Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Šéf Škody už na to přišel. „Nemůžete lidi přinutit kupovat elektromobily,” říká
13.4.2024 | Petr Miler
Působí to jako prozření, Klaus Zellmer ale musí ještě ujít kus cesty, aby pochopil, co je to trh a jak se na něm chovat. Současně s uvedeným totiž přesto opakuje, že podporuje EU ve snaze zakázat spalovací auta od roku 2035. Jaký to dává smysl?
Česká Škoda je další z automobilek, která na vlastní oči nejlépe vidí, jak obtížné je zejména na některých trzích prodat elektromobily jakkoli většímu počtu lidí. Pokud ze hry odstraníte dotace, daňové výhody, příkazy, zákazy a jiné formy přerozdělování a manipulace s trhem, jste pomalu na nule.
Škodovka to má před očima víc než kdo jiný, neboť je to pořád česká firma, pro níž je český trh extrémně důležitý - je to její druhé největší odbytiště na celém světě. To už něco znamená, nezájem Čechů o elektromobily ale jako by pro firmu neznamenal nic - i když takový Enyaq podporuje horem dolem, letos si v Česku za první kvartál vybralo elektromobily pouhých 218 zákazníků z 20 573 kupců celkem. To je 1,05 procenta tržního a prakticky nulový meziroční posun.
Tváří v tvář takovému stavu bychom v kůži automobilky využili každé možnosti, abychom proti nařízení takových aut všem už za necelých 11 let (to je dnes snadno jediný delší životní cyklus určitého modelu, je to strašně brzy) bojovali, neboť je zřejmé, že většině svých zákazníků nebude mít co prodávat. Ale ne, Škoda naopak takové věci podporuje horem dolem a kolegové z vedení naší redakce by mohli napsat knihu o tom, jak moc se škodovka snaží, aby jakékoli kritické hlasy směrem k jejímu smýšlení nebyly slyšet.
Jako blesk z čistého nebe tak přichází slova šéfa Škody Klause Zellmera, který dosud jako by značku slepě vedl k elektrické budoucnosti za každou cenu. Zničehonic se postavil na stranu šéftechnika Mazdy, který kritizuje EU za „týraní” spalovacích, zejména pak dieselových aut, protežování elektromobilů a přehlížení syntetických paliv. Nežertujeme, Zellmer se skutečně přidal na stejnou loď, tedy alespoň na první pohled.
„Je zjevné, že existuje spousta lidí, kteří elektromobil prostě nechtějí. Ještě na to nejsou připraveni, nelíbí se jim, mají pro to různé důvody. A nemohu dostatečně zdůraznit, že nemůžete tyto lidi přinutit, aby utratili své peníze za něco, co nechtějí,” řekl Zellmer kolegům z Auto Weeku. To zní jako rajská hudba pro naše uši, stejně jako jeho poznámky k syntetickým palivům: „Můžete okamžitě snížit emise CO2 celého vozového parku o 50 procent, pokud byste smíchali benzín a CO2 neutrální syntetické palivo v poměru 50:50. Ale je bizarní, jak se o tom nedá jednat, to považuji za pozoruhodné,” dodává.
Něco takového by měla logicky následovat slova o tom, že nařizování elektrických aut je neschůdné, je třeba s ním skončit a přemýšlet o maximálním rozumném nasazení syntetických paliv. Zellmerova vyjádření ale obvykle mají daleko k logickým. A tento případ není výjimkou. I když tedy nejprve ještě váhavě dodává: „Racionálně řečeno, budoucnost aut patří elektromobilům. Bezpochyby. Ale pokud je lidé nechtějí kupovat, je to zkrátka tak,” což je poloviční nesmysl - hovořit s dnešními možnostmi a známým stavem technického vývoje o jasné budoucnosti je mimo realitu. Ale zmínka o tom, že rozhodující slovo má nakonec zákazník, je zkrátka fakt. Pak ovšem přejde k čisté politice a diplomacii.
„Vezměte prosím na vědomí, že by si lidé neměli myslet, že jsem proti elektromobilům. Jejich nařízení od roku 2035 je dobré, musí existovat pevný termín. Ale odpor proti širšímu pohledu na celou věc je nepřirozeně velký,” uzavírá své vyjádření na toto téma. Elektromobily tedy nelze lidi přinutit kupovat, syntetická paliva jsou nesmyslně přehlížena, ale proti elektromobilům nejsem a jejich nařízení je skvělé - jaký smysl to v pár větách po sobě dává?
Takže jsme ve výsledku zatím tam, kde jsme byli. Zellmer se očividně zuby nehty bojí, aby si snad náhodou někdo nemyslel, že odporuje EU a nařizování elektromobilů, za to se dnes vyhazuje z práce. Přesto je to posun, neboť je vidět, že ani on nakonec před tržní realitou neuteče. A zůstáváme skálopevně přesvědčeni, že před ní neuteče ani celá Škoda, ani celý průmysl a onen zákaz bude zrušen ještě dlouho před tím, než bude zaveden, takové hlasy těch nejpovolanějších jsou slyšet stále víc. Ostatně, žádný „pevný termín” pro budoucí technické řešení čehokoli totiž naopak existovat nesmí, to je od počátku ten největší nesmysl, který jednoho dne nevyhnutelně dožene sám sebe.
Šéf Škody Zellmer projevil znaky kritického racionálního myšlení. Snad to příště dotáhne až do konce. Foto: Škoda Auto
Zdroje: Auto Week, Škoda Auto
Bleskovky
- Vettel v Imole projel legendární Sennův McLaren, dokončil to, co Ayrton po své smrtelné nehodě už nezvládl
před 6 hodinami - Italská policie zabavila víc jak 130 Fiatů kvůli nelegálnímu použití italské trikolóry, absurdnější divadlo byste nevymysleli
včera - Unikla podoba přístrojové desky nového Bugatti. Je jako z jiného světa, tachometr má až do 550 km/h
18.5.2024
Nejčtenější články
- Naprostá většina Němců elektromobily dál odmítá, názor by změnili jen při splnění nereálných podmínek
22.4.2024 - Porsche pořád umí jít proti proudu, v roce 2024 rozšířilo nabídku aut s ryzími motory V8 o další model
22.4.2024 - Tesla ve snaze rozprášit sklady znovu zlevnila svá auta, tentokrát o 47 tisíc Kč. O třetinu míň stojí i FSD
22.4.2024 - Číňané ukázali další superluxusní auto určené i pro Evropu, evropskou metropoli má přímo ve jméně
22.4.2024 - Mercedes elektrifikoval další sporťák. Je znovu tak těžký, že o jeho hmotnosti vůbec nechce mluvit
22.4.2024
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva