Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Seat táhne zbytek VW Group zpátky. Pomůže expanze na východ?
14.8.2012 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Do španělské značky nalil Volkswagen od roku 2008 jednu miliardu eur. Bez výsledku. Poslední nadějí je tak invaze na čínský a ruský trh.
Koncern Volkswagen Group je jedinou evropskou automobilkou, která v posledních letech hlásí rekordní prodeje a zisky. Značka si dokonce vede lépe než kdy předtím díky své úspěšné globální strategii, zatímco konkurenční Peugeot, Citroën, Opel, Fiat nebo Renault musí čelit následkům ochlazení evropských ekonomik.
Úspěch VW Group má však jednu pihu na kráse - Seat. Tato značka patří v portfoliu koncernu mezi nejvíce ztrátové. Jen od roku 2008 totiž spolkla 1 miliardu eur a zisk za posledních 10 let vykázala jen jednou. „Seat je černou ovcí v rodině VW,“ sdělil agentuře Reuters Ferdinand Dudenhöffer, bývalý manažer PSA a nynější ředitel centra pro automobilový výzkum na Duisburg-Essenské univerzitě.
„Bylo by ekonomicky mnohem výhodnější, kdyby VW Group Seat úplně zavřel a v jeho továrnách rozjel výrobu ostatních značek z portfolia. Třeba taková Škoda zasahuje naprosto stejný segment, ale má o poznání lepší reputaci a je spolehlivější. Pro zachování Seatu tedy neexistuje důvod,“ dodal Dudenhöffer.
Jenže situace VW Group a Seatu do značné míry kopíruje snahy Evropské unie o zachování eura. Přestože by ekonomicky bylo zřejmě rozumnější nechat země jako Řecko či nově Španělsko zbankrotovat. To by ovšem nekorespondovalo s prohlášeními o jednotě. A Volkswagenu by to už nepomohlo vůbec, ve Španělsku totiž koncern značně investoval.
Značku Seat vlastní německá automobilka již od roku 1986. Kromě finančních injekcí nechala dokonce postavit továrnu Martorell v blízkosti Barcelony, která měla každoročně produkovat na 500 000 exemplářů nové Ibizy a Toleda. V současné době ovšem roční výroba sotva přesahuje 345 000 vozidel.
K pořádné zaměstnanosti 14 000 lidí, kteří pro Seat pracují, nepomohlo dokonce ani loňské přestěhování výroby Audi Q3. A naděje nelze rovněž směřovat ani k třetí generaci Seatu Leon, která bude založena na úsporné modulární platformě MQB. Aktuálně totiž ve Španělsku je jen málo lidí, kteří by si mohli dovolit nový automobil.
Jedinou šancí, jak ztrátu proměnit na zisk, tak je expanze na východ. Konkrétně do Číny a Ruska, kde značka letos otevřela již 8 nových dealerství (7 dalších má být v provozu do konce roku). Tento krok se podle agentury IHS Research zdá být smysluplný. Globální dodávky Seatu by tím totiž do roku 2018 stouply o 75,1 procenta.
Rok 2018 je přitom shodou okolností tím samým obdobím, kdy se VW Group chce stát největší automobilkou světa a předstihnout tak Toyotu a General Motors. Takové Bugatti, Lamborghini či Porsche mu v tom mnoho nepomohou, jakkoliv se snaží. Přetransformování Seatu na ziskovou značku by ovšem pro koncern mohlo být základem úspěchu.
Seat si hodně slibuje od třetí generace Leonu. Podle analytiků však jediná záchrana španělské značky tkví v expanzi na čínský a ruský trh.
Zdroj: Reuters
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- BMW si při udávání akcelerace svých aut začalo pomáhat laciným trikem, asi tím zastírá jejich stále větší hmotnost
před hodinou - Tesly odteď jezdí z výroby na expediční parkoviště samy a bez lidského dohledu, jsou to scény jako ze science fiction
včera - Někdo si nechal dát přímo v továrně BMW na M3 kombi růžovou ze vzorníku Porsche. To se dnes může?
30.1.2025
Nejčtenější články
- Je tu nový král ztráty hodnoty, o kterém zatím nebyla řeč, majitele připravil o 2 miliony za 2 roky a 19 tisíc najetých km
2.1.2025 - BMW na poslední chvíli zařízlo projekt 1300koňového elektromobilu, víra v protežovaný pohon se dál vytrácí
2.1.2025 - Jediný žijící Ferrariho syn a dědic si specifikoval další auto tak, jak pochopí jen znalí, svého otce připomíná stále víc
2.1.2025 - Prodeje drahých elektrických aut dál mohutně kolabují. Bohatí lidé o ně nemají zájem ani v Číně, ztrátové značky končí
3.1.2025 - VW bude muset přežít rok 2025 téměř bez jediného nového modelu, jen v Evropě může přijít až o statisíce prodejů
3.1.2025
Živá témata na fóru
- Řidiči, co to mají v ruce... 02.01. 12:35 - HondaMan
- OT - zavírám krám, uklízím 02.01. 11:57 - jerry
- Lampárna (stěžovatelna) 01.31. 14:40 - pavproch
- Další zajímavá autovidea 01.30. 13:41 - Stepan
- Fiat a vše kolem nich 01.30. 11:37 - pavproch
- Nová baterie - dobíjecí napětí? +dotaz alternátor 01.29. 16:12 - Kecachep
- Onboard videa 01.29. 12:47 - Brus
- Za kolik jezdíte s dieselem? 01.29. 08:35 - Brus