho, co je automobilový průmysl schopen bezbolestně ustát.
„Elektrifikace přináší oproti běžným vozům o 50 procent vyšší náklady. Není vůbec možné, že bychom toto zvýšení přenesli na zákazníka, protože většina lidí by si takové auto nemohla dovolit,“ říká Tavares. EU vynucované urychlení procesu tak podle něj bude jen kontraproduktivní. „Povede ke kvalitativním problémům. Vlastně to povede k celé řadě problémů,“ uvádí dále.
S tím lze snadno souhlasit, neboť pokud vůz typu Fabie má i podle šéfa Škody náhle stát půl milionu korun, pak se zájem publika skutečně zredukuje. Výrobci pak sice mohou jít cestou akceptaci nižších marží, ovšem v takovém případě nebudou moci dostatečně inovovat. Automobilky tak podle něj mohou kvůli snížení nákladů sáhnout v podstatě jen na dvě věci - na kvalitu a počet zaměstnanců. Jedinou další alternativou je podle Tavarese navýšení produktivity, jež by u Stellantisu měla vzrůst pětinásobně. To je ale znovu dle šéfa firmy reálně nemožné, dnes se posouvá o 2 až 3 procenta každý rok.
Elektrická auta přitom rozhodně nezlevní tak, jak jejich zastánci léta malovali - pokud dojde k vyrovnání cen, pak jen díky tomu, že vozy se spalovacím ústrojím postihne umělé zdražení. Prodeje tedy tak jako tak zamíří dolů, což nepomůže nikomu a některé to prostě zničí. „Jen budoucnost nám řekne, kdo z této transformace bude těžit a kdo padne. Jisté ale je, že branže je šponována na limit,“ uzavírá Tavares.


Šéf koncernu Stellantis Carlos Tavares před elektrifikací tlačenou politiky opakovaně varuje. Nyní otevřeně, že povede k masivnímu propouštění a nižší kvalitě aut. Foto: Benoit Tessier, Reuters
Zdroj: Reuters
Bleskovky
Brutální silniční stíhačka od autora nejlepších ef-jedniček se dostala do rukou Stiga, zajel s ní nový rekord Top Gearu
dnesŘízení absurdně těžkého nového BMW M5 nezvládají ani profíci, jeden z nich těžce havaroval dokonce se safety carem
včeraHybridní Porsche 911 je znovu zdrojem zklamání, v klání s tuctovějším BMW neexcelovalo ani v tom, v čem mělo
31.3.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
Pro asi nejzábavnější moderní VW už musíte jen do bazaru, kvůli rostoucím cenám radši moc neotálejte
před 6 hodinamiS čínským „Porsche za cenu Octavie” to možná nebude tak slavné. Po nehodě na dálnici vzplálo, tři studentky v něm uhořely
před 7 hodinamiČerpací a dobíjecí stanice nejsou zdaleka to samé. Že je těch druhých v Kalifornii víc než těch prvních, neznamená lautr nic
před 8 hodinamiPoslední rozhovor s vyhozeným šéfem Volva ukazuje, jak totálně mimo byl. Musel jít, „tech guys” autům prostě nerozumí
před 10 hodinamiHezké Volvo? Kdeže, tohle je supersportovní kombík. Sen náruživých českých chalupářů si říká Nissan GT-R Wagon
před 11 hodinami
Živá témata na fóru
- Právní oříšky v dopravě a jejich řešení 04.02. 21:32 - Stepan
- Onboard videa 04.02. 17:28 - řidičBOB
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 04.02. 17:25 - pavproch
- Chlubítko univerzální 04.02. 17:12 - pavproch
- Rychlodotazy 04.02. 17:01 - pavproch
- Politický koutek 04.02. 13:29 - jerry
- Policejní kontroly a měření 04.02. 11:51 - Předseda
- Řidiči, co to mají v ruce... 04.02. 08:10 - řidičBOB