Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Šéf automobilky popsal, proč jsou hybridy nesmysl. Jako jeden z mála se jim vyhne
25.9.2018 | Petr Prokopec
Hybridní auta jsou prezentována jako cesta k nižší spotřebě paliva a skoro nezbytný krok směrem k úplné elektrifikaci. Horacio Pagani to vidí jinak, i když sám jeden hybrid vlastní.
Založit si automobilku nikdy nebylo těžké, dnes to je to ale díky pozornosti věnované elektrickému pohonu lehčí než kdy dříve. Pro každého výrobce bylo vždy nejsložitější postavit konkurenceschopnou pohonnou jednotku, elektromotor je ale vedle toho spalovacího relativně primitivní záležitostí. Stačí tedy pustit do světa několik počítačových ilustrací supersportu s dechberoucím designem a přidat informace o závratném elektrickém výkonu. Určitě tím získáte pozornost médií i veřejnosti minimálně na pár týdnů. Problémem ovšem je, že od velkých řečí k velkým činům je vždy daleko, a proto řada těchto firem končí stejně rychle, jako se objevila.
Existuje však i pár automobilek, jež se z ničeho prosadit zvládly. Jednou z nich je bezpochyby italské Pagani, které bylo založeno již v roce 1988. Na rozdíl od výše zmiňovaných moderních společností však tato značka nehodlala svět ohromit něčím nerealizovatelným, místo toho zpočátku radila jiným výrobcům v oblasti kompozitních materiálů a designu. S prvním vlastním vozem pak vyrukovala až v roce 1999 na autosalonu v Ženevě. Za pár měsíců tedy Zonda oslaví dvacetileté výročí.
Ač se přitom tento model oficiálně již nevyrábí, Pagani jej na zakázku bez problémů postaví. A v dané strategii hodlá firma pokračovat i do budoucna, jakkoliv ještě letos hodlá založit separátní divizi. Ta se bude věnovat něčemu, co byste nejspíše od této automobilky neočekávali, a sice elektrifikaci. Horacio Pagani nedávno oznámil, že někdy okolo roku 2025 chce představit vlastní elektromobil. Že se tak skutečně stane, nemáme v tomto případě obavy.
Co je ovšem zajímavější, Pagani hodlá přeskočit jakýsi mezistupeň na cestě od vozů se spalovacími motory a elektromobily, tedy hybridy. To je překvapivé, neboť sám šéf automobilky je majitelem Porsche 918 Spyder, které ke svému pohonu užívá kombinaci benzinového osmiválce a elektromotoru. Právě zkušenosti s tímto vozem ale Horacia od stavby auta s podobným pohonem odradily.
„Představuji si tento vůz jako plně elektrický,“ říká Pagani při pohledu z okna na německý supersport. „Miluji design a styl 918, nicméně v plně elektrickém režimu vám umožní urazit jen asi 25 kilometrů. A jakmile je kapacita baterií vyčerpána, stále je musíte vozit s sebou, ovšem jen za pomoci spalovací jednotky. Taháte sebou tedy 300 kilogramů navrch - jde přitom o zcela neužitečnou hmotnost.“
Pagani tím popsal největší úskalí hybridů, a to nejen těch výkonných. Z celého elektrického ústrojí se mrtvá zátěž nestává jen v případě ostré jízdy, kdy vám dříve nebo později nezbytně dojde „šťáva”, ale i v případě té úsporné, kdy je vám hybridní pohon znovu k ničemu, i když je akumulátor dobitý. Při defensivní jízdě nevyužijete ani jeho akceleraci, ani rekuperaci kinetické energie, platný vám tak bude leda úplným vypínáním spalovacího motoru při jízdě z kopce. To ale brzdy budou umět i tzv. mild-hybridy, které nebudou zatíženy takovou hmotností navíc. Hybrid jinak dokáže uspořit palivo akorát v městském provozu díky schopnosti popojíždět v kolonách bez nutnosti nastartování spalovacího motoru. Pokud ale nejezdíte hlavně tam...
Proto šéf automobilky označuje hybridy za nesmysl a za pravdu mu dávají i zprávy z Německa. Tamní politik Mario Mieruch, který není součástí dnešní vlády, vyzval členy německého parlamentu, aby zveřejnili spotřebu hybridních automobilů, jež byly ve velkém nakoupeny. Jasných čísel se ovšem nedočkal. V dopise mu bylo sděleno, že konkrétní spotřebu nelze vyčíslit, neboť každý vůz se pohybuje po jiné trase, je jinak zatížen a jinak spěchá k danému cíli. A proto se nelze k výsledku dobrat. Jak pokrytecké. Je nepochybné, že k výsledku se lze dobrat velmi snadno, jen není tak zajímavý, jak by měl být.
Pagani tedy přeskočí rovnou k elektromobilům a nápomocen mu bude i koncern Daimler. Dlouholetý partner Italů v brzké době zamíří do šampionátu Formule E, přičemž Pagani bude dodávat hnací ústrojí. Zajímavé přitom je, že technici třícípé hvězdy již potvrdili, že to bude možné spárovat také s manuální převodovkou. I od budoucích vozů značky lze tedy očekávat více porce zábavy za volantem
Horacio Pagani je sice majitelem hybridního Porsche 918 Spyder, ovšem právě díky tomuto vozu přišel na to, proč se hybridním pohonem vůbec nezabývat
Zdroj: Autocar
Bleskovky
- Německý automobilový průmysl zasáhl symbolický krach, tradiční výrobce skončil po 228 letech, 1 500 lidí je bez práce
včera - Expert předělal volant moderního Porsche na otočné sněžítko. Dalo to příšernou práci, přitom taková blbost, co?
23.12.2024 - Žhavý kandidát na letošní Darwinovu cenu vjel s BMW X5 na přejezdu přímo pod vlak. Z jednoho auta má dvě, zázrakem přežil bez zranění
22.12.2024
Nejnovější články
- Většina Němců nechce zákaz spalovacích aut a nařizování elektromobilů, preferují dnes upozaďované řešení
včera - I úplně poslední evoluce Trabantu se dá koupit dodnes nejetá, vznikla až po roce 1990, bez nejtypičtějšího prvku auta
včera - Putinova limuzína opět zdražila, jako Rolls-Royce už i stojí. K dispozici ale není ani jedno nové auto
včera - Tesla zkouší rozhýbat prodeje svého největšího propadáku dobíjením zdarma. Je to levárna, která se vyplatí jen jí
včera - Německý automobilový průmysl zasáhl symbolický krach, tradiční výrobce skončil po 228 letech, 1 500 lidí je bez práce
včera
Živá témata na fóru
- Onboard videa 12.25. 17:03 - Stepan
- Fiat a vše kolem nich 12.25. 16:33 - pavproch
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 12.24. 14:09 - M.Z.
- Politický koutek 12.24. 12:03 - Brus
- Pneu koutek 12.23. 18:43 - řidičBOB
- PF 2022, 2023, 2024. 2025 12.23. 11:54 - Lachende Bestien
- Dálniční známka 2021 i 2022 (přidáno 2023, 2024 atd) 12.23. 11:47 - Lachende Bestien
- BMW Divize 12.22. 14:52 - pavproch